E-post

Tjänsten E-post är en driftsäker och användarvänlig plattform för elektronisk kommunikation vid Stockholms universitet. Tjänsten följer myndighetens krav avseende offentlighetsprincipen.

Beskrivning av tjänsten

Tjänsten E-post är en driftsäker och användarvänlig plattform för elektronisk kommunikation vid Stockholms universitet. Tjänsten följer myndighetens krav avseende offentlighetsprincipen.

Målgrupp

Medarbetare vid Stockholms universitet

Tjänsten innefattar

E-post innefattar bland annat följande:

  • E-postkonto inklusive kalender och global adressbok
  • Funktionsbrevlådor (delas mellan flera medarbetare)
  • Åtkomst via webbmail
  • Backup och vid behov återställning av data
  • 10 GB lagringsutrymme
  • E-postlista (mailman)
  • Massutskick (sker via särskild beställning)

Support på tjänsten

Support ges av IT-supporten via Serviceportalen

Exempel på support som ingår:

  • Felsökning av e-postklient (På Arbetsplatstjänsten, support via fjärrstyrning på rekommenderade klienter)
  • Felsökning vid problem att skicka och ta emot e-post.
  • Artiklar i Serviceportalen för:
    • Konfiguration av klient (sker automatiskt på Arbetsplatstjänsten)
    • Hantering av spam
    • Frånvaromeddelande, dela kalender etc.
    • Återläsa raderad e-post

Tilläggstjänster

Tilläggstjänsten "E-postlista" erbjuder möjlighet att administrera e-postlistor för elektroniska utskick genom verktyget Mailman.

Funktionskonto är ett e-postkonto där flera personer kan dela och administrera en funktionsbrevlåda

Tjänsten "Större e-postutskick" erbjuder möjlighet att på ett snabbt och pålitligt sätt skicka e-postmeddelanden till ett stort antal mottagare.

Många institutioner och avdelningar har inte minst vid terminsstart behov av att skicka e-post till ett större antal mottagare för att informera, bjuda in till seminarium, skicka ut enkäter etc. Större utskick fastnar dock i det utgående spamfiltret, därför har IT-avdelningen tagit fram en rutin för att undvika detta.

Skicka e-post till 800-1999 mottagare

Om du behöver skicka e-post till mellan 799 och 2 000 mottagare ska du senast en arbetsdag innan utskicket föranmäla det via Serviceportalen. Detta gäller även för e-postlistor som kan ha många mottagare. IT-supporten gör då en tillfällig förändring i spamfiltret och ditt utskick går iväg utan problem. Utskicket kan sedan göras från det egna e-postkontot, från ett funktionskonto eller från en e-postlista.

Skicka e-post till 2000+ mottagare

För utskick till fler än 2 000 mottagare måste utskicket godkännas av kommunikationschefen. Utskicket görs via e-postverktyget. För att få tillgång till e-postverktyget måste du gå en kortare introduktion i e-postverktyget, kontakta Visuell identitet. Den typen av större utskick har normalt en handläggningstid om 10 arbetsdagar., så beställ i god tid innan du vill göra ditt utskick. Handläggningstiden kan vara längre under storhelger och under sommartid. Beställ via Serviceportalen, du kan beställa adresslistor till alla studenter och/eller alla medarbetare med samma formulär. Beställ större massutskick 2000+ mottagare

Om du behöver andra adressurval än "alla" tar du fram dessa själv, se instruktioner i Serviceportalen.

Beställning av större e-postutskick görs via Serviceportalen (se nedan)

Beställning av e-postutskick (800-1999 adresser)
Beställning av e-postutskick (2000+ adresser)

Beställning och leverans

Tjänsten E-post levereras till samtliga medarbetare i samband med skapande av universitetskonto.

Behörig beställare beställer universitetskonto via Serviceportalen. I samband med detta sker automatiskt beställning av tjänsten E-post.

Priser

Tjänsten e-post ingår som en del av tjänsten IT-access.

Viktigt att veta om tjänsten

Skräppost

Spamfiltret (Canit) avgör vad som hamnar i mappen Skräppost när din e-post passerar in och ut genom universitetets e-postservrar.

En e-postadress för utskick

Tjänsten stödjer endast en personlig e-postadress för utskick. Däremot kan du ha fler adresser för inkommande e-post.

Vidarebefordra e-post

Användaren ansvarar själv för eventuell vidarebefordran av sin e-post.
Guider för detta finns i Serviceportalen

Klienter som supportas

  • Webbmail (ebox.su.se)
  • Outlook 2013 och uppåt (Windows)
  • Outlook 2016 och uppåt (MAC)

Information om tjänsten

Frågor eller önskemål rörande tjänsten skickas in via frågeformuläret i Serviceportalen.

Senast uppdaterad: 2024-07-15

Sidansvarig: IT-avdelningen