Egna profilprodukter
Profilprodukter ger synlighet för medarbetare, studenter och personer utanför Stockholms universitet. De bidrar till gemenskap och att ge en positiv och samlad bild av oss.
Stockholms universitets profilprodukter är produkter som används i syfte att profilera universitetet. Läs om varför det är viktigt att använda produkterna på rätt sätt för att stärka vårt varumärke:
Vårt SU – Profilprodukter
Denna sida är en vägledning till dig som vill beställa eller ta fram egna profilprodukter.
SU Webbshop
Universitetet har fått en ny webbshop som byggts upp tillsammans med universitetets nya leverantör av profilprodukter – Voky AB. Här nedan ser du hur du går till väga när du vill beställa produkter i shopen. Du kan också läsa hur du gör för att ta fram egna profilprodukter.
Att ta fram egna profilprodukter
Det går bra att ta fram en ny produkt eller en produkt med egen design. Kreativitet och nytänkande uppmuntras. Följ alltid de grafiska riktlinjerna. Alla profilprodukter ska beställas via upphandlad leverantör.
Steg för steg för att ta fram profilprodukter:
- Läs igenom informationsbladet om Stockholms universitets profilprodukter:
SU:s profilprodukterPdf, 75.3 kB.
- Kontakta leverantören av profilprodukter. Där får du hjälp med rådgivning, förslag på produkter och offert. Stäm av din idé med leverantören, hör om liknande eller samma produkt är på gång. Det minskar risken att flera liknande produkter produceras parallellt. De hjälper även gärna till med produktval och målgruppsanpassning.
- Lägg fritextbeställning i Raindance och bifoga offert från leverantören.
Observera att leverantören endast lagerhåller produkter i bassortimentet. Tar du på eget initiativ fram en produkt så ansvarar du för att köpa loss och distribuera hela beställningen.
Frågor och stöd
Kommunikationsavdelningen ansvarar för universitets riktlinjer för visuell identitet på våra profilprodukter. Har du frågor och behöver stöd, kontakta visuellidentitet@su.se
Grafiska riktlinjer
Logotyp
Vår logotyp finns i två versioner; en blå och en vit. Använd alltid den version av logotypen som har bäst kontrast mot bakgrunden. I första hand ska den stående logotypen användas på profilprodukter.
Restriktioner
- Det är inte tillåtet att separera märket från ordbilden.
Undantag: t-shirts, långärmade tröjor och luvtröjor, keps.
Storlek på logotyp
Storleken på logotypen beror på vilken produkt den appliceras.
Produkt | Mått (angivna i bredd på stående logotyp) |
---|---|
Badhandduk | 480 mm |
Hoodtröja | 230 mm |
Paraply | 130 mm |
Hoodtröja | 80 mm |
Kaffemugg | 30 mm |
Placering av logotyp
- T-shirts – logotypen placeras på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
- Långärmade tröjor och luvtröjor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
- Skjortor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
- Jackor – logotypen placeras antingen på vänstersida på bröstet eller på vänster ärm.
- Västar – logotypen placeras på vänstersida på bröstet.
- Linnen – logotypen placeras på vänstersida på bröstet.
- Byxor – logotypen placeras på vänster framficka eller på vänster ben. På byxor med benficka placeras logotypen på benfickan.
Placering av verksamhetsnamn och/eller textbudskap
- T-shirts – centrerad på bröst eller rygg i höjd med skulderbladen, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm)
- Långärmade tröjor och luvtröjor – centrerad på bröst eller rygg i höjd med skulderbladen, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm)
- Jackor – centrerad på ryggen i höjd med skulderbladen, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst (logotypen placeras då på vänster ärm).
- Västar – centrerad på ryggen i höjd med skulderbladen, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst
- Linnen – centrerad på bröst eller rygg så högt som modellen tillåter, eller/och verksamhetsnamn vänsterställd på vänster bröst.
Restriktioner
- Text satt i båge är inte tillåtet.
- Det är inte tillåtet att placera textbudskap i anslutning till logotypen.
- Slogans är inte tillåtna.
Typsnitt | |
---|---|
Avsändarinformation (t.ex verksamhetsnamn) | PMN Caecilia Bold |
Textbudskap | The Sans Plain |
Notera: Du behöver inte bifoga typsnitt vid beställningar, upphandlad leverantör köper in egen licens till våra teckensnitt.
För produkter med en mycket liten tryckbar yta, till exempel en penna, ska Stockholms universitets logotyp inte användas. Namnet Stockholms universitet sätts istället i versalgemener på en rad i typsnittet The Sans Plain.
Färg på text
Text sätts i blått, vitt eller svart. Välj den färg på text som har störst kontrast till bakgrunden.
Språk
Kan du bara göra en upplaga så väljer du engelska i första hand.
Kontakt
Kontaktuppgifter till SU:s upphandlade leverantör av profilprodukter hittar du under rubriken Kommunikation och PR i Avtalskatalogen.