Incidentrapportering
Det är viktigt att incidenter rapporteras. Har du varit med om olycksfall, brister i rutiner kring arbetsmiljö, säkerhet, miljö, IT-säkerhet eller hantering av personuppgifter, så ska du göra en incidentrapportering. På denna webbsida hittar du information om incidentrapportering vid universitetet.
Begreppet incident kan tolkas på flera olika sätt. En vanlig beskrivning är att det handlar om en oönskad händelse som fått eller kan få negativa följder. I vissa fall inkluderas även sårbarheter som ännu inte orsakat några konsekvenser. Andra termer som ofta används för att beskriva incidenter är till exempel problem, avvikelse, tillbud och skada.
- Vid nödsituation, ring 112
- Väktare på campus Frescati eller Albano: 08-16 42 00
- Reservnummer vid telefonistörning: 08-15 42 00
Kris- och incidenthantering
En incident är en händelse som stör normal verksamhet, till exempel ett IT-intrång, en olycka eller stöld. Incidenter kan variera i allvarlighet, men de kräver alltid uppmärksamhet för att minimera skador och återställa säkerhet. Det är helt avgörande att vi rapporterar incidenter, olyckor och tillbud för att kunna identifiera mönster, åtgärda säkerhetsbrister och förebygga skador.
En kris är en allvarligare händelse som hotar vår verksamhet och kräver snabba åtgärder för att skydda människor, tillgångar och universitetets förtroende. Vid en kris aktiveras universitetets lokala och/eller centrala krisgrupp. Detta finns beskrivet i universitets krisplan.
Mer om kris- och incidenthantering vid Stockholms universitet
Informationssäkerhetsincident
IT-incidenter, personuppgiftsincidenter och andra delar som rör informationssäkerhetsincident är viktigt att du rapporterar så snart som möjligt.
Rapportera informationssäkerhetsincidenter
Ditt ärende hanteras då av informationssäkerhetsfunktionen.
Personuppgiftsincident
En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som innebär att personuppgifter förstörs, förloras, ändras, röjs eller nås obehörigt, oavsett om det sker av misstag eller med avsikt.
Hantera personuppgiftsincident
Ditt ärende hanteras av dataskyddsombudet.
Arbetsskador eller tillbud
Om upptäckt arbetsmiljöbrister, blivit sjukskriven på grund av arbetssjukdom eller om du skadat dig under arbetstid eller under resa till eller och från arbetet rapporterar du dem i IA-verktyget.
Ditt ärende hanteras av närmsta chef eller prefekt/motsvarande.
Miljöavvikelser
En miljöavvikelse är en händelse eller ett tillstånd som strider mot miljölagstiftning, lokala regler och rutiner eller ett miljöledningssystem, och som har orsakat eller riskerar att orsaka negativ miljöpåverkan. Exempel inkluderar kemikaliespill, felaktig energianvändning, onödiga transporter eller bristande hantering av avfall.
Rapportera miljöavvikelser eller förbättringsförslag
Ditt ärende hanteras av centrala miljöfunktionen.
Stöld eller säkerhetsobservationer
Det är viktigt att du rapporterar stölder och säkerhetsobservationer för att identifiera både positiva säkerhetsåtgärder och potentiella risker.
Rapportera stöld eller säkerhetsobservationer i IA-systemet