Riktlinjer för visuell identitet i sociala kanaler

Lär dig hur du ska använda logotypen, profilbild, namn­konventioner och bildmanér för varje social medie­plattform.

Profilbild

För kanaler i sociala medier ska Stockholms universitets logotyp användas som profilbild. Avataren, märket utan ordbild, ska användas som profilbild i sociala medier om du skriver ut Stockholms universitet i kanalens namn. Avataren laddas ner från Mediabanken.

Namn på konto/kanal

Namnet på kontot ska visa tydlig koppling till Stockholms universitet. Därför ska Stockholms universitet skrivas i text intill institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet.

Bilder och omslagsfoto

Bilder i sociala medier ska följa Stockholms universitets bildspråk. Omslagsfotot ska vara högupplöst och hämtas från Stockholms universitetets mediabank. Under våren och höstens studentrekrytering rekommenderas att tillfälligt byta ut omslagsfotot till en bild från mappen Studentkommunikation som finns i mediabanken.

Här nedan hittar du checklistor:

Profilbild/Avsändare: Använd avataren som profilbild för att markera att Stockholms universitet är avsändare.

Namn på konto/kanal: Namnet på kontot ska visa tydlig koppling till Stockholms universitet. Därför ska Stockholms universitet skrivas i text intill institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet.
Bilder: Välj bilder som följer Stockholm universitets bildmanér.
Omslagsbild: Välj en bild från Stockholm universitets mediabank så kan du vara säker på att korrekt bildmanér efterföljs. Byt gärna ut bilden löpande för att skapa exponering i följarens flöde.
Budskapsrubriker på omslagsbild: använd typsnittet Caecilia och tilläggsinformation i The Sans vid eventuell text på bilden.

Profilbild/Avsändare: Använd avataren som profilbild för att markera att Stockholms universitet är avsändare.

Namn på konto/kanal: Namnet på kontot ska visa tydlig koppling till Stockholms universitet. Därför ska Stockholms universitet skrivas i text intill institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet.
Länk och länkfärg: Länka till verksamhetens eller projektets webbsidor. Använd fulltonsfärgen Universitetsblå som länkfärg.
Omslagsbild: Välj bilder från mediabanken alternativt bilder som följer Stockholm universitets bildmanér. Byt gärna ut bilden löpande för att skapa exponering i följarens flöde.
Budskapsrubriker på omslagsbild: använd typsnittet Caecilia och tilläggsinformation i The Sans vid eventuell text på bilden.

Profilbild/Avsändare: Använd avataren som profilbild för att markera att Stockholms universitet är avsändare.

Namn på konto/kanal: Namnet på kontot ska visa tydlig koppling till Stockholms universitet. Därför ska Stockholms universitet skrivas i text intill institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet.
Länk: Länka till verksamhetens eller projektets webbsidor.
Bilder: Välj bilder från mediabanken alternativt bilder som följer Stockholm universitets bildmanér.

Profilbild: Använd avataren som profilbild för att markera att Stockholms universitet är avsändare.
Rubrik: Ge kontot ett namn som tydligt beskriver vilken verksamhet eller projekt det handlar om.
Basinformation: Beskriv verksamheten och vad användarna kan förvänta sig av kontot,
Bilder: Välj bilder som följer Stockholm universitets bildmanér.
Omslagsbild: Välj gärna en bild från Stockholm universitets mediabank så kan du vara säker på att korrekt bildmanér efterföljs. Byt gärna ut bilden löpande för att skapa exponering i följarens flöde.
Länk: Länka till verksamhetens eller projektets webbsidor.
Anslut din sida på LinkedIn: När du skapar din LinkedIn-sida ska den vara ansluten till Stockholms universitets LinkedIn-sida.
Att ansluta din sida på LinkedIn.

Profilbild: Använd avataren som profilbild för att markera att Stockholms universitet är avsändare.
Rubrik: Ge kontot ett namn som tydligt beskriver vilken verksamhet eller projekt det handlar om.
Basinformation: Beskriv verksamheten och vad användarna kan förvänta sig av kontot.
Bilder: Välj bilder som följer Stockholm universitets bildmanér.
Omslagsbild: Välj gärna en bild från Stockholm universitets mediabank så kan du vara säker på att korrekt bildmanér efterföljs. Byt gärna ut bilden löpande för att skapa exponering i följarens flöde.
Länk: Länka till verksamhetens eller projektets webbsidor.

Sociala mediers logotyper

Varje kanal har egna regler för hur och i vilka sammanhang deras logotyper får användas. Innan du marknadsför tryckt eller digitalt material som innehåller en logotyp för sociala medier är det viktigt att du läser igenom gällande riktlinjer.

Nedan finns länkar till varje kanals riktlinjer. Du hittar här även deras respektive logotyper för nedladdning:

Kontakt

Sociala medier

Senast uppdaterad: 2024-10-07

Sidansvarig: