Profilprodukter

Profilprodukter ger synlighet för medarbetare, studenter och personer utanför Stockholms universitet. De bidrar till gemenskap och att att ge en positiv och samlad bild av oss.

OBS! Just nu kan du inte ta fram egna profilprodukter eftersom avtalet med vår leverantör har upphört.

Avtalet för profilprodukter och presentartiklar upphörde den 2 februari 2024. Kommunikationsavdelningen arbetar aktivt med att publicera en ny upphandling och teckna avtal med en ny leverantör.
För frågor relaterade till den upphandlingen kan du kontakta visuellidentitet@su.se.

Ta fram egna profilprodukter

Det går bra att ta fram en ny produkt eller en produkt med egen design. Kreativitet och nytänkande uppmuntras. Följ alltid de grafiska riktlinjerna.

Steg för steg för att ta fram profilprodukter:

  1. Läs igenom Stockholms universitets profilprodukter (75 Kb) .
  2. Kontakta leverantören av profilprodukter. Där får du hjälp med rådgivning, förslag på produkter och offert. Stäm av din idé med leverantören, hör om liknande eller samma produkt är på gång. Det minskar risken att flera liknande produkter produceras parallellt. De hjälper även gärna till med produktval och målgruppsanpassning.
  3. Lägg beställning i Raindance och bifoga offert från leverantören.

Observera att leverantören endast lagerhåller produkter i bassortimentet. Tar du på eget initiativ fram en produkt så ansvarar du för att köpa loss och distribuera hela beställningen.

Frågor och stöd

Kommunikationsavdelningen ansvarar för universitets riktlinjer för visuell identitet på våra profilprodukter. Har du frågor och behöver stöd, kontakta visuellidentitet@su.se

Grafiska riktlinjer

Logotyp

Vår logotyp finns i tre versioner; en blå, en svart och en vit. Använd alltid den version av logotypen som har bäst kontrast mot bakgrunden. I första hand ska den stående logotypen användas på profilprodukter.

Restriktioner

  • Det är inte tillåtet att separera märket från ordbilden.
    Undantag: t-shirts, långärmade tröjor och luvtröjor, keps.

Storlek på logotyp

Storleken på logotypen beror på vilken produkt den appliceras.

Logotypens storlek på olika produkter

 

(mått angivna i bredd på stående logotyp)

Badhandduk

480 mm

Hoodtröja
Sweatshirttröja
T-shirt dam
T-shirt herr

230 mm

Paraply
Axelremsväska
Ryggsäck

130 mm

Hoodtröja
T-shirt dam
T-shirt herr
Keps
Sweatshirtbyxa

80 mm

Kaffemugg
Dricksglas

30 mm

 

Placering av logotyp

  • T-shirts – logotypen placeras på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
  • Långärmade tröjor och luvtröjor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
  • Skjortor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
  • Jackor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
  • Västar – logotypen placeras på vänstersida på bröstet.
  • Linnen – logotypen placeras på vänstersida på bröstet.
  • Byxor – logotypen placeras på vänster framficka eller på vänster ben. På byxor med benficka placeras logotypen på benfickan.

Placering av verksamhetsnamn och/eller textbudskap

  • T-shirts – centrerad på bröst eller rygg i höjd med skulderbalden, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm)
  • Långärmade tröjor och luvtröjor – centrerad på bröst eller rygg i höjd med skulderbalden, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm)
  • Jackor – centrerad på ryggen i höjd med skulderbladen, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm).
  • Västar – centrerad på ryggen i höjd med skulderbalden, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst
  • Linnen – centrerad på bröst eller rygg så högt som modellen tillåter, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst

Restriktioner

  • Text satt i båge är inte tillåtet.
  • Det är inte tillåtet att placera textbudskap i anslutning till logotypen.
  • Slogans är inte tillåtna.


Typsnitt

Avsändarinformation (t.ex verksamhetsnamn)

PMN Caecilia Bold

Textbudskap

The Sans Plain

Notera: Du behöver inte bifoga typsnitt vid beställningar, upphandliad leverantör köper in egen licens till våra teckensnitt.

För produkter med en mycket liten tryckbar yta, t ex en penna, ska Stockholms universitets logotyp inte användas. Namnet Stockholms universitet sätts istället i versalgemener på en rad i typsnittet The Sans Plain.

Färg på text

Text sätts i blått, vitt eller svart. Välj den färg på text som har störst kontrast till bakgrunden.

Språk

Kan du bara göra en upplaga så väljer du engelska i första hand.

Leverantör

Alla profilprodukter ska beställas via upphandlad leverantör, detta gäller även eventuella underleverantörer.

OBS! Avtalet för profilprodukter och presentartiklar upphörde den 2 februari 2024.
Kommunikationsavdelningen arbetar aktivt med att publicera en ny upphandling och teckna avtal med en ny leverantör. För frågor relaterade till den upphandlingen kan du kontakta visuellidentitet@su.se.

Senast uppdaterad: 2024-04-15

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen