Riktlinjer för visuell identitet i sociala kanaler
Lär dig hur du ska använda logotypen, profilbild, namnkonventioner och bildmanér för varje social medieplattform.
Profilbild
För kanaler i sociala medier ska Stockholms universitets logotyp användas som profilbild. Avataren, märket utan ordbild, ska användas som profilbild i sociala medier om du skriver ut Stockholms universitet i kanalens namn. Avataren laddas ner från Mediabanken.
Namn på konto/kanal
Namnet på kontot ska visa tydlig koppling till Stockholms universitet. Därför ska Stockholms universitet skrivas i text intill institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet.
Bilder och omslagsfoto
Bilder i sociala medier ska följa Stockholms universitets bildspråk. Omslagsfotot ska vara högupplöst och hämtas från Stockholms universitetets mediabank. Under våren och höstens studentrekrytering rekommenderas att tillfälligt byta ut omslagsfotot till en bild från mappen Studentkommunikation som finns i mediabanken.
Här nedan hittar du checklistor:
Sociala mediers logotyper
Varje kanal har egna regler för hur och i vilka sammanhang deras logotyper får användas. Innan du marknadsför tryckt eller digitalt material som innehåller en logotyp för sociala medier är det viktigt att du läser igenom gällande riktlinjer.
Nedan finns länkar till varje kanals riktlinjer. Du hittar här även deras respektive logotyper för nedladdning: