Centraliserad iPad

Tjänsten centraliserad iPad ger minskad administration ute i verksamheten, ökad kontroll av enheter samt en ökad säkerhet (fjärrlåsning).

Beskrivning av tjänsten

Tjänsten centraliserad iPad ger minskad administration ute i verksamheten, ökad kontroll av enheter samt en ökad säkerhet (fjärrlåsning).

Vad är nyttan med tjänsten?

  • Skapa kontroll över iPad´s (säkerhet)
  • Skapa förutsättningar för att arbeta mer kostnadseffektivt med programvaror samt reducera risken för onödiga kostnader
  • Skapa förutsättningar för att arbeta mer kostnadseffektivt med hårdvaran, ominstallationer m.m.
  • Genom ett mer automatiserat arbetssätt när det gäller hantering av iPad´s så minimeras manuellt tidskrävande arbete.

Målgrupp

Institutioner och förvaltningsavdelningar inom Stockholms universitet.

Tjänsten innefattar

En centraliserad iPad tjänst innefattar följande:

  • Tillgång till verktyget Jamf Pro (användargränssnitt för hantering av iPad's) via en webbaserad tjänst
  • Förbestämda PreStage Enrollments ingår (förkonfigurerade inställningar som underlättar vid första uppstart/ominstallation av iPad's)
  • Möjlighet att se institutionens iPad's (antal, innehåll m.m.)
  • En utbildning i verktyget Jamf Pro (4h)
  • Rådgivning och stöd kring verktyget

Vad kan ansvarig på institution/enhet göra i tjänsten:

  • Ominstallation av iPad's

Vem ansvarar för vad (institution/enhet/IT-avdelningen)?

IT-avdelningens ansvar:

  • MDM (Mobile device management) server. IT-avdelningen ansvarar för om och när en uppgradering av MDM-servern ska göras.
  • MDM-licenser
  • Från DEP/Apple School Manager koppla till MDM.
  • I MDM koppla till PreStage Enrollments (mall).

Ansvarig på institution/enhet:

  • iPad/iPhone är kopplade till SU-DEP (iPad är inköpt med DEP).
  • Hårdvaran (även om hårdvaran går sönder).
  • Köpa appar via VPP enligt licenskrav för respektive app.
  • Utsedd person ansvarar för att institutionens iPad är säker, t.ex. har den senaste versionen av iOS, gäller även de appar som är installerade på enheten.
  • Följa checklistor innan felanmälan.

Vilka krav ställer IT-avdelningen på verksamheten?

  • Institutionsägd VPP (Volume purchase program) konto
  • Baskunskap och förståelse för MDM. Vetskap om vad MDM (Mobile Device Management) är vilken nytta din institution kan ha av det
  • Vetskap om vad DEP (Device Enrollment Program) är (DEP är ett sätt att för organisationer och företag att strömlinjeformat och snabbt kunna koppla företagsägda datorer och enheter iPad/iPhone till organisationens MDM)
  • Kunskap om din organisations behov gällande MDM
  • Ansvarig person ska ha gått en introduktion i verktyget (tidsåtgång 4h)
  • Följa checklistor innan felanmälan
  • Inloggningen är personlig och förutsätter tillgång till ett universitetskonto

Support på tjänsten

Support ges av IT-supporten via Serviceportalen där artiklar, guider samt utbildningsinformation publiceras som hjälp vid problem med vanliga situationer som t.ex:

  • Tillgång till verktyget
  • Behörighetshantering
  • Hantering av appar
  • Hantering av iPad's
  • Felsökning av iPad's

Vid problem av allvarlig eller komplicerad karaktär hänvisar IT-supporten vidare till systemspecialister inom IT-avdelningen.

Tilläggstjänster

  • Nya konfigurationsprofiler (Configuration Profiles)
  • Nya konfigurationer av PreStage Enrollments
  • Utökad utbildning (innehåll samt extra deltagare på grundutbildningen)

Nya mallar "Configuration Profiles" kan skapas i efterhand mot en beställning i Serviceportalen. Kostnaden för detta inklusive tidsuppskattning specificeras i en offert.

Ett utbildningstillfälle för tre personer från varje institution/enhet ingår i uppstartskostnaden. För utbildning utöver detta förbehåller sig IT-avdelningen att lämna en offert. Max deltagande per utbildningstillfälle är fem personer.

Beställning och leverans

Prefekt/motsvarande ska utse en person som är ansvarig för tjänsten och som får behörighet att göra beställningar i tjänsten.

Beställning av tjänsten görs av behörig beställare via Serviceportalen (använd formuläret IT-avdelningen ospecificerat).

Priser

400 sek/enhet/år

Förändringar av prislistan kan genomföras beroende på omvärldshändelser

Vad ingår inte

Följande ingår inte i IT-avdelningens ansvar:

  • Driftstörningar som orsakas av att 3:e part (t ex. Jamf Pro, Apple) gör förändringar i sin mjuk- eller hårdvara.
  • Frågor om handhavande av enheter.
  • För att säkerställa tjänsten förbehåller sig IT-avdelningen att löpande specificera kraven på hårdvaran.
  • Ansvar gällande appar som inte fungerar med den senaste versionen av iOS.

Miljöfördelar

  • Återanvändning blir möjlig eftersom en låst enhet kan låsas upp.
  • Samma enhet kan användas av flera personer samt för olika ändamål
  • Fleranvändarfunktionalitet - flera användare utnyttjar samma enhet med olika konton

Viktigt att veta om tjänsten

  • Användarna måste förnya sina certifikat, ansvaret för detta ligger på certifikatansvarig på institutionen/enheten
  • Planerade avbrott i tjänsten meddelas genom sedvanlig driftinformation i förväg.

Information om tjänsten

  • Tjänsten förutsätter att enheterna (iPad's) har åtkomst till internet.
  • Beroende på nätverkskoppling kan ytterligare kostnader tillkomma kopplat till andra telefonitjänster.
  • Frågor eller önskemål rörande tjänsten skickas in via frågeformuläret i Serviceportalen

Senast uppdaterad: 2024-06-05

Sidansvarig: IT-avdelningen