Om utbildningskatalogen

Den digitala utbildningskatalogen består av sidor för ämnen, kurser och program. Besökaren hittar utbildningar via utbildnings­söket eller via sidan för intresseområden och ämnen. Alla aktiva och inaktiva utbildningar finns samlade i Planarkivet.

För att få redigera den digitala utbildningskatalogen i webb­publicerings­systemet Sitevision krävs genomgången webbredaktörs­utbildning i Sitevision för utbildningskatalog.

Internutbildningar: Webbredaktörsutbildning utbildningskatalog
Om webbpublicering: Roller och kompetens för webbarbete

Utbildningskatalogens syfte och målgrupp

Sidorna i den digitala utbildningskatalogen har två huvudsyften:

  1. Att ge rätt förväntningar på kursen/programmet/ämnet.
  2. Att väcka intresse för kursen/programmet/ämnet.

Den huvudsakliga målgruppen för utbildningskatalogen är:

  • presumtiva studenter
  • antagna studenter fram till utbildningsstart.

Utbildningsinformation – flera kompletterande delar

Utbildningskatalogen är en del i en större helhet av utbildningsinformation som primärt riktar sig till presumtiva studenter och studenter. De olika utbildningsinformationsdelarna samspelar med varandra och är utformade för att undvika dubbelpublicering och dubbelarbete.

Därför behöver du vara medveten om att utbildningsinformationen består av flera kompletterade delar. Utöver själva sidorna i utbildningskatalogen består utbildningsinformation även av:

På su.se/utbildning och su.se/education finns generell studieinformation. Den visas automatiskt även på:

  1. Alla kurs- och programsidor i utbildningskatalogen. (Längst ner på sidan, som ”utvalt innehåll”.)
  2. Institutionswebbplatsen. (Längst ner på alla sidor som ligger under utbildningsingången.)

På institutionens webbplats finns en egen utbildningsingång som innehåller specifik information för institutionen. Här ska besökaren få en bra överblick över institutionens utbildningsutbud, men sedan länkas vidare in i utbildningskatalogen för specifik kurs- och programinformation.

Om innehåll på institutionens utbildningsingång

I anslutning till att studenterna får det första antagningsbeskedet blir puffen ”För dig som är antagen [termin och år]” automatiskt synlig på kurs- och programsidor som de kan ha blivit antagna till. Puffen ser ut som på bilden nedan, och länkar till artikeln Information till antagna (för kurs respektive program).

Information till antagna består av två delar:

  1. Generell information från Studentavdelningen med länkar vidare: checklista, välkomstaktiviteter, hitta på alla campus, viktiga länkar.
  2. Specifik information från institutionen, för kurser respektive program. Information om till exempel upprop, registrering, lärplattform eller gruppval, villkor för antagning, länk till institutionswebb för mer information, etc.
    • Dessa relaterade artiklar redigeras på institutionens webbplats i en specifik mapp, inte i utbildningskatalogen.

Instruktioner för Information till antagna

Komplettera Information till antagna med välkommenmejl. I mejlet länkar du till kursens eller programmets sida i utbildningskatalogen samt ger specifik information som gäller just för den kurs eller program som studenten antagits till. Mallar för välkommenmejl finns i e-postverktyget.

Information till antagna – brevmall i e-postverktyget

Om mallarna för kurs- och programsidor

Sidorna är uppbyggda enligt en mall som behöver följas. Kurs- och programsidornas namn och innehållet i högerspalten hämtas automatiskt från Ladok. Det är även Ladok som styr vilka kurs- och programsidor som visas i utbildningskatalogen. I webb­publicerings­systemet redigerar man innehållet i mittenytan (vänster om högerspalten).

Instruktioner: Kurssidor
Instruktioner: Programsidor
Visning av sidor för kurser och program i utbildningskatalogen

Om mallarna för ämnessidor

Ämnessidorna ingår i den digitala utbildningskatalogen. Sidorna är uppbyggda enligt en mall som behöver följas. Knapp med länk till varje ämnessida finns från intresseområdessidan och från de kurser och program som tillhör ämnet.

Instruktioner: Ämnessidor

Skrivriktlinjer för utbildningskatalogen

När du skriver eller redigerar texterna i utbildningskatalogen är det viktigt att komma ihåg målgruppen och syftet med sidorna. Syftet är att ge rätt förväntningar på utbildningen och att väcka intresse för den.

Den huvudsakliga målgruppen är presumtiva studenter och antagna studenter fram till utbildningsstart. När det gäller kurser och program på grundnivå kan man anta at den presumtiva studenten är en gymnasieelev eller någon som aldrig tidigare studerat på universitet eller högskola.

Tänk därför särskilt på att:

  • Använda ett enkelt språk. Undvik att använda alltför svåra termer och ord som kanske inte de utanför den akademiska världen förstår. Det kommer studenterna att få lära sig när de börjar studera på universitetet.
  • Stryka all överflödig information. Skriv korta, informativa och inspirerande texter, berätta inte onödiga detaljer som mottagaren inte behöver veta. Speciellt i ingressen och i beskrivningstexten är det mycket viktigt att hålla det kort och kärnfullt.
  • Lyfta fram det unika med er utbildning. Berätta vad som är extra attraktivt med att läsa kursen eller programmet just hos er. Till exempel om intressanta samarbetspartners, lärare och forskare vid institutionen eller om ni är de enda i Sverige som erbjuder just den här utbildningen.

SU:s skrivriktlinjer (och riktlinjer för att skriva på engelska) finner du på medarbetarwebben.

Skrivriktlinjer vid Stockholms universitet

På medarbetarwebben finner du tips och råd för att skriva på webben:

Textproduktion: skriva för webb

Utöver Stockholms universitets skrivriktlinjer behöver du självklart följa språklagen och de skrivregler som gäller för oss som myndighet. Du kan läsa mer om dessa på ISOF:s (Institutet för språk och folkminnens) webbplats:

Myndigheternas skrivregler

Skriva klarspråk (klarspråkshjälpen på ISOF:s webbplats)

På medarbetarwebben har vi samlat information om digital tillgänglighet vid Stockholms universitet och det finns även instruktioner för hur du skapar tillgängliga dokument i Word (som du sedan kan spara som pdf).

Digital tillgänglighet (medarbetarwebben)
Skapa tillgängliga dokument i Word (medarbetarwebben)

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har en webbplats, webbriktlinjer.se, där du kan söka efter webbriktlinjer som vi som offentlig aktör ska följa enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här finner du bland annat information och exempel på hur du gör för att skriva länktexter och tydliga rubriker.

DIGG:s webbriktlinjer

Kontakt

Delar av utbildningskatalogen hämtas från Ladok, så vid frågor om dessa delar är det ladok@su.se som du ska kontakta.

Utbildningssöket: ladok@su.se
Innehållet i högerspalten (utbildningsdata): ladok@su.se
Koppling till schema i TimeEdit: timeedit.support@su.se
Litteraturlistor från Ladok: ladok@su.se
Kursrapporter från Kursvärderingstjänsten: Serviceportalen
Innehållet på sidor för ämnen, kurser och program: utbildningsansvarig institution.
Problem med annan funktionalitet: Serviceportalen

Senast uppdaterad: 2025-06-19

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen