Artikelredigering
Här finns information om hur du redigerar huvudartiklar och relaterade artiklar på webbplats i Sitevision.
Skillnaden mellan huvudartiklar och relaterade artiklar är:
- Huvudartiklar finns redan skapade på webben, och du kan inte byta namn på dem eller skapa nya huvudartiklar. Däremot kan du redigera innehållet.
- Relaterade artiklar ligger en nivå under huvudartiklar, och skapas alltid under en huvudartikel. Du redigerar dem på samma sätt som en huvudartikel.
- Relaterade artiklar ska inte ha några andra artiklar under sig, skapa alltså inte relaterade artiklar under relaterade artiklar.
- Du kan skapa nya relaterade artiklar och namnge dem.
Ingress
Ingressen är den första texten under sidans namn. Varje sida ska ha en ingress, och texten ska vara formaterad som ingress – inte brödtext.
En bra ingress är intresseväckande och lockar till läsning. Den samspelar med rubriken och sammanfattar det viktigaste i texten. Genom att läsa ingressen ska besökaren förstå vilken information som finns på sidan.
Tänk på att:
- inte flytta på ingressen – den hör hemma högst upp
- inte byta namn på ingressmodulen i innehållsträdet för sidan.
- dubbelkolla att texten i ingressfältet är formaterad som ingress (inte brödtext).
- ingressen ska varken vara för lång eller för kort, ungefär tre meningar brukar vara lagom (men det beror så klart på hur långa meningarna är).

I verktygslisten högst upp ser du att ingressen har formateringen "ingress".
Redigera ingressen
I navigationsträdet för sidan ligger en textmodul som heter ingress. Det är där du fyller i ingresstexten. Kontrollera att texten även har rätt formatering. Det ser du i verktygslisten högst upp, i rullgardinsmenyn ska det stå Ingress.
Text
I Sitevision lägger man in text i så kallade textmoduler. När en ny sida skapas har den alltid två moduler, en som heter Ingress och en som heter Text. I ingressmodulen fyller du i ingress, i textmodulen fyller du i text.
Klistra in texten rent
För att undvika att få med formatering eller kod när man kopierar in text på en sida behöver man "klistra in texten rent". Det gör du genom att använda kortkommandot: Ctrl + Shift + V
Tänk på att du behöver hålla Ctrl och Shift intryckta medan du trycker ned tangenten V.
På mac är kortkommandot Cmnd + Shift + V.
Rubriker
Rubriker ska beskriva vad texten handlar om. De ska vara lagom långa och ha rätt rubriknivå. Allt som fungerar som rubrik ska formateras som rubrik – använd aldrig fetstil för att markera något som rubrik.
Skapa rubriker
Du skapar rubrikerna genom att markera den del av text som ska vara rubrik, och gå till verktygslisten högst upp och välja rätt rubriknivå.

I verktygslisten väljer du rubriknivå. Klicka på pilen för att fälla ut alternativen.
Rubrikerna ska beskriva innehållet
Tydliga och beskrivande rubriker hjälper läsaren att få en uppfattning om sidans innehåll. Det underlättar för alla, men är extra viktigt exempelvis för personer med lässvårigheter eller försämrat korttidsminne.
Rekommendationer för att skriva tydliga rubriker
- Använd nyckelord ur texten.
- Skriv de viktigaste orden först.
- Använd aktivt språk, gärna verb.
- Gör inte rubrikerna för långa.
På webbriktlinjer.se finns ytterligare information om beskrivande rubriker.
Vilken rubriknivå ska jag välja?
När du skriver för webben är det viktigt att välja rätt rubrik på rätt plats. Rubrikerna är inte bara en dekoration, utan de fyller praktiska funktioner. Exempelvis kan de berätta för en skärmläsare (ett verktyg som läser upp sidans text) hur sidan är uppbyggd. När du väljer rubrik ska du alltså inte utgå ifrån vad du själv tycker är snyggt, utan ifrån vad rubriken "gör" på sidan.
Rubrikerna kallas ofta för H1, H2, H3 och H4. (Bokstaven H står för "heading" eller "header" på engelska.) I Sitevision heter de istället Rubrik 1, Rubrik 2, Rubrik 3 och Rubrik 4.
Du kan ha flera rubriker med samma nivå, till exempel så här:
Frukt (Rubrik 1 – Sidans namn)
- Päron (Rubrik 2)
- Äpple (Rubrik 2)
- Svenska äppelsorter (Rubrik 3)
- Ingrid Marie (Rubrik 4)
- Bergviksäpple (Rubrik 4)
- Tyska äppelsorter (Rubrik 3)
- Holsteiner (Rubrik 4)
- Holsteiner (Rubrik 4)
- Svenska äppelsorter (Rubrik 3)
- Banan (Rubrik 2)
- Apelsin (Rubrik 2)
(Observera att punktlistan ovan är en illustration av rubrikernas nivåer. Du ska inte använda punktlista i en rubrik.)
Rubrik 1 - Huvudrubrik (sidans namn)
Rubrik 1 är artikelns namn. Rubrik 1 ska bara finnas högst upp i artikeln. En riktlinje för längd är max 70 tecken inklusive blanksteg.
Som webbredaktör kan du inte ändra namn på huvudartiklar. Kontakta kommunikationsavdelningen om en huvudartikel behöver döpas om.
För relaterade artiklar väljer du namn när du skapar artikeln, detta blir sidans H1-rubrik.
Rubrik 2 – Underrubrik till rubrik 1
Rubrik 2 (eller H2-rubrik, som det också kallas) använder du i underrubriker på sidan. En sida kan ha flera Rubrik 2. Under Rubrik 2 kan du välja att antingen ha en till Rubrik 2 eller en Rubrik 3.
Du ska aldrig välja Rubrik 4 direkt under Rubrik 2.
Rubrik 3 – Underrubrik till rubrik 2
Rubrik 3 är en underrubrik till Rubrik 2. Om du vill använda Rubrik 3 ska det alltså finnas en Rubrik 2 någonstans ovanför den. Du får aldrig ha rubrik 3 som första eller enda rubrik på sidan.
Under Rubrik 3 kan du antingen ha Rubrik 2, Rubrik 3 eller Rubrik 4, beroende på brödtextens innehåll.
Rubrik 4 – Underrubrik till rubrik 3
Det här är den lägsta rubriknivån. Du ska inte använda Rubrik 4 direkt under Rubrik 2.
Innehåll på sidan består av H2-rubriker
I högerspalten på huvudartiklar och relaterade artiklar finns navigationen "Innehåll på sidan". Här kan besökaren se alla H2-rubriker som finns på sidan. Varje gång du skapar en ny H2-rubrik skapas automatiskt en ankarlänk till den rubriken.
"Innehåll på sidan" underlättar navigationen för besökaren, dels eftersom man snabbt och enkelt får en överblick över vilka rubriker som finns, dels eftersom att man kan klicka på dessa för att komma till aktuell rubrik.
Om man inte lägger in några H2-rubriker syns inte "Innehåll på sidan".
Länkar
Du kan skapa interna länkar (inklusive ankarlänkar), externa länkar, länkar till filer och e-postlänkar. Du skapar en länk genom att skriva en tydlig länktext och markera den. Sedan väljer du vilken typ av länk det ska vara. Du hittar länkalternativen i verktygsmenyn, eller genom att högerklicka på texten.
Kom ihåg att besökaren ska kunna förutsäga var hen hamnar om man klickar på länken – skriv tydlig länktext.
Punktlistor
Du skapar punktlistor eller numrerade listor genom att klicka på symbolen för punktlista i den horisontella menyn.
Infällda boxar
Det finns möjlighet att presentera innehåll i utfällbara boxar där bara titeln visas, så kallade infällda boxar. Det är logiken för innehållet och läsbarheten på sidan som styr vad som kan och bör ligga i infällda boxar.
Hur du skapar och redigerar infällda boxar
Exempel på infällda boxar
Artikelpuff
I Polopoly finns ett element som hette Puffelement. Motsvarande modul i Sitevision heter Artikelpuff.
Artikelpuffar kan du använda på en sida för att tydligare lyfta fram en länk till en artikel eller webbsida.
Du skapar en artikelpuff genom att
- klicka i verktygslisten på symbolen för moduler och välja Övriga > Artikelpuff.
- Fyll i fälten och klicka på OK.

Så här kan en artikelpuff med citat se ut.

Så här kan en artikelpuff med brödtext se ut.
Citat, brödtext eller båda?
Du kan välja om du vill lägga in brödtext, citat eller både citat och brödtext i kontaktelementet.

Du kan välja att ha både brödtext och citattext i en artikelpuff.
Bilder
I huvudartiklar och relaterade artiklar finns två sätt att lägga in bilder: antingen som modul från Mediaflow (det vill säga mediabanken), eller som bildmodul på sidan.
Kontaktelement
Längst ner i din huvudartikel eller relaterade artikel kan du lägga in ett kontaktelement med kontaktuppgifter. Kontaktelementet fyller du med kontaktinformation till en funktion.
Sidansvarig
Du lägger till sidansvarig genom att gå in under Egenskaper/Metadata. I fältet under rubriken Generellt fyller du institutionens namn. Observera att sidansvarig alltså inte ska vara namnet på en person, utan institutionens namn.
(För avdelningar inom förvaltningen gäller att man lägger in avdelningens namn – inte namn på en person.)