Kurssidor

Tanken är att kurssidorna ska ge både information och inspiration. Sidorna ska ge en bra bild av kursen. Studenter ska lockas att söka men också få rätt för­väntningar på utbildningen.

Högst upp under kurssidans namn finns ingress, möjlighet att ha en bild eller en video, och en beskrivningstext. Ingress och beskrivning ska alltid finnas på alla kurssidor. Därunder ligger rubriker med infällda stycken. Vissa av dessa rubriker är obligatoriska, andra valbara.

Sidans namn och informationen i högerspalten hämtas från Ladok och redigeras inte i webbpubliceringssystemet. Via Ladok styrs också vilka kurs- och programsidor som visas i utbildningskatalogen.

Logga in i Sitevision

I sidhuvudet, klicka på hamburgermenyn (som ser ut som tre streck), därefter på Logga in.

 

När du är inloggad, sök fram den kurssida som du vill redigera. En penna kommer att synas i det nedre högre hörnet.

(Det är även möjligt att gå direkt till kurssidan och därefter gå till menyn och klicka på Logga in.)

På sök kurser och programsidan söker du reda på kurser eller program.

På söksidan skriver du in en kurs- eller programkod och klickar dig in på kurs- eller programsidan.

Klicka på pennan

När du är inloggad och står på en sida som du har behörighet att redigera syns redigerings­symbolen, som ser ut som en penna nere i det högra hörnet.

Pennan syns nere i det högra hörnet.

 

Du går in i redigeringsläget genom att klicka på pennan.

Syns inte pennan?

Kontrollera att du är inloggad. Klicka på hamburgermenyn.

Du finner hamburgermenyn i sidhuvudet högst upp. Den ser ut som tre streck.

 

När du är inloggad står det "inloggad", annars "logga in". Observera att du behöver vara på en sida i utbildningskatalogen (det vill säga söksidan eller kurs-program- eller utbildningsämnessida) för att alternativet Logga in ska synas i menyn.

Inställning för sidans språk

Alla kurs- och program har en svensk och en engelsk sida. Om du står på en svensk sida och vill redigera den engelska versionen av sidan, klicka på jordgloben i sidhuvudet högst upp på sidan, och klicka på "This page in English".

På motsvarande sätt kan du även ta dig från en engelsk sida till en svensk (genom att klicka på jordgloben och sen "Denna sida på svenska".)

Ett enkelt sätt att ta sig från den svenska sidan till den engelska är att klicka på jordgloben och sen This page in English.

 

Det går även att söka fram både engelska och svenska sidor med hjälp av sökfunktionen i den svarta listen till vänster.

Med hjälp av sökfunktionen till vänster i redigeringsläget kan du söka på kurskoder.

I den svarta listen till vänster finner du den interna sökfunktionen.

Ingress och beskrivning ska du lägga in på både den engelska och den svenska sidan, oavsett vilken språkinställning du väljer, eftersom dessa alltid är synliga på båda sidorna.

Du kan välja om resten av informationen på sidan ska visas eller inte, genom att ändra språkinställningen för sidan.

Sidans språkinställningar hittar du under Egenskaper/Metadata.

I verktygslisten, klicka på kugghjulet och välj Egenskaper.

Kugghjulet "Redigera" finns högst upp till vänster i verktygslisten. Därunder väljer man "Egenskaper".

 

Välj sedan Metadata.

Metadata finner du under Egenskaper.

 

Under Egenskaper/Metadata finner du rubriken Tillgänglig på detta språk. Här kan du välja "ja" eller nej.

Inställningen gäller för den sida som du står på.

Standardinställningar vid migreringen

Standardinställningen vid migreringen är (ja) på svenska sidor och (nej) på engelska sidor. Det vill säga att den svenska informationen syns i sin helhet, men på engelska sidor syns bara ingress och beskrivning. Det kan du behöva ändra.

  • Om kursen eller programmet ges på svenska men inte engelska behöver du inte ändra språkinställningen. Kontrollera att det står ”ja” på den svenska och ”nej” på den engelska.
  • Om kursen eller programmet ges på båda språken behöver du gå till den engelska sidan och välja ”ja”. Kontrollera att det även står ”ja” på den svenska sidan.
  • Om kursen eller programmet ges på engelska men inte svenska behöver du:
    1. gå till den engelska sidan och välja ”ja”
    2. gå till den svenska sidan och välja ”nej”.

Om språkinställningen för sidan är ”nej” visas enbart ingress och beskrivning på det språket. Information till antagna syns bara på sidor där språkinställningen är ”ja”.

Ingress och beskrivning

Både kurs- och programsidor ska ha en ingress och en kort beskrivnings­text högst upp, så se alltid till att det finns text i dessa två textmoduler.

Ingressen och beskrivningen är inledande text som beskriver kursen eller programmet. De ska väcka intresse och locka till vidare läsning – och få studenterna att vilja gå utbildningen. Varför ska de välja just er utbildning? Lyft det unika i programmet (exempelvis unik chans att jobba med en forskargrupp).

Rekommenderad längd på ingressen är 250 tecken (inklusive blanksteg). Ingressen ska inte vara för lång, håll den till max 350 tecken (inklusive blanksteg).

Beskrivningen måste innehålla minst ett stycke, men det finns inget max antal tecken. Tänk på att hålla beskrivningen kort, alltför långa texter gör att informationen nedan inte syns lika bra. Vi rekommenderar starkt en längd på max 2000 tecken (inklusive blanksteg).

Det får inte finnas underrubriker i beskrivningen. Vill du lyfta fler saker kan du lägga in det under Rubriken ”Mer information” eller länka till sidor på institutionswebbplatsen (exempelvis relaterade artiklar under institutionens utbildningsingång).

Även om kursen eller programmet bara ges på ett av språken (svenska eller engelska) behöver du fylla i ingress och kort beskrivning på båda språken. Ingressen och beskrivningen syns även om du väljer språkinställningen ”nej” för sidan.

Om du till exempel har en kurs som endast ges på engelska, så skriver du på den svenska sidan en ingress och en kort beskrivning på svenska och sedan hänvisar du till att man kan läsa mer på programmets engelska sida.

Toppytan för bild eller video

Högst upp på kurs- och programsidor, under ingressen, finns möjlighet att ha en bild eller en video. Man kan inte ha bilder eller videor på andra ställen på sidan (undantaget är i artikelpuffar och kontaktelement).

Instruktioner: Toppbild
Instruktioner: Toppvideo

Om det fanns en bild i toppytan så har den följt med vid migreringen.

  • Kontrollera bildens format – rekommenderad höjd på bilden är 385px.
  • Kontrollera bildtext och alt-text (Egenskaper/Metadata).

Om det fanns en video i toppytan kommer den inte att visas i Sitevision.

  • Vill du fortfarande visa videon lägger du in den (under Egenskaper­/Metadata).
    Instruktioner: Toppvideo
  • Om videon ligger i Screen9 (Quickchannel) ska du kontakta Kommunikationsavdelningen så att videon läggs in i mediabanken (Mediaflow): komrad@su.se

Om det inte fanns vare sig bild eller video i toppytan, men det fanns en bild längre ner på sidan, flyttas den automatiskt upp till toppytan och du behöver justera bildens format.

  • Rekommenderad höjd på bilden är 385px.

Om det fanns bilder längre ner på sidan, så har deras bildtext följt med vid migreringen – men inte själva bilden. Du behöver ta bort den gamla bildtexten manuellt. Om man inte tar bort den, så står det exempelvis "Foto: Anna Andersson" i brödtexten på det ställe där bilden tidigare fanns.

Innehåll under rubrikerna på kurssidor

Se till att alla obligatoriska rubriker har innehåll och visas på utsidan. Utöver de obligatoriska rubrikerna finns också valbara rubriker, dessa blir synliga om du lägger in innehåll under dem.

Vid migreringen: Allt innehåll bör ha följt med och med rätt formatering vid migreringen. Dock behöver vissa delar justeras, till exempel:

  • Det kan finnas extra blankrader, som du enklast tar bort genom att ställa markören på blankraden och trycka på backstegs­tangenten.
  • Ibland kan vissa delar av texten vara dubblerade och du tar då bort den överflödiga texten. (Detta beror på att texten hade klistrats in direkt på sidan i Polopoly, utan att den har rensats från kod som kommit med vid kopieringen.)

Obligatoriska rubriker är markerade med stjärna nedan:

Under kursupplägg beskriver du kursens innehåll och upplägg. Tänk på att beskriva upplägget så att studenten får en bra bild av hur kursen är upplagd och får rätt förväntningar på kursen.

Du kan skriva en inledande övergripande text om kursen, samt lägga till information under de fasta rubrikerna nedan. Information om Undervisning samt Examination (examinator) är obligatorisk att fylla i.

Delkurser (H3-rubrik, valbar)

Om kursen innehåller delkurser kan den informationen läggas under denna rubrik. Har delkurserna egna kurskoder (och egna kurssidor) kan du länka till dessa sidor för mer information.

Undervisning (H3-rubrik)*

Här beskriver du undervisningens upplägg, till exempel om det är föreläsningar, seminarier, fältstudier, etc. Du kan också ange vad som är obligatoriskt på kursen. Tanken är att presumtiva studenter ska få en bra bild av hur kursen genomförs och på så sätt också få rätt förväntningar på studierna och vad som krävs.

Valfri rubrik under Kursupplägg (H3-rubrik)

Här finns utrymme för specifik information kopplat till kursens upplägg som inte ryms under de andra rubrikerna.

Examination (H3-rubrik)*

Här beskriver du hur kursen examineras.

Examinator (H4-rubrik)*

Här anger du kursens examinatorer med namn och om möjligt eventuell medrättande lärare.

Denna information ska finnas på plats senast en månad före kursstart. Det är upp till varje institution om man bara vill lista namn eller om man vill inkludera kontaktuppgifter.

Tips! Om du har många kurser med olika examinatorer så kan det vara enklast att länka till en webbsida på din webbplats som du uppdaterar vid ändringar.

Du kan även ladda upp en pdf-fil på sidan, men då behöver du komma ihåg att uppdatera varje pdf som du har lagt upp, så att inaktuell information inte blir liggande. I nuläget använder vi inte något filarkiv, utan laddar upp filer på varje sida.

Schema ska visas på sidan senast en månad före kursstart.

Under rubriken finns en default-text som alltid ligger där:

Default-text för schema är: "Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen."

Så här ser default-texten för Schema ut på utsidan. På insidan syns även texten "Denna modul visas endast online".

Inställningarna för schema

Inställningar för schema hittar du under Egenskaper/Metadata på respektive språks kurssida. Standardinställning är automatisk hämtning från TimeEdit, det vill säga ”ja”.

I textfältet under rubriken Schema kan du lägga in text om du behöver förtydliga något. Du kan välja att manuellt lägga in länk till anpassat schema i textfältet.

Om du lägger in schemalänkar manuellt ska länktexten följa detta mönster:

Schema kurskod HT 2024 Kvällstid 50%

Automatgenererat schema

Vi rekommenderar att använda automatgenererat schema, då det underlättar arbetet med kurssidorna och säkerställer att aktuell information alltid visas.

Aktuell kurslitteratur ska finnas på sidan senast två månader före kursstart.

Under rubriken finns en default-text som alltid ligger där:

Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

Så här ser default-texten för kurslitteratur ut på utsidan. På insidan syns även texten "Denna modul visas endast online".

Inställningar för kurslitteraturlista

Det finns ingen specifik inställning för kurslitteraturlista. Aktuell kurs­litteratur­lista hämtas automatiskt till kurssidan om du har lagt in det i Ladok, och den överförs då även automatiskt till Planarkivet.

I textfältet kan du lägga in text om du behöver förtydliga något.

Kurslitteraturlista som pdf

Om du lägger in kurslitteraturlistan som en pdf på sidan, gör du det i textfältet. Men observera att om du tidigare har lagt in litteraturlista för kursen i Ladok kan du sedan inte gå över till att ladda upp kommande listor manuellt på kurssidan. Länktexten till pdf:en ska följa detta mönster:

Kurslitteratur kurskod - gäller från Hösten 2024

Om det inte finns någon litteraturlista

Om det inte finns någon litteraturlista uppladdad på kurssidan eller i Ladok, måste du lägga in text som förklarar varför det inte finns någon litteraturlista för kursen.

Vid migreringen

Vid migreringen överförs länkar och filer som visas under Kurslitteratur i Polopoly till Sitevision, filer sparas på kurssidan och visas upp i textfältet.

Kurslitteratur i Ladok

Vi rekommenderar att lägga in kurslitteraturen i Ladok. Du kan då använda automatgenererad kurslitteraturlista, som underlättar arbetet med kurssidorna och säkerställer att aktuell information alltid visas. Kurslitteraturlista som läggs in i Ladok överförs även till Planarkivet.

Kursrapporter ska finnas för de tre senaste tillfällena som kursen har getts. De ska publiceras senast tio veckor efter avslutad kurs, för kurs som avslutas i slutet av vårterminen förlängs tiden med fyra veckor på grund av sommarsemester.

Inställningar för kursrapporter

Inställning för kursrapporter hittar du under Egenskaper/Metadata på respektive språks sida. Standardinställning är automatisk hämtning från Kursvärderingstjänsten, det vill säga ”ja”.

Automatisk hämtning

I redigeringsläget ser du inte det som hämtas automatiskt till utsidan, istället står det "Denna modul visas endast online".

Modulen kursrapporter.

I redigeringsläget ser modulen Kursrapporter tom ut, även om man har automatisk hämtning från kursvärderingstjänsten. "Denna modul visas endast online" betyder att innehållet hämtas till utsidan.

Lägga in kursrapporter manuellt

I textfältet kan du lägga in text om du behöver förtydliga något.

Om Kursvärderingstjänsten inte kan användas eller om det inte finns kursrapporter för de senaste tre tillfällena, kan du lägga in kursrapporter i pdf-format manuellt. Det gör du i textfältet. Om du lägger in en pdf manuellt ska länktexten följa detta mönster:

Kursrapport kurskod HT24

Vid migreringen

Vid migreringen överförs det som visas på kurssidan i Polopoly till Sitevision, även det som är inlagt manuellt. Filer sparas på kurssidan och visas upp i textfältet. Det kan innebära att det visas kursrapporter som är både automatiskt inhämtade och manuellt inlagda. Kontrollera att dessa stämmer i antal.

Denna rubrik är valbar. Här har du möjlighet att lägga in ytterligare specifik information om kursen som inte fångas in av övriga rubriker på kurssidan.

Du kan redigera informationen under denna rubrik genom att lägga in brödtext med valfria underrubriker (H3-rubriker).

Efter kursen (H3-rubrik, valbar)

Denna valfria rubrik kan du använda för att lyfta information som visar på möjligheter efter avslutad kurs (kan till exempel vara lämpliga fortsättningskurser, intervjuer med studenter eller alumner, etc.).

Även denna rubrik är valbar. Här är tanken att du ska kunna lyfta olika typer av mer inspirerande marknadsföringsmaterial, som kan locka studenter till att vilja läsa kursen. Lägg in en övergripande presentationstext direkt under rubriken.

Du kan lägga in material under följande rubriker:

Möt våra studenter (H3-rubrik, valbar)

Studenter som berättar om hur det går till när man studerar.

Möt våra lärare (H3-rubrik, valbar)

Lärare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra forskare (H3-rubrik, valbar)

Forskare som kan ge inblick i undervisningen och spännande forskning.

Möt våra alumner (H3-rubrik, valbar)

Alumner – kan visa vad man blir och nyttan av utbildningen.

Det får inte vara tomt under rubriken Kontakt.

Vid migreringen:

Om du lagt in fritext följer den med vid migreringstillfället.

Om du har lagt in kontaktelement behöver du skapa nya i Sitevision. Du skapar nya kontaktelement på nya externa webben i Sitevision. De kommer att kunna användas både på externa webbplatser och på Medarbetarwebben i Sitevision.

Från lanseringen av utbildningskatalogen i juni fram till lanseringen av alla webbplatser i november, behöver du alltså redigera både gamla och nya kontaktelement som visas i utbildningskatalogen.

Vi rekommenderar att du använder kontaktelement, men om du ändå vill lägga in fritext så rekommenderar vi att du skriver enligt nedan för tydlighetens skull:

Kursansvarig

Anna Andersson
E-post: anna.andersson@xx.se
Telefon: +46 8 12 34 56
Rum: X444

Enkel artikel

Vid migreringen omvandlas en enkel artikel till en relaterad artikel. På ämnes-, kurs- eller programsidan ligger en länk dit med rubriken som länktext.

Om enkla artiklar (vid migreringen)

Skapa länkar

Observera att det inte finns samma funktionalitet i Sitevision för att hämta upp kurser eller program och klistra in referensen så att det blir en länk med länktext, utan när du skapar en ny länk behöver du skriva in länktexten manuellt.

Länkar på egen rad ska ha pil framför sig.

Länkning

Skapa puffelement – artikelpuff

I Polopoly finns ett element som hette Puffelement. Motsvarande modul i Sitevision heter Artikelpuff. Artikelpuffar kan du använda på en sida för att tydligare lyfta fram en länk till en artikel eller webbsida.

Artikelpuff

Kontaktelement på kurssidor

Kontaktelement lägger du in längst ner på sidan, under rubriken Kontakt. Lägg inte in kontaktelement någon annanstans på kurssidan.

Kontaktelement

Senast uppdaterad: 2025-06-23

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen