Riktlinjer för kontonamn, profilbild och kontobeskrivning

Det är viktigt att våra användare känner igen vår närvaro i sociala medier och att vi som myndighet tydligt visar vem som är avsändare. Genom kontonamn, profilbild och kontobeskrivning ska det framgå att Stockholms universitet driver kanalen.

Kontonamn

När du lägger till Stockholms universitet eller SU i kontonamnet visar du tillhörigheten, ökar sökbarheten och bidrar till att göra Stockholms universitets närvaro i sociala medier tydlig.

  • I kanaler med tillräckligt stort utrymme ska Stockholms universitet eller Stockholm University skrivas efter institutionens namn. Exempelvis: Institutionen för XX vid Stockholms universitet eller XX, Stockholms universitet.
  • I kanaler med begränsat utrymme skapar du ett kort användarnamn som så tydligt som möjligt förklarar vilken del av universitet som är avsändare. Rekommenderat är att lägga till SU i såväl användarnamn som fullständigt namn (exempelvis på Twitter). Understreck eller bindestreck används där mellanslag inte är möjligt. Exempel användarnamn: Feken_SU. Exempel fullständigt namn: Företagsekonomiska institutionen SU.
  • Om du vill nå en internationell målgrupp, tänk på att namnge kontot med verksamhetens engelska namn. Skriv då också dina inlägg på engelska. På LinkedIn kan man ställa in sitt kontonamn på flera olika språk.

Profilbild

För alla kanaler i sociala medier ska Stockholms universitets logotyp användas som profilbild. SU:s märke, logotypen utan ordbild, ska användas som profilbild i sociala medier om du skriver ut Stockholms universitet i kanalens namn. Sök på profilbild i mediabanken och ladda ner därifrån.

Mediabanken

Kontobeskrivning

Kanalerna har olika utrymme för att beskriva kontots avsändare och syfte. Där det är möjligt bör du ha med:

  • Vilken del av Stockholms universitet som är avsändare för kontot
  • Länk till verksamhetens webbplats och vid utrymme till Stockholms universitet
  • Nämn Stockholms universitet eller Stockholm University
  • Länka till riktlinjer för kommentarer.

Bilder och omslagsfoto

Bilder i sociala medier ska följa Stockholms universitets bildspråk. Omslagsfotot ska vara högupplöst och anpassas till respektive plattforms rekommendation för mått.

Kontakt

Sociala medier

Senast uppdaterad: 2025-02-07

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen