Ny medarbetarwebb i Sitevision

Universitetet får ett nytt webbpubliceringssystem/CMS. Sitevision, som det nya systemet heter, ersätter Polopoly och medarbetarwebben är den webbplats som först flyttats över till Sitevision.

Syftet med projektet Ny medarbetarwebb är att få en digital arbetsplats som stödjer medarbetarna i deras uppdrag och som stärker samarbeten inom verksamheten.

Målet för den nya medarbetarwebben är att göra det lätt att hitta information, system och personer samt att göra kommunikationen träffsäker, sökbar och vid behov konfidentiell.

Projektet leds av Kommunikationsavdelningen och IT-avdelningen i samarbete, med en referensgrupp på drygt 20 personer som representerar olika funktioner, roller och delar av universitetet.

Innehållsarbetet genomförs av en mindre grupp redaktörer inom förvaltningen tillsammans med projektgruppen.

Hur funkar den nya medarbetarwebben?

Bakgrund till byte av webbpubliceringssytem

Den tidigare medarbetarwebben uppfyllde inte kraven gällande lag om tillgänglighet. Den innehöll endast information från universitetsförvaltningen och var inte strukturerad efter målgrupp utan utifrån ämne och avsändare.

Den tidigare medarbetarwebbens webbpubliceringssystem Polopoly kommer inte att uppgraderas i framtiden och Sitevision är ett modernt verktyg som uppfyller våra behov.

Frågor och svar kring projektet ny medarbetarwebb

Här hittar du vanliga frågor och svar kring projektet ny medarbetarwebb. Har du andra frågor än dessa kan du mejla till funktionsadressen i kontaktrutan.

Universitetets webbpubliceringsverktyg Polopoly uppgraderas inte i framtiden och Sitevision är ett modernt verktyg som uppfyller våra behov både vad gäller tillgänglighet, säkerhet och funktion.

Den svenska medarbetarwebben är först ut och lanserades i mitten av april. Den engelska lanserades i slutet av september. Därefter kommer även externa webbplatser att flyttas över. Planen för detta kommer att kommuniceras hösten 2024.

Sitevision är modernare med en bra intern sökmotor.

Den nya medarbetarwebben är publik till största del men det finns även sidor som endast inloggade medarbetare kan nå. Är man inloggad kan man också spara favoritsidor som man snabbt vill ha tillgång till.

Den största skillnaden är att vi går från en djup struktur till en plan struktur. På den tidigare medarbetarwebben fanns det sidor som har undersidor som i sin tur hade flera undersidor. Den nya medarbetarwebben har inte lika många nivåer, utan har huvudartiklar som i sin tur kan ha relaterad artikel under sig – precis som det redan nu fungerar på externa webben.

För att göra det enkelt för besökaren att hitta det den söker är innehållet strukturerat enligt två principer: hierarkiskt och tematiskt. Hierarkiskt – med tydliga indelningar i toppingångar, innehållssektioner och huvudartiklar. Tematiskt – med sidor som samlar olika typer av innehåll, som till exempel artiklar, dokument, verktyg men även ämnesområden.

Korslänkning mellan olika sektioner och områden är också en ny funktion.

Ja, den svenska lanserades i april och den engelska i september.

Vid lanseringen av den engelska medaretarwebben fanns mer innehåll på plats än tidigare men ambitionen är att det framöver tas fram mer innehåll för våra internationella medarbetare. Den engelska webben följer samma struktur som på den svenska medarbetarwebben.

Efter att förvaltningens alla avdelningar hade städat upp och aktualitetskontrollerat sitt material på su.se/medarbetare fortsatte arbetet med att skapa en mer överskådlig struktur. Sedan granskades allt material för att synka innehåll.

Granskning av innehåll gjordes parallellt med den tekniska utvecklingen. Efter att struktur- och innehållsarbete gjorts tillsammans med redaktörer gjordes användartester med olika referensgrupper av struktur, navigation och funktionalitet. Efter testlansering för större grupp skedde release för svensk medarbetarwebb. Engelsk version och medarbetarwebb togs fram stegvis efter att svenskt innehåll var på plats.

För att stödja institutioners och avdelningars behov av att på ett enkelt och säkert sätt sprida information till och mellan sina medarbetare kompletteras nu medarbetarwebben med möjligheten för avdelningar och institutioner att sätta upp egna sidor för sina medarbetare. Detta sker inom ramen för plattformen Sitevision.

Verksamheten på universitetet har länge efterfrågat lösningar som förenklar samverkan med interna och externa parter. MS365 införs nu gradvis på SU och då får alla medarbetare tillgång till en modern och effektiv digital arbetsplats. Plattformen MS365 förenklar kommunikation och stärker samarbete, innovation och effektivitet och erbjuder en uppsättning olika digitala verktyg och tjänster. Det inkluderar applikationer som Word, Excel, PowerPoint och Outlook, samt molntjänster som OneDrive för lagring och Teams för samarbete och kommunikation som gör att du kan arbeta var du än befinner dig. Läs mer om införandet av MS365

Inom plattformen Sitevision (som helt kommer att ersätta Polopoly som publiceringsverktyg) utvecklas nu också flera tjänster som kommer till nytta för medarbetare. Ett exempel är nya interna institutions- och avdelningssidor som gör det enklare för institutioner och avdelningar att på ett enkelt och säkert sätt sprida information till och mellan sina medarbetare. Utöver detta finns också andra typer av digitala arbetsplatstjänster som kan komma att bli aktuella. Det informeras i så fall om längre fram.

Kontakt

Frågor om projektet: nymedarbetarwebb@su.se

Senast uppdaterad: 2024-12-17

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen