Centraliserad iPad
Tjänsten centraliserad iPad ger minskad administration ute i verksamheten, ökad kontroll av enheter samt en ökad säkerhet (fjärrlåsning).
Beskrivning av tjänsten
Tjänsten centraliserad iPad ger minskad administration ute i verksamheten, ökad kontroll av enheter samt en ökad säkerhet (fjärrlåsning).
Vad är nyttan med tjänsten?
- Skapa kontroll över iPad´s (säkerhet)
- Skapa förutsättningar för att arbeta mer kostnadseffektivt med programvaror samt reducera risken för onödiga kostnader
- Skapa förutsättningar för att arbeta mer kostnadseffektivt med hårdvaran, ominstallationer m.m.
- Genom ett mer automatiserat arbetssätt när det gäller hantering av iPad´s så minimeras manuellt tidskrävande arbete.
Målgrupp
Institutioner och förvaltningsavdelningar inom Stockholms universitet.
Tjänsten innefattar
En centraliserad iPad tjänst innefattar följande:
- Tillgång till verktyget Jamf Pro (användargränssnitt för hantering av iPad's) via en webbaserad tjänst
- Förbestämda PreStage Enrollments ingår (förkonfigurerade inställningar som underlättar vid första uppstart/ominstallation av iPad's)
- Möjlighet att se institutionens iPad's (antal, innehåll m.m.)
- En utbildning i verktyget Jamf Pro (4h)
- Rådgivning och stöd kring verktyget
Vad kan ansvarig på institution/enhet göra i tjänsten:
- Ominstallation av iPad's
Vem ansvarar för vad (institution/enhet/IT-avdelningen)?
IT-avdelningens ansvar:
- MDM (Mobile device management) server. IT-avdelningen ansvarar för om och när en uppgradering av MDM-servern ska göras.
- MDM-licenser
- Från DEP/Apple School Manager koppla till MDM.
- I MDM koppla till PreStage Enrollments (mall).
Ansvarig på institution/enhet:
- iPad/iPhone är kopplade till SU-DEP (iPad är inköpt med DEP).
- Hårdvaran (även om hårdvaran går sönder).
- Köpa appar via VPP enligt licenskrav för respektive app.
- Utsedd person ansvarar för att institutionens iPad är säker, t.ex. har den senaste versionen av iOS, gäller även de appar som är installerade på enheten.
- Följa checklistor innan felanmälan.
Vilka krav ställer IT-avdelningen på verksamheten?
- Institutionsägd VPP (Volume purchase program) konto
- Baskunskap och förståelse för MDM. Vetskap om vad MDM (Mobile Device Management) är vilken nytta din institution kan ha av det
- Vetskap om vad DEP (Device Enrollment Program) är (DEP är ett sätt att för organisationer och företag att strömlinjeformat och snabbt kunna koppla företagsägda datorer och enheter iPad/iPhone till organisationens MDM)
- Kunskap om din organisations behov gällande MDM
- Ansvarig person ska ha gått en introduktion i verktyget (tidsåtgång 4h)
- Följa checklistor innan felanmälan
- Inloggningen är personlig och förutsätter tillgång till ett universitetskonto
Support på tjänsten
Support ges av IT-supporten via Serviceportalen där artiklar, guider samt utbildningsinformation publiceras som hjälp vid problem med vanliga situationer som t.ex:
- Tillgång till verktyget
- Behörighetshantering
- Hantering av appar
- Hantering av iPad's
- Felsökning av iPad's
Vid problem av allvarlig eller komplicerad karaktär hänvisar IT-supporten vidare till systemspecialister inom IT-avdelningen.
Tilläggstjänster
- Nya konfigurationsprofiler (Configuration Profiles)
- Nya konfigurationer av PreStage Enrollments
- Utökad utbildning (innehåll samt extra deltagare på grundutbildningen)
Nya mallar "Configuration Profiles" kan skapas i efterhand mot en beställning i Serviceportalen. Kostnaden för detta inklusive tidsuppskattning specificeras i en offert.
Ett utbildningstillfälle för tre personer från varje institution/enhet ingår i uppstartskostnaden. För utbildning utöver detta förbehåller sig IT-avdelningen att lämna en offert. Max deltagande per utbildningstillfälle är fem personer.
Beställning och leverans
Prefekt/motsvarande ska utse en person som är ansvarig för tjänsten och som får behörighet att göra beställningar i tjänsten.
Beställning av tjänsten görs av behörig beställare via Serviceportalen (använd formuläret IT-avdelningen ospecificerat).
Priser
400 sek/enhet/år
Förändringar av prislistan kan genomföras beroende på omvärldshändelser
Vad ingår inte
Följande ingår inte i IT-avdelningens ansvar:
- Driftstörningar som orsakas av att 3:e part (t ex. Jamf Pro, Apple) gör förändringar i sin mjuk- eller hårdvara.
- Frågor om handhavande av enheter.
- För att säkerställa tjänsten förbehåller sig IT-avdelningen att löpande specificera kraven på hårdvaran.
- Ansvar gällande appar som inte fungerar med den senaste versionen av iOS.
Miljöfördelar
- Återanvändning blir möjlig eftersom en låst enhet kan låsas upp.
- Samma enhet kan användas av flera personer samt för olika ändamål
- Fleranvändarfunktionalitet - flera användare utnyttjar samma enhet med olika konton
Viktigt att veta om tjänsten
- Användarna måste förnya sina certifikat, ansvaret för detta ligger på certifikatansvarig på institutionen/enheten
- Planerade avbrott i tjänsten meddelas genom sedvanlig driftinformation i förväg.
Information om tjänsten
- Tjänsten förutsätter att enheterna (iPad's) har åtkomst till internet.
- Beroende på nätverkskoppling kan ytterligare kostnader tillkomma kopplat till andra telefonitjänster.
- Frågor eller önskemål rörande tjänsten skickas in via frågeformuläret i Serviceportalen