KLARA
KLARA är universitetets användarvänliga kemikaliehanteringssystem. Det stöder oss i arbetet med att förenkla och effektivisera hanteringen av kemikalier vid institutioner och i forskargrupper.
I KLARA samlas all information om samtliga kemikalier som hanteras vid Stockholms universitetet på ett ställe.
Syftet med ett gemensamt system
Syftet med att använda KLARA är att det gemensamma systemet ger ökad översikt och kontroll av hur universitetet hanterar kemikalier. Universitetet kan centralt hämta information om innehav av volymer av exempelvis tillståndspliktiga produkter.
KLARA ger användare
- information om produkternas farlighet, skyddsinformation och aktuella säkerhetsdatablad från leverantörerna
- möjlighet att göra strukturerade riskbedömningar, som arbetsgivaren måste göra enligt lag när det finns risk för ohälsa eller olycksfall
- bättre tillgänglighet till kemikalier genom att kunna se om en produkt redan finns, låna produkter av kollegor och minska inköpen av sällanköpsprodukter.
Inventering
Varje år mellan 1 januari och 28 februari gör särskilt utsedda inventerare en inventering av innehav i systemet.
Utbildning
Utbildningstillfällen för nya inventerare och användare anordnas löpande. Samtliga utbildningar är kostnadsfria och ges på svenska eller engelska.
Utbildningen ger kunskaper om
- KLARA-systemet, introduktion, bakgrund och syfte
- hur du arbetar med inventering, steg-för-steg på grundläggande nivå
- hur du gör för att skapa listor och rapporter
- hur du gör riskbedömningar.
Instruktionsfilmer
Det finns korta instruktionsfilmer för KLARA som riktar sig till användare av systemet och inventerare. Filmerna är ett komplement till utbildningarna och kan även användas för att repetera kunskaper.