Service och tjänster för lokaler

Fastighetsavdelningen samordnar frågor och service som rör universitetets lokaler, till exempel lokalvård, brand, lås och larm, återvinning och återbruk samt sköter kontakten med fastighetsägare.

Om du har frågor, vill göra förändringar eller har önskemål kan du kontakta Fastighetsavdelningen via Serviceportalen.

Skapa ärende via Serviceportalen

Vill du felanmäla värme eller ventilation, kontakta fastighetsägaren Akademiska Hus.

Skapa felanmälan via Akademiska Hus

Servicetjänster i Albano

Servicetjänster finns i tre nivåer

  • grund
  • tillägg
  • projekt.

Fastighetsavdelningen ansvar för avtal, funktion och kvalitetssäkring.

En grundläggande och obligatorisk nivå på tjänster som levereras till universitetets verksamheter i Albano, för att uppnå god kvalitet och service som bidrar till långsiktig och hållbar förvaltning av lokalerna.

Vid behov kan din institution (eller motsvarande) komplettera med utökad service. Det kan vara tjänster som levereras på grundnivå, eller tjänster utöver grundnivån. Dessa tjänster räknas som tillägg och debiteras verksamheten separat. Tillägg beställs vanligtvis via Serviceportalen och kostnaden är enligt offert vid förfrågan.

Fastighetsavdelningen projektleder och genomför även anpassningar och ombyggnationer av lokaler, samt hanterar större flyttar. Servicetjänsten Projekt debiteras alltid verksamheten separat.

Boka utställningsytor och bokbord

Det finns möjlighet att boka utställningsytor och bokbord i Arrheniuslaboratorierna och Södra huset.

Vem som får arrangera utställningar och hur det ska gå till är reglerat i ett styrdokument. Observera att ingen försäljning är tillåten.

Utställningsyta bokas via Servicecenter eller i TimeEdit.

E-post: servicecenter@su.se

Bord, stolar och skärmar kan tillhandahållas samt hyras i samband med bokning.

Bokbord finns tillgängliga i Södra Frescati, hus A–F i korridoren på plan 3.

Bokbord bokas via Servicecenter eller i TimeEdit.

E-post: servicecenter@su.se

Godsmottagning

Godsmottagningen erbjuder servicetjänster inom post-, paket-, godshantering, servicetekniker och återvinning.

Godsmottagningen

Teknikergruppen

Teknikergruppen erbjuder servicetjänster.

Teknikergruppen

AV-teknik i Albano

Planerar du en föreläsning i Albano och undrar om tekniken i lokalen? Informationsteknik är upphandlad underleverantör gällande AV-utrustning och support i Albano. För utförlig information om utrustningen i de olika lokalerna, handhavande (lathundar) och support, besök Informationstekniks webbsida: support.informationsteknik.se.

För hjälp/frågor angående AV-utrustningen finns medarbetare på plats i Albano (helgfria) vardagar kl. 07.30–16.30 (lunch kl. 12.00–12.45, endast telefonsupport).

För rådgivning, bokning av teknikerstöd eller låna utrustning (exempelvis projektor, mikrofon) kontakta Informationsteknik via mejl.

E-post: support@informationsteknik.se (ej akuta fel)

Vid akuta fel – ring: 08-91 19 13

AV-teknik i Frescati

Hörsalar, lärosalar och undervisningssalar på universitetsområde Frescati är utrustade med AV-teknik. Samtliga lärosalar och hörsalar är utrustade med stationära datorer.

AV-teknik – Frescati

SU-butiken

Välkomna till oss – Svante Arrhenius väg 16C, plan 2.
OBS! SU-butiken är endast till för medarbetare vid universitetet.

SU-butiken

Lokalvård

Med rena och välskötta lokaler inom universitetet skapar vi förutsättningar för att förebygga skadegörelse, minska underhållskostnader och bidrar till en god miljö för universitetets studenter, medarbetare och besökare.

Lokalvård

Återvinningsrum

I Frescati finns särskilda återvinningsrum där du kan lämna till exempel batterier, glas, papper med mera. I Albano har varje avdelning kärl för återvinning.

Återvinningsrum på Campus

Defekta och uppsvällda litiumjonbatterier kan vara en brandrisk. Beställ omgående upphämtning av skadade batterier via Serviceportalen.

Beställ hämtning av farligt avfall (Serviceportalen)

Vilrum, duschrum och amningsrum

Vilrum och duschrum finns i Södra Frescati och Albano. Rum för amning finns i Studenthuset.

Rum för vila, dusch och amning

Återbruk

På SU finns det möjlighet att återbruka kontorsmöbler och labbutrustning.

Via Serviceportalen kan du beställa eller lämna kontorsmöbler för återbruk.

Beställ tjänster för återbruk (Serviceportalen)

Det finns också möjlighet att använda det statliga ramavtalet Cirkulära möbelflöden. Du använder avtalet

  • om du inte kunde hitta eller bli av med möbler från det interna återbruket på SU
  • om din institution behöver en större mängd begagnade möbler
  • om din institution vill renovera möbler.

Läs om tjänsterna i avtalskatalogen

I Arrheniuslaboratoriet finns ett återbruksrum för använd laborationsutrustning, exempelvis e-kolvar, rundkolvar, återloppskylare, klämmor och hållare till laborationsstativ.

Kontakta Jakob Norinder om du vill skänka eller ta emot utrustning. Bifoga ifyllda blanketter för det du vill skänka eller ta emot.

E-post: jakob.norinder@su.se.

Things donated (Word), 16.9 kB
Things taken (Word), 16.6 kB

För mer skrymmande utrustning finns det en mejllista. Kontakta Matthew Bennett om du är intresserad.

E-post: matthew.bennett@dbb.su.se

Kontakt

Fastighetsavdelningen
Frågor, felanmälan och beställningar

Senast uppdaterad: 2025-04-21

Sidansvarig: Fastighetsavdelningen