Myndighetsansvar i sociala medier

I egenskap av myndighet är vi skyldiga att hålla våra kanaler under uppsikt, att vara tydliga med vem som är avsändare samt svara på direkta frågor.

Som myndighet får vi inte starta upp en kanal utan att ta hand om den. Vi har också ansvar för det material vi publicerar i kanalen och, i vissa fall, även för det andra publicerar. Det är därför viktigt att du inte publicerar personuppgifter eller upphovsrättsskyddat material i sociala medier. Material som är upphovsrättsskyddat får inte användas utan tillstånd. Var också alltid noga med att ange varifrån materialet kommer, om det inte är ditt eget eller universitetets innehåll.

Som myndighet är vi även skyldiga att svara på, eller på annat sätt hantera, direkta frågor som inkommer, läs mer om hur du hanterar frågor och kommentarer:

Så hanterar du frågor och kommentarer i sociala medier

Gränsen mellan privat och offentlig

Enskilda anställda med ett personligt konto på sociala medier som används för att, helt eller delvis, kommunicera forskning vid universitetet, företräder inte myndigheten och har därför inte samma skyldigheter. Som arbetsgivare har Stockholms universitet ingen rätt att påverka vad våra anställda gör på sin fritid. Yttrandefriheten gäller oinskränkt för alla. Däremot bör ett konto som kommunicerar i Stockholms universitets namn inte kommentera, gilla eller dela inlägg som inte har koppling till forskning och utbildning eller som saknar relevans för universitetets verksamhet.

Innehåll räknas som allmänna handlingar

Material som vi själva och andra publicerar i våra kanaler blir allmän handling och kan begäras ut i enlighet med offentlighetsprincipen.

Detta gäller för råd och upplysningar i sociala medier

Det är viktigt att inte ge råd och upplysningar i ärenden och frågor som rör enskilda personer. Hänvisa istället till den avdelning eller funktion inom universitetet som kan hjälpa frågeställaren, och flytta över ärendet till en mer passande kanal (såsom e-post eller telefon). När det inte rör sig om personärenden är det självklart bra att ge råd och upplysningar direkt i kommentarsfältet, så att fler får ta del av dessa.

Var tydlig med att Stockholms universitetet är avsändare

Som myndighet är det viktigt att tydligt visa vem som står bakom kanalen. Användarna ska veta att informationen kommer från Stockholms universitet. Det ska också vara tydligt vad syftet med kanalen är och vilka riktlinjer som gäller, det vill säga exempelvis vad man får skriva i kanalen och vad som händer om man lägger upp olagligt eller olämpligt material. Läs mer om vad du bör skriva i din kontobeskrivning:

Riktlinjer för kontonamn, profilbild och kontobeskrivning

Kontakt

Sociala medier

Senast uppdaterad: 2024-09-19

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen