Sociala medier
Stöd för dig som använder, eller funderar på att använda, sociala medier i ditt arbete på universitetet.
Kontakta gärna socmedia@su.se om du inte hittar det du söker eller om du vill diskutera hur du kan använda sociala medier för din verksamhet.
Varför vara verksam i sociala medier?
Sociala medier utgör en stor del av dagens kommunikationslandskap. Här kan vi nå ut med forskning och universitetshändelser som är av intresse för våra målgrupper. Sociala medie-plattformarnas funktioner gör det också möjligt att interagera med och engagera vårt community.
Genom att följa med i vad som händer i olika kanaler kan du också lära dig mer om dina målgrupper, fånga upp aktuella samtalsämnen, delta i debatter och hålla koll på nya format, trender och beteenden.
Så kommer du igång med din kanal
Precis som med all annan kommunikation är det är viktigt att se över om man har de resurser som krävs för att förvalta en kanal långsiktigt. När man startar en ny kanal behöver man löpande hålla kanalen under uppsikt, producera engagerande innehåll, interagera med målgrupperna, följa upp resultat samt se till att frågor och kommentarer hanteras.
Så hanterar du kommentarer i sociala medier
Myndighetsansvar i sociala medier
Viktigt att tänka på innan du startar upp en kanal för din institution eller motsvarande:
- Varför ska ni finnas i den här kanalen?
- Finns er målgrupp i kanalen?
- Vad är syftet med er närvaro i kanalen? Formulera vad ni vill åstadkomma med kommunikationen.
- Vilka aktiviteter ska ni genomföra för att nå dit? Behöver ni fota, filma, vilka typer av inlägg vill ni göra?
- Finns tid och resurser avsatta för att driva kanalen? För att lyckas med kommunikationen i sociala medier krävs tid för att sätta sig in i hur plattformarna fungerar, omvärldsbevaka, producera innehåll som passar kanalen och tar hänsyn till aktuella format, moderera kanalen och svara på inkommande frågor samt hantera kommentarer regelbundet.
- Är din chef och andra berörda personer inom verksamheten informerade eller involverade i arbetet?
- Finns andra verksamheter inom Stockholms universitet redan i den här kanalen? Kan ni lära av varandras erfarenheter?
- Är mätbara mål och rutiner för utvärdering framtagna?
- Har ni gått igenom rutinerna för kommentarshantering, arkivering och gallring? Samt satt upp egna rutiner för hur detta ska efterföljas.
- Har ni gått igenom rutinerna för hur olagligt eller stötande innehåll ska hanteras? Samt satt upp egna rutiner för hur detta ska efterföljas.
Så hanterar du kommentarer
Att svara på frågor och kommentarer samt interagera med inlägg där ni nämns är en stor del av sociala medier. Att skapa dialog i kanalerna visar också plattformen att ni är aktiva användare, vilket kan öka räckvidden av ert innehåll.
Viktigt att tänka på som myndighet i sociala medier
I egenskap av myndighet är vi skyldiga att hålla våra kanaler under uppsikt, att vara tydliga med vem som är avsändare samt svara på direkta frågor.
Riktlinjer för kontonamn, profilbild och kontobeskrivning
Det är viktigt att våra användare känner igen vår närvaro i sociala medier och att vi som myndighet tydligt visar vem som är avsändare. Genom kontonamn, profilbild och kontobeskrivning ska det framgå att Stockholms universitet driver kanalen.
Så når du din målgrupp
Innan du börjar producera innehåll för din kanal är det viktigt att tänka igenom vilka målgrupper du vill nå ut till. Det finns väldigt mycket att berätta om vår verksamhet, men våra följare är för det mesta bara intresserade av en bråkdel av det, och sedan är ytterligare bara en liten del av det som lämpar sig för sociala medier. Att målgruppsanpassa innehåll innebär att vi förstår vilket innehåll målgruppen vill ta del av och vad vi vill att de ska göra efter att de sett ett inlägg.
Så fungerar algoritmerna
På varje plattform är det algoritmerna som bestämmer vad du ser i ditt flöde, och detta är något som ständigt uppdateras.
En tumregel för samtliga kanaler är att all form av interaktion och engagemang är något som premieras. Inlägg som ingen reagerar på eller ens stannar upp vid kommer snabbt att bortprioriteras av algoritmen, vilket kommer resultera i väldigt låg räckvidd.
Genom att skapa innehåll som är snyggt, anpassat för kanalen, och som får användarna att stanna upp och interagera så har man de bästa förutsättningarna för att algoritmen ska jobba till vår fördel.
Mäta resultat och omvärldsbevaka
För att veta om du verkligen gör rätt innehåll i dina kanaler är det mycket viktigt att följa upp vad som fungerar och vad som inte levererar de resultat som du vill ha.
Några vanliga mätetal att hålla koll på är:
- Räckvidd – hur många konton som du nått ut till
- Visningar/Exponeringar – hur många visningar ditt inlägg har fått (ett inlägg kan visas flera gånger för samma konton)
- Länkklick – hur många som klickat på din länk
- CTR (click-through rate) – hur stor andel av visningarna som lett till ett länkklick
- Engagemangsfrekvens – hur stor andel av visningarna har lett till någon form interaktion
När du analyserar din kanal är det viktigt att titta på båda helheten och individuella inlägg. På så vis kan du enkelt se hur din kanal presterar i snitt, och sedan fundera på hur du kan göra mer av de inlägg som går allra bäst, men även göra mindre av eller skruva på de inlägg som går sämst. Sätt tydliga mål så du har något att sträva efter: varje inlägg ska nå minst xxxx personer, vi ska x % i följartillväxt varje kvartal, varje inlägg ska ha xx % engagemangsfrekvens.
Kom ihåg att plattformarna med jämna mellanrum skruvar på sina algoritmer, och innehållsformat som tidigare har fått bra resultat kanske inte längre får samma effekt. Ett smart knep att testa är att när plattformarna lanserar nya innehållsformat så brukar algoritmen i början alltid premiera dem lite extra så att fler börjar använda sig av dem.
Genom att testa sig fram, dra lärdomar och kontinuerligt justera innehållsplanen efter vad som ger bäst resultat så utvecklar du dina kanaler till nästa nivå.
Annonsera i sociala medier
Alla stora plattformar erbjuder möjlighet att annonsera mot betalning. Det är ett sätt att öka sin spridning samt rikta sig till väldigt specifika målgrupper som annars skulle riskera att missa ditt innehåll. När du annonserar så får du även välja vilket mål du vill uppnå (fler länkklick, fler videovisningar, högre räckvidd, m.m.) så kommer verktyget att försöka leverera bästa möjliga resultat sett till förutsättningarna.
Oftast när man pratar om betald annonsering på sociala medier så delar man upp det i två olika format: sponsrade inlägg och dark posts.
Ett sponsrat inlägg (även kallat boostat inlägg) är ett inlägg som du först lagt upp organiskt i ditt flöde och sedan väljer att använda som annons. Det kan t.ex. vara ett inlägg som har gått bra och som du vill ännu fler ska uppmärksamma, eller kanske en jobbannons som du vill få fler ansökningar till. Ett sponsrat inlägg ligger kvar i flödet även när annonseringen är över och all interaktion som skett kommer fortfarande vara synlig.
Dark posts är inlägg som skapas direkt i annonsverktygen och som därmed inte syns i ditt vanliga flöde. Dessa annonser visas då enbart för de personer som du ställer in som målgrupp, men de kan fortfarande interagera med och dela annonsen precis som ett vanligt inlägg, vilket kan göra att även en dark post kan få organisk spridning. Dark posts används när innehållet kanske inte passar att synas i flödet, eller så kanske du vill testa många olika varianter av samma inlägg.
Kostnaden för annonsering beror helt på vilken plattform, målgrupp man vill nå och vad man sätter för kampanjmål. Behöver du hjälp med annonsering finns våra upphandlade leverantörer till hands.
Så skyddar ni ert konto
Att tappa åtkomst till sitt konto kan vara mycket problematiskt och något du vill undvika till varje pris. Här är några tips på hur du bäst skyddar åtkomsten:
Koppla kontot till en gemensam mejladress som fler medarbetare har tillgång till, t.ex. en funktionsadress. På vissa plattformar måste man logga in med sin personliga profil även på ett företagskonto (bl.a. LinkedIn) men se då till att det finns minst två personer med administratörsåtkomst.
Aktivera tvåfaktorsinloggning på alla platser där det är möjligt.
Byt lösenord på kontot med jämna mellanrum, och se till att det finns sparat på en säker plats (ex. på ett låst dokument på er server).
Ge inte fler personer än nödvändigt access till kontot, och plocka bort de profiler som inte längre behöver ha tillgång.
Så kommunicerar vi i sociala medier
Universitetets visuella identitet, tonalitet och språkriktlinjer ska följas i alla kanaler, oavsett vem som har innehållsansvar eller är redaktör. Se riktlinjer nedan:
Att skriva för sociala medier
Under Textproduktion hittar du riktlinjer för vad du ska tänka på när du skriver för sociala medier. Där finns även information om hashtags: