Studentinflytande

Enligt högskolelagen har studenterna rätt att utöva inflytande över utbildningen. Av lagen framgår även att studenterna har rätt att vara representerade när beslut fattas eller beredning sker som har betydelse för utbildningen eller studenternas situation.

Mot bakgrund av denna lag och andra författningar beskrivs här Stockholms universitets syn på studenterna samt olika former av studentinflytande, med fokus på studentrepresentation.

Här hittar du även stöd, t.ex. en checklista om studentrepresentation, och andra dokument om studentinflytande, såsom universitetets regler för studentinflytande, lista över kontaktpersoner och förteckningar över studentrepresentation.

Denna sida riktar sig till personal vid universitetet. För studenterna, inklusive doktoranderna, finns motsvarande sida om studentinflytande.

Studenterna som aktiva medskapare

Vid Stockholms universitet ska studenterna ses som aktiva medskapare med en betydelsefull roll att påverka och utveckla sin utbildning och studiesituation. Universitetet ska även uppmuntra, stödja och underlätta för studenterna att engagera sig i arbetet med studentinflytande.

I den här filmen berättar rektor Astrid Söderbergh Widding om universitetets syn på studentinflytande. (Filmen är en del av universitetets utbildning för studentrepresentanter.)

Studentinflytande är också en viktig del av kvalitetsarbetet. Studentinflytandet följs t.ex. upp genom universitetets systematiska granskningar av samtliga utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Kontaktpersoner för studentinflytande

På samtliga nivåer inom universitetet ska det finnas kontaktpersoner för studentinflytande. Prefekt eller motsvarande ska t.ex. säkerställa att det finns en eller flera personer vid institutionen eller motsvarande som fungerar som kontaktpersoner till studentråd, doktorandråd och studentkår i frågor om studentinflytande på institutionsnivå.

Lista över kontaktpersoner

E-postadress till respektive person finns på www.su.se. Listan uppdateras under hösten varje år.

Mer information om uppdraget som kontaktperson och goda exempel.

Läs mer om kontaktpersoner i Regler för studentinflytande.

Överenskommelse samt förteckningar över studentrepresentation

Universitetet ska ge studentkåren möjlighet att utse studentrepresentanter till stadigvarande och tillfälliga beslutande och beredande organ och grupper vars verksamhet har betydelse för utbildningen och studenternas situation.

För att underlätta utseende av studentrepresentanter har en treårig överenskommelse om studentrepresentation ingåtts mellan universitetet och Stockholms universitets studentkår (SUS).

Till överenskommelsen kopplas fem förteckningar över vilka stadigvarande (> 1 år) organ eller grupper vid universitetet som studenterna ska vara representerade i samt antalet studentrepresentanter (”studentplatser”) och antalet andra ledamöter eller motsvarande i dessa. Förteckningarna uppdateras varje höst av kontaktpersonerna för studentinflytande vid Rektors kansli och områdeskanslierna, i nära samråd med bland annat institutionerna och SUS.

Sammantaget finns det knappt 900 studentplatser i ca 370 stadigvarande organ och grupper vid universitetet, så det är en stor organisation.

Förteckning över stadigvarande grupper/organ med studentrepresentation Pdf, 1.5 MB.

Notera att förteckningarna inte inkluderar tillfälliga (<1 år) organ och grupper på olika nivåer. Den inkluderar inte heller tillfällen när beslut fattas eller beredning sker av en enda person, t.ex. prefekt, studierektor eller dekan. Även dessa organ, grupper och tillfällen ska ha studentrepresentation, om de hanterar frågor om universitetets utbildningar eller studenternas eller doktorandernas situation.

Checklista om studentrepresentation

Av regler för studentinflytande framgår processen för att utse studentrepresentant till organ och grupper. Denna process styrs huvudsakligen av studentkåren, men några delar beskriver universitetets ansvar, t.ex. vart man ska skicka en förfrågan om studentrepresentant till ett nytt organ eller en ny grupp. Som stöd i denna process finns en kortfattad beskrivning i en checklista om studentrepresentation.

Checklista för studentrepresentation

Introducera nya studentrepresentanter

Enligt universitetets regler för studentinflytande ska ordföranden eller motsvarande i varje beslutande eller beredande organ eller grupp alternativt enskilda beslutsfattare se till att varje ny studentrepresentant får introduktion till organets eller gruppens funktion och arbetssätt.

I den här filmen tipsar Ulf Jansson, som är fd prefekt vid Kulturgeografiska institutionen, om hur de introducerar nya studentrepresentanter. (Filmen är en del av universitetets utbildning för studentrepresentanter.)

Utbildning för studentrepresentanter

Som stöd till representanterna finns Stockholms universitets onlinebaserade utbildning för studentrepresentanter. Utbildningen syftar till att stödja studentrepresentanterna i sitt uppdrag och sin lagliga rätt att utöva inflytande över utbildningen. Den riktar sig till studentrepresentanter på institutionsnivå, men är även relevant för representanter på andra nivåer samt för personal. Utbildningen är ett komplement till den introduktion som ska ges till nya studentrepresentanter (se ovan).

Utbildning för studentrepresentanter.

Ersättning för student- och doktorandrepresentanter

Student- och doktorandrepresentanter ska ersättas för sitt uppdrag. För att underlätta för dig som ska se till att de ersätts har vi samlat information och råd kring ersättningen här.

Studentrepresentanter som studerar på grund- och avancerad nivå får ersättning baserat på närvaro vid möten. De formella reglerna kring ersättning till studentrepresentanter finns beskrivna i styrdokumentet Regler för studentinflytande.

Ersättning till studentrepresentant baseras på närvaro vid möten och är baserad på planerad möteslängd. I ersättningen ingår för- och efterarbete.

Följande ersättningsnivåer gäller för möten som genomförs fram till och med 31 december 2024:

  • 1-2 timmars möte: 600 kronor
  • 3-4 timmars möte: 1000 kronor
  • 5-6 timmars möte: 1500 kronor
  • 7-8 timmars möte: 2000 kronor

Om den planerade mötestiden överskrid med en timme eller mer ska studentrepresentanten ersättas med 150 kronor/timme.

Följande ersättningsnivåer gäller för möten som genomförs från och med 1 januari 2025:

  • 1-2 timmars möte: 750 kronor
  • 3-4 timmars möte: 1250 kronor
  • 5-6 timmars möte: 1800 kronor
  • 7-8 timmars möte: 2400 kronor

Om den planerade mötestiden överskrid med en timme eller mer ska studentrepresentanten ersättas med 200 kronor/timme.

Ersättningen ges till studentrepresentant som är ordinarie ledamot eller suppleant som ersätter ordinarie studentrepresentant. Suppleanter som deltar på möten, men inte är tjänstgörande, har inte rätt till ersättning. Studentrepresentanter som är heltidsarvoderade eller heltidsanställda vid studentkår har inte rätt till ersättning.

För att kunna betala ut ersättning till studentrepresentant används universitetets blankett ”Löne- och tidrapport, tillfälligt anställd” (nr 9034) Pdf, 184.9 kB. Ersättningsrutinerna varierar mellan institutionerna, men oavsett rutin är det viktigt att tydligt kommunicera till sina studentrepresentanter vad de behöver göra för att få sin ersättning. Blanketten fylls i av studentrepresentant i samråd med ordförande, kanslistöd eller motsvarande i aktuellt organ eller grupp, och, vid behov, med stöd av aktuell personalhandläggare.

För att arvodet ska utbetalas till studentrepresentantens bankkonto behöver representanten anmäla sitt konto på Danske Banks webbsida. Stockholms universitets arbetsgivarnummer är 79200.

Ersättningen belastar respektive verksamhet där organet eller gruppen verkar. Det är därmed aktuell institution, avdelning, kansli eller motsvarande som ska se till att representanten ersätts, t.ex. varje termin eller efter avslutat uppdrag.

Exempel

Studentrepresentant i institutionsstyrelse deltar på möte som är planerat att pågå i två timmar och ska för det få 600 kronor i ersättning. Mötet drar ut på tiden och avslutas en dryg timme senare än utsatt sluttid. Studentrepresentanten har då rätt till ytterligare 150 kronor i ersättning.

Ersättning till doktorandrepresentant, med eller utan anställning vid universitetet regleras i Regler för utbildning och examination på forskarnivå. Att vara doktorandrepresentant är ett förtroendeuppdrag för studentkåren. För att möjliggöra för doktorander att kunna engagera sig som doktorandrepresentanter utan att det går ut över forskarutbildningen har de rätt till ersättning.

Doktorandrepresentanter som är anställda som doktorander ersätts genom förlängning av anställningstiden. Doktorandrepresentanter som inte är anställda ersätts med arvode, på samma sätt som studentrepresentanter som studerar på grund- och avancerad nivå.

Förlängningen görs med hela arbetsdagar.

Förlängning för doktorandrepresentanter i universitetsorgan

  • Doktorandrepresentant i universitetsstyrelsen förlängs med 15 arbetsdagar/år.
  • Doktorandrepresentanter som är ordinarie ledamöter i andra universitetsorgan förlängs med 2 arbetsdagar + 1 arbetsdag per möte.

Exempel

Doktorandrepresentant är ordinarie ledamot i institutionsstyrelsen som sammanträder 10 gånger per år. Det ger doktorandrepresentanten rätt till förlängning med 2 + 10 arbetsdagar, totalt 12 arbetsdagar för det året.

Förlängning för doktorander med förtroendeuppdrag i doktorandråd på olika nivåer

Centrala doktorandrådet

  • Ordförande förlängs med 40 arbetsdagar/år
  • Vice ordförande förlängs med 25 arbetsdagar/år
  • Annan ledamot förlängs med 20 arbetsdagar/år

Fakultetsråd

  • Ordförande förlängs med 30 arbetsdagar/år
  • Vice ordförande förlängs med 20 arbetsdagar/år
  • Annan ledamot förlängs med 10 arbetsdagar/år

Doktorandråd (även vid forskarskolor)

  • Ordförande förlängs med 15 arbetsdagar/år
  • Vice ordförande förlängs med 10 arbetsdagar/år
  • Annan ledamot förlängs med 2 arbetsdagar + 1 arbetsdag per möte.

Exempel

Doktorandrepresentant är vice ordförande i doktorandrådet. Doktoranden har för detta uppdrag rätt till 10 dagars förlängning.

Kursvärderingar och klagomål

Ett annat viktigt sätt för studenterna att påverka sin utbildning är genom kursvärderingar.

Läs mer om om kursutvärderingar i avsnitt 1.5 i Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå.

Universitetet tillhandahåller en kursvärderingstjänst, som är ett verktyg för att hantera kursvärderingar och kursrapporter.

Ytterligare ett sätt är att lämna klagomål på sin utbildning direkt till t.ex. studierektor eller prefekt. Läs mer i universitetets Handläggningsordning för hantering av klagomål från studenter rörande utbildning

Studentråd, doktorandråd och kårval

Genom att gå med i ett studentråd eller doktorandråd vid institutionen kan studenten eller doktoranden också utöva inflytande över sin utbildning. Råden hör till studentkåren men bestämmer själva vad de ska fokusera på och hur de vill arbeta. Studenterna kan även rösta i kårvalet. Denna process styrs av studentkåren.

Läs mer om studentråd, doktorandråd och kårval

Om det saknas ett studentråd eller doktorandråd ska kontaktperson/-erna vid institutionen, i samverkan med studentkåren, aktivt verka för att ett sådant bildas.

Rådens rätt till kursplats i Athena

Studentråd, doktorandråd samt ombud m.fl. vid SUS har även rätt till kursplats i Athena för att kunna kommunicera frågor om studentinflytande till studenter och doktorander, t.ex. mötesinbjudningar till olika råd på olika nivåer. Det tekniska stödet för inrättande och upprätthållande av kursplatsen tillhandahålls av respektive institution med stöd av IT-avdelningen.

Kontakt

Anna-Karin Björling, anna-karin.bjorling@su.se, Rektors kansli.

Senast uppdaterad: 2024-11-15

Sidansvarig: Rektors kansli