IT-support
På den här sidan länkar vi till relevant information om IT-support.
Serviceportalen
I Serviceportalen kan du hitta manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också lägga beställningar i portalen, både gällande IT-tjänster men även nycklar och passerkort. Liksom tidigare kan du naturligtvis kontakta IT-supporten om du behöver hjälp.
Arbeta hemifrån
Här hittar du tips om verktyg du kan använda om du behöver arbeta hemifrån. Om du behöver arbeta hemifrån kan det vara bra att känna till vilka verktyg som finns som underlättar vid distansarbete.
Fjärranslutning med VPN
Du kan komma åt de flesta system hemifrån utan att göra något särskilt, men om du till exempel behöver komma åt dokument i din hemkatalog eller gemensam mapp utifrån måste du använda fjärranslutning (VPN). VPN är tillgängligt för alla medarbetare.
Instruktion: Anslut till VPN från datorer med Arbetsplatstjänsten
Om din institution/motsvarande inte är ansluten till Arbetsplatstjänsten finns instruktioner här:
Instruktion: Anslut till VPN från datorer utan Arbetsplatstjänsten
Mer information om fjärranslutning via VPN hittar du här
Lagringstjänsten Box
Box är en lagrings- och synkroniseringstjänst i molnet som kan användas av alla medarbetare. Filer lagrade i tjänsten är tillgängliga på webben, dina datorer och mobila enheter så att du alltid har tillgång till dina filer där du är.
Tänk dock på att du inte ska behandla känsliga personuppgifter i Box.
Mer information om Box-tjänsten
E-mötestjänsten Zoom
E-mötestjänsten Zoom är ett användarvänligt verktyg för att anordna möten online, oavsett var du befinner dig. Zoom som är tillgängligt för alla som har ett universitetskonto; såväl medarbetare som studenter. Med hjälp av Zoom kan du undervisa eller delta i möten på distans och även chatta och dela filer med kollegor. Du kan också filma föreläsningar.
Har du problem att starta mötet, prova att köra mötet utan video.
Varje grupp/projekt/arbetsgrupp bör skapa ett virtuellt mötesrum där ni kan ”träffas”, ställa frågor med mera. Allt sådant som ni normalt hade frågat en kollega om får flytta till Zoom-rummet.
För att skapa ett virtuellt mötesrum, gå till Zoom, välj chat, klicka på + bredvid recent och välj create channel. Döp rummet och bjud in deltagarna. Klart! (detta görs lämpligen av gruppchefen eller projektledaren eller motsvarande).
Säkerhet och integritet i e-mötestjänsten Zoom
Teams
IT-avdelningen får en del förfrågningar om möjlighet att börja använda Microsoft Teams.
Ett införande av Microsoft 365 pågår för närvarande, men Microsoft har gjort om hela sin licensmodell och för att på sikt kunna erbjuda fler av deras produkter, som exempelvis Teams behöver vi förändra våra tekniska förutsättningar. Detta är något IT-avdelningen tittar på just nu och mer information kommer så fort som möjligt.
Du hittar guider och supportartiklar för tjänsterna ovan i Serviceportalen
Har du fler frågor är du välkommen att kontakta IT-supporten
Byt lösenord på ditt universitetskonto
Här får du tips om hur ditt lösenord ska vara utformat samt länk till sidan där du kan byta ditt lösenord.
Identifiera phishing
Vad är phishing?
Nätfiske eller phishing är ett begrepp som innebär att någon försöker få åtkomst till dina inloggningsuppgifter eller annan känslig information (bankkonton, PIN-koder etc).
Om du misstänker att ditt konto kapats (=någon har kommit åt dina inloggningsuppgifter) kan du kan du byta ditt lösenord på Kontohantering
Du kan identifiera ett phishingmail genom att kontrollera följande:
- Kommer mailet från en okänd avsändare?
- Är grammatiken inkorrekt? (Nätbedragare använder ofta Google translate för att översätta till svenska)
- Innehåller mailet en okänd fil? (Ladda aldrig ner okända filer. Filen kan innehålla virus eller annan skadlig kod)
- Finns det en klickbar länk?
- Är länkens webbsida okänd? (För att kontrollera länken - för muspekaren över länken för att förhandsvisa den)
- Frågar mailet efter inloggningsuppgifter eller andra personliga uppgifter?
Om du misstänker att meddelandet är ett spam- eller nätfiskeförsök, kontakta IT-supporten för en analys.
Exempel på phishingmeddelanden
Observera att IT-avdelningen ALDRIG ber dig om ditt lösenord!
Min telefon - webbtjänst för administration av din anknytning
Min telefon är en webbtjänst där du kan administrera din telefonanknytning (inklusive MEX-anknytning). Du kan t. ex. frånvarokoppla din telefon när du är på möte, har semester eller liknande, oavsett var du befinner dig. Min telefon anpassar sig automatiskt efter olika skärmstorlekar (t ex smartphone, dator eller surfplatta) vilket ger ett enhetligt användargränssnitt oavsett typ av enhet.
Fördelarna med Min telefon är flera. Tjänsten ger dig som användare möjlighet att själv göra inställningar på din anknytning när det passar dig och var du än befinner dig. Detta gör att tid frigörs från telefonistfunktionen vilket i sin tur förbättrar servicen för de som ringer till universitetets växel.
Några exempel på vad Min telefon erbjuder:
Administration
- Administrera egen hänvisning t ex möte, lunch, semester, gått för dagen mm.
- Skapa egna favoriter för hänvisningar du använder ofta (snabbhänvisningar)
- Ange om du vill att din anknytning vidarekopplas till andra nummer om du är upptagen eller inte svarar.
Sökning efter medarbetare (OBS i växelsystemet, ej i SUKAT!)
- Du kan söka på namn, funktion, telefonnummer eller institution
- Du kan se andra anknytningars hänvisningsinformation t ex möte, lunch, semester osv
- Du kan se status på en anknytning (om personen är upptagen i telefon eller inte)
Adressen till Min telefon är su.se/mintelefon & du väljer SAML-inloggningen när du kommer till förstasidan.
Office-mallar
All information om mallar för kommunikation inklusive mallar för Office-paket och instruktioner finns här:
Röstbrevlåda
Om du har en röstbrevlåda till din anknytning är det viktigt att du talar in ett eget välkomstmeddelande.
Om du inte vill att andra ska kunna lämna meddelanden till dig kan du avbeställa funktionen via den som telekontaktansvarig på din institution/motsvarande.