Profilprodukter
Stockholms universitets profilprodukter är produkter som bär vår logotyp eller som på annat sätt används i syfte att profilera universitet.
Profilprodukter är ett verktyg i vår kommunikation, som rätt använt bidrar till att förmedla en visuellt enhetlig bild av Stockholms universitet och en ökad intern samhörighet.
Allmänt om vårt varumärke på profilprodukter
Vi använder profilprodukter för att
- signalera samhörighet och gemenskap
- uppvakta och tacka
- synliggöra Stockholms universitet i externa sammanhang.
Ledord
- Kvalitet – hög kvalitet som håller över tid.
- Hållbar – miljömässigt hållbara produkter.
- Funktion – framtagna med funktionalitet i åtanke.
- Identitet – stämmer överens med den bild vi vill ge av Stockholms universitet som huvudstadsuniversitet.
Läs våra beskrivande texter om universitetet i våra profiltexter som återfinns i kommunikationspolicyn.
Vi bygger ETT varumärke
Samtliga verksamheter i organisationen ska kommuniceras och lyftas fram, men för att vara tydliga mot vår omvärld visar vi att vi är en del av Stockholms universitet istället för att utveckla parallella varumärken. Det är endast det övergripande varumärket, Stockholms universitet, som hanteras som ett varumärke.
Exempel på verksamheter som kommuniceras som Stockholms universitet:
- organisatoriska verksamheter
- institutioner
- centrumbildningar
- utbildningsprogram
Restriktioner
- Verksamheter får inte ta fram och kommunicera egna logotyper på profilprodukter.
- Förkortningen SU kommuniceras på profilprodukter endast i samband med domännamnet su.se.
Miljö och hållbarhet
Stockholms universitet arbetar aktivt med miljö och hållbar utveckling och detta speglar våra val även när det gäller profilprodukter.
Vi eftersträvar att köpa in produkter och material som i sin framställning förbrukar lite resurser och energi i ett livscykelperspektiv och som har så liten miljöpåverkan som möjligt. De material vi väljer ska vara möjliga att återvinna.
Här kan du köpa profilprodukter
SU har tecknat avtal med en ny leverantör – Voky AB.
Fram tills den 20 december erbjuds försäljning av ett begränsat restlager av profilprodukter. Under januari 2025 kommer det under en mellanperiod varken finnas fysisk försäljning på campus eller webbshop. Därför kommer möjligheterna att inhandla profilprodukter vara kraftigt begränsad under denna period. En ny webbshop kommer att finnas fr om februari.
Försäljning till medarbetare
En lista med ett begränsat antal profilprodukter för försäljning finns tillgänglig på SU-butikens webbsida (fram till 20 december).
Efter årsskiftet blir det möjligt att göra fritextbeställningar via universitetets system för e-handel – Raindance.
Vid eventuella frågor, kontakta visuellidentitet@su.se.
Återförsäljare på campus
Privatpersoner kan handla profilprodukter med betalkort vid något av universitetets servicecenter i Frescati respektive Albano samt i Infocenter i Studenthuset, Frescati fram till 20 december. För köp efter 6 december erbjuds inte retur- eller bytesrätt. Efter den 20 december stängs de fysiska försäljningsställena permanent.
Ta fram egna profilprodukter
Har du frågor kring att ta fram en produkt som inte finns i sortimentet, kontakta: visuellidentitet@su.se.
Kom ihåg att alltid följa de grafiska riktlinjerna.