Om utbildningskatalogen
Den digitala utbildningskatalogen består av sidor för ämnen, kurser och program. Besökaren hittar utbildningar via utbildningssöket eller via sidan för intresseområden och ämnen. Alla aktiva och inaktiva utbildningar finns samlade i Planarkivet.
För att få redigera den digitala utbildningskatalogen i webbpubliceringssystemet Sitevision krävs genomgången webbredaktörsutbildning i Sitevision för utbildningskatalog.
Internutbildningar: Webbredaktörsutbildning utbildningskatalog
Om webbpublicering: Roller och kompetens för webbarbete
Utbildningskatalogens syfte och målgrupp
Sidorna i den digitala utbildningskatalogen har två huvudsyften:
- Att ge rätt förväntningar på kursen/programmet/ämnet.
- Att väcka intresse för kursen/programmet/ämnet.
Den huvudsakliga målgruppen för utbildningskatalogen är:
- presumtiva studenter
- antagna studenter fram till utbildningsstart.
Utbildningsinformation – flera kompletterande delar
Utbildningskatalogen är en del i en större helhet av utbildningsinformation som primärt riktar sig till presumtiva studenter och studenter. De olika utbildningsinformationsdelarna samspelar med varandra och är utformade för att undvika dubbelpublicering och dubbelarbete.
Därför behöver du vara medveten om att utbildningsinformationen består av flera kompletterade delar. Utöver själva sidorna i utbildningskatalogen består utbildningsinformation även av:
Om mallarna för kurs- och programsidor
Sidorna är uppbyggda enligt en mall som behöver följas. Kurs- och programsidornas namn och innehållet i högerspalten hämtas automatiskt från Ladok. Det är även Ladok som styr vilka kurs- och programsidor som visas i utbildningskatalogen. I webbpubliceringssystemet redigerar man innehållet i mittenytan (vänster om högerspalten).
Instruktioner: Kurssidor
Instruktioner: Programsidor
Visning av sidor för kurser och program i utbildningskatalogen
Om mallarna för ämnessidor
Ämnessidorna ingår i den digitala utbildningskatalogen. Sidorna är uppbyggda enligt en mall som behöver följas. Knapp med länk till varje ämnessida finns från intresseområdessidan och från de kurser och program som tillhör ämnet.
Skrivriktlinjer för utbildningskatalogen
När du skriver eller redigerar texterna i utbildningskatalogen är det viktigt att komma ihåg målgruppen och syftet med sidorna. Syftet är att ge rätt förväntningar på utbildningen och att väcka intresse för den.
Den huvudsakliga målgruppen är presumtiva studenter och antagna studenter fram till utbildningsstart. När det gäller kurser och program på grundnivå kan man anta at den presumtiva studenten är en gymnasieelev eller någon som aldrig tidigare studerat på universitet eller högskola.
Tänk därför särskilt på att:
- Använda ett enkelt språk. Undvik att använda alltför svåra termer och ord som kanske inte de utanför den akademiska världen förstår. Det kommer studenterna att få lära sig när de börjar studera på universitetet.
- Stryka all överflödig information. Skriv korta, informativa och inspirerande texter, berätta inte onödiga detaljer som mottagaren inte behöver veta. Speciellt i ingressen och i beskrivningstexten är det mycket viktigt att hålla det kort och kärnfullt.
- Lyfta fram det unika med er utbildning. Berätta vad som är extra attraktivt med att läsa kursen eller programmet just hos er. Till exempel om intressanta samarbetspartners, lärare och forskare vid institutionen eller om ni är de enda i Sverige som erbjuder just den här utbildningen.
Kontakt
Delar av utbildningskatalogen hämtas från Ladok, så vid frågor om dessa delar är det ladok@su.se som du ska kontakta.
Utbildningssöket: ladok@su.se
Innehållet i högerspalten (utbildningsdata): ladok@su.se
Koppling till schema i TimeEdit: timeedit.support@su.se
Litteraturlistor från Ladok: ladok@su.se
Kursrapporter från Kursvärderingstjänsten: Serviceportalen
Innehållet på sidor för ämnen, kurser och program: utbildningsansvarig institution.
Problem med annan funktionalitet: Serviceportalen