Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara

Arbetsplatstjänsten är den standardarbetsplats som erbjuds av IT-avdelningen på Stockholms universitet. Tjänsten finns både för Windows och Mac.

Beskrivning av tjänsten

Arbetsplatstjänsten erbjuder en komplett datorarbetsplats där hårdvara och mjukvara med tillhörande support ingår. Arbetsplatstjänsten ger en smidig tillgång till centrala IT-tjänster som t.ex. Printomat, e-post och lagring.

Målgrupp

Medarbetare vid Stockholms universitet.

Tjänsten innefattar

Arbetsplatstjänsten är en komplett arbetsplats inkluderande såväl hårdvara som mjukvara. Arbetsplatstjänsten är en central tjänst vilket innebär att den lokala administrationen minimeras.

Arbetsplatstjänsten innefattar bland annat följande:

  • Support under ordinarie arbetstid
  • Hårdvara som byts ut efter 36 månader
  • Certifierade datormodeller för Windows och Mac
  • Antivirusskydd samt skydd mot skadlig kod
  • Standardiserade och centralt distribuerade programvaror
  • Hårddiskkryptering med BitLocker
  • Automatiska uppdateringar av operativsystem och program
  • Automatisk anslutning till Printomat, hemkatalog och gemensamma mappar
  • Möjlighet till säker fjärranslutning med VPN (kostnadsfri tilläggstjänst)

För att säkerställa tjänstens kvalitet förbehåller IT-avdelningen sig rätten att definiera kraven på hårdvaran och mjukvaran.

Support på tjänsten

Support erbjuds av IT-supporten via Serviceportalen. Ofta kan felavhjälpning göras via fjärrstyrning vilket gör att du snabbt får hjälp med ditt problem.

Exempel på support som ingår:

  • Ominstallation/felsökning vid problem med operativsystem
  • Distribution av standardprogram
  • Anslutning till nät på Stockholms universitet
  • Felsökning av Printomat, gemensam fillagring, tjänsten e-post
  • Hjälp med anslutningar till övriga tjänster (t.ex. Box, Ladok)
  • Rådgivning vid köp kringutrustning kopplat till tjänsten

Felanmälan av hårdvara görs till IT-supporten via Serviceportalen. Hårdvaran kan sedan hämtas upp av personal på IT-avdelningen eller lämnas in till IT-supporten som ansvarar för felanmälan till leverantören. Lånedator erbjuds under tiden ordinarie dator är på reparation.

Tilläggstjänster

Olika typer av kringutrustning kan direktanslutas till arbetsplatsdatorn. I mån av tid och möjlighet kan IT-supporten bistå med assistans mot timdebitering.

Användare har möjlighet att vara lokal administratör på sin egen dator. Beställningen ska dock godkännas av prefekt/motsvarande då lokal administrationsbehörighet innebär en förskjutning av ansvaret för den lokala datorn från IT-avdelningen till den lokala användaren. En användare med lokala administrationsmöjligheter är helt enkelt mer exponerad för de risker och hot som finns på internet idag. Den ökade behörigheten leder därför till en något mer begränsad support där IT-supporten felsöker i max 20 minuter innan de erbjuder ominstallation.

Ett stort antal licensierade programvaror finns för distribution. IT-supporten assisterar med installation antingen via fjärrverktyg eller genom central distribution under förutsättning att programvarulicens finns.

Beställning och leverans

Beställning av Arbetsplatstjänsten görs av behörig beställare via Serviceportalen. Institutionen/motsvarande behöver ha en utsedd kontaktperson på institutionen som ansvarar för frågor kring Arbetsplatstjänsten.

Utsedd person på institutionen/motsvarande ansvarar för Arbetsplatstjänsten gentemot IT-avdelningen och andra interna eller externa aktörer och ska, på förfrågan, kunna redovisa vem som som har tilldelats en specifik dator (eller annan hårdvara) och var den finns placerad.

Beställningsformulär Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara

Pris

Förutom pris för hårdvara tillkommer en tjänstekostnad på 280 kr/månad per dator (2025).

Om institutionen/motsvarande önskar säga upp avtalet innan avtalsperioden på 36 månader löpt ut debiteras institutionen/motsvarande för hårdvarudelen av tjänsten under den återstående avtalstiden.

IT-avdelningen förbehåller sig rätten till prisjusteringar vid oförutsedda händelser i omvärlden.

Fråga: Varför ska man välja Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara?

Svar:

  • Hårdvaruservice ingår
  • Central hantering av inköpet via Raindance ger minskad administration
  • IT-avdelningen hanterar hela livscykelhanteringen
    • Logistik i samband med leverans
    • Återtag ingår
    • Avyttring ingår
  • IT-avdelningen tillhandahåller information för budgetering och när datorn behöver bytas ut
  • Möjlighet till lånedator ingår

Fråga: Varför ändrades debiteringsmodellen?
Svar: I samband med starten av Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara 2018 anslöts många medarbetare till Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara (SUA 3) vilket innebar att en stor mängd hårdvara inköptes vid ett enskilt tillfälle. Därmed behöver också en stor mängd datorer med tillbehör bytas ut samlat. Utifrån universitetets ekonomiska situation är det inte möjligt att skapa ett ekonomiskt underskott på en enskild enhet vilket blir resultatet i och med att avskrivning inte kan tillämpas i detta fall. Regelverket tillåter inte avskrivning för datorer som köps in för medarbetarbruk, vilket gör att IT-avdelningen får en stor kostnad år 1, samtidigt som intäkterna fördelas över tre år. Detta ger ett ojämnt intäktsflöde och skapar ett årligt underskott på IT-avdelningen.

Universitetsdirektören beslutade därför att justera finansieringsmodellen så att IT-avdelningen fakturerar institutionen/motsvarande hela hårdvarukostnaden när hårdvaran beställs via IT-avdelningen, medan tjänstedelen av Arbetsplatstjänsten faktureras månadsvis över hela avtalsperioden, precis som tidigare.

Fråga: Är det institutionerna själva som ska lägga in dessa i SFI-registret from 2023 eller tar IT-avdelningen den handläggningen?
Svar: IT-avdelningen har hand om hela livscykelhanteringen och datorerna kommer att ligga i IT-avdelningens SFI-register.

Fråga: Kan vi fortsätta använda utrustningen efter tre år?
Svar: Liksom tidigare bör hårdvaran bytas ut efter tre år vilket främst beror på säkerhetsaspekter och säkerställande av god funktionalitet.

Fråga: Vad är det för garantivillkor och hur länge gäller det?
Svar: Garantin gäller i tre år.

Här kan du se de datorer och tillbehör du kan välja bland när du köper Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara.

Följande datorer finns att välja på inom ramen för Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara. Priserna är ca-priset för hårdvaran. Priserna är baserade på inköpspris samt i vissa fall även inklusive dongel. Priset kan komma att ändras över tid beroende på valutaväxlingar eller andra omständigheter utanför IT-avdelningens kontroll. Datorerna omfattas alltid av tre års garanti.

Förutom pris för hårdvara tillkommer en tjänstekostnad på 280 kr/månad per dator (2024).

Datorer märkta med "beställningsvara" lagerhålls inte, utan måste beställas och har en leveranstid på upp till tre veckor. Övriga datorer finns i lager och kan levereras inom fem dagar.

Datorer

Produktnamn

Ca-pris

SU_Dell

Dell Latitude 7450, 14” ”Standard” (i5, 16 GB, 512 GB)
Dator inklusive nätverksdongel
Artnr: SU_7450_U5_FP_DL

14 289kr

SU_Dell

Dell Latitude 7450, 14” ”Prestanda” (i7, 32 GB, 1 TB)
Dator inklusive nätverksdongel
Artnr: SU_7450_U7_FP_DL

17 896 kr

SU_Dell

Dell Latitude 7350, 13” (i5, 16 GB, 512 GB)
Dator inklusive nätverksdongel
Artnr: SU_7350_U5_FP_DL

14 693 kr

SU_Dell

OptiPlex Small Form Factor (Plus 7020) ”Prestanda” (i7, 32 GB, 1 TB) Pris 13 011 kr
Artnr: SU_7020SFF_I732_DL

13 011 kr

SU_Dell

OptiPlex Small Form Factor (Plus 7020) “Standard” (i5, 16 GB, 512 GB) Pris 9 921 kr
Artnr: SU_7020SFF_I516_DL

9 921 kr

SU_Dell

OptiPlex All-in-One (7420) (i5, 16 GB, 512 GB)
Artnr: SU_7420AIO_DL

11 862 kr

SU_Dell

MacBook Air 13"
Dator inklusive nätverksdongel
Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

19 200 kr

SU_Dell

Apple MacBook Pro 14"
Dator inklusive nätverksdongel
Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

24 600 kr

SU_Dell

Apple MacBook Air 15”
Dator inklusive nätverksdongel
Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

21 000 kr

SU_Dell

iMac 24”
Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

22 000 kr

Tillbehör

Observera att tillbehör endast går att beställa vid nybeställning av dator kopplad till Arbetsplatstjänsten inklusive hårdvara. För kompletterande inköp av utrustning rekommenderas istället Ateas webshop som nås via e-handelsportalen i Raindance. Ateas artikelnummer finns vid respektive tillbehör nedan.

Produktnamn

Ca-pris

SU_Dell

Dell UltraSharp U3425WE - LED-skärm -böjd - 34"
Artikelnr: DELL-U3425WE

Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

9 000kr

SU_Dell

Dell UltraSharp 27” Monitor - U2724D
Artikelnr: SU_U2724D

Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

3 700kr

SU_Dell

Dell 27 USB-C Hub – P2723DE
Skärmen innehåller dockningsstation

3 100 kr

SU_Dell

Dell UltraSharp 27 USB-C Hub
Artikelnr: SU_U2724DE
Skärmen innehåller dockningsstation

4 710 kr

SU_Dell

Dell 27 Video Conferencing Monitor
Artikelnr: SU_P2724DEB
Skärmen innehåller kamera och dockningsstation

3 915 kr

SU_Dell

Dell Thunderbolt Dock WD22TB4, 180W
Artikelnr: SU_WD22TB4_180W
Lagerstatus: Ej i lager, beställningsvara

2 575 kr

SU_Dell

Apple trådlöst tangentbord och Apple Magic Mouse

1 850 kr

Miljöfördelar

Genom att använda Arbetsplatstjänsten får du även tillgång tjänsten för fjärranslutning (VPN). Den tjänsten gör det möjligt att med hjälp av en bärbar dator flytta ditt kontor utanför universitetets väggar. Detta värnar om miljön i aspekten att det inte längre behövs två datorer som är igång hela tiden, en hemma och en på jobbet – utan det räcker med en dator som du enkelt tar med dig. Utöver detta följer vi universitetets policy för grön IT och ser till att avveckling av hårdvara sker på ett miljövänligt sätt.

Viktigt att veta om tjänsten

Användning utanför universitetets nätverk

Applikationsdistribution erbjuds inte när man befinner sig utanför universitetets nätverk. Detsamma gäller för hjälp via fjärrstyrning. Användaren ansvarar för att datorn kopplas in på universitetets nätverk minst var sjätte månad, alternativt använder tjänsten Fjärranslutning (VPN) som ingår i tjänsten. Detta av licensmässiga skäl och för att erhålla nödvändiga uppdateringar.

Säkerhetskopiering

Användaren ansvarar för att spara dokument och data i hemkatalogen eller på annan central plats. Det finns idag inget stöd för automatisk säkerhetskopiering av lokalt sparad data. IT-avdelningen rekommenderar därför starkt att dokument och data sparas på centrala enheter.

Uppsägning av avtal i samband med förlust eller skada

Uppsägning av avtal i samband med förlust eller skada
Om en dator som ingår i Arbetsplatstjänsten blir stulen eller går sönder på grund av oaktsamhet (t. ex. om den tappas i golvet) är det institutionen/motsvarande som ansvarar för att datorn ersätts. Institutionen får betala uppskattat restvärde och kvarvarande månader, och därefter beställa en ny dator. Du hittar mer information om hur du ska gå tillväga vid stöld/förlust på länken längst ner på sidan.

Hårdvarufel som inte omfattas av garantin

För fel på hårdvaran som inte omfattas av garantin ansvarar respektive institution/motsvarande för ev. reparationskostnader.

Om datorn byter användare

Om en dator ansluten till Arbetsplatstjänsten byter användare under tiden som datorn är i bruk är ominstallation ett krav. Detta på grund av att alla licenser är personliga.

Frågor och önskemål om tjänsten

Frågor eller önskemål rörande tjänsten skickas in via frågeformuläret i Serviceportalen

Senast uppdaterad: 2025-02-27

Sidansvarig: IT-avdelningen