Artikelredigering

Här finns information om hur du redigerar artiklar på nya medarbetarwebben.

Informationsartiklar

Huvudartiklar och relaterade artiklar kallas även för "informationsartiklar", för att särskilja dem från nyhetsartiklar och kalenderartiklar.

Huvudartiklar finns redan skapade på webben, och du kan inte byta namn på dem eller skapa nya huvudartiklar. Däremot kan du redigera innehållet.

Relaterade artiklar kan du som webbredaktör skapa under en huvudartikel, om det finns mycket information som inte får plats i huvudartikeln på ett bra sätt.

Den relaterade artikeln syns bara i menyn när man är på den sidan. Därför behöver du lägga in en länk till den i huvudartikeln.

Kom ihåg att inte skapa relaterade artiklar under andra relaterade artiklar. Vi ska inte skapa en djup struktur med många undersidor.

Sidans namn

När du väljer +Skapa ny får du fylla i sidans namn. Detta namn blir sidans rubrik 1. Alla sidor förutom nyheter och kalenderartiklar hämtar automatiskt sidnamnet när du skapar en ny sida.

Sidrubriken ska vara samma som sidan heter, eftersom det är bäst för tillgängligheten. Därför kan du inte ändra detta på sidan utan det bli samma som det du döpte sidan till.

OBS! Nyheter och kalenderartiklar och har inte en automatisk rubrik, eftersom Sitevision kräver manuella rubriker för att kunna hämta till listorna med artiklar.

Ingress

En bra ingress är intresseväckande och lockar till läsning. Den samspelar med rubriken och sammanfattar det viktigaste i texten. Genom att läsa ingressen ska besökaren förstå vilken information som finns på sidan.

Varje sida ska ha en ingress högst upp, under sidans namn. Det ska inte vara mer än en ingress på sidan. Det fält där du fyller i ingressen skapas automatiskt när du skapar en ny artikel.

Tänk på att:

  • inte flytta på ingressen – den hör hemma högst upp
  • inte byta namn på ingressen.
  • dubbelkolla att texten i ingressfältet är formaterad som ingress (inte brödtext).
  • ingressen ska varken vara för lång eller för kort, ungefär tre meningar brukar vara lagom (men det beror så klart på hur långa meningarna är).

Text

I Sitevision lägger man in text i så kallade textmoduler. När en ny sida skapas har den alltid två moduler, en som heter Ingress och en som heter Text. I ingressmodulen fyller du i ingress, i textmodulen fyller du i text.

Du kan skapa fler textmoduler genom att klicka på symbolen med ett stort A i verktygsfältet.

När du skapar en textmodul blir det automatiskt en representation av den i innehållsträdet för sidan (till vänster). Du kan byta ordning på innehållet genom att "dra" i modulerna i innehållsträdet.

Textmodulerna får automatiskt namnet Text 1, Text 2, Text 3, och så vidare. Byt gärna namn på textmodulerna, så att de heter samma sak som rubriken i dem. Då blir det lättare för dig som redaktör att få en överblick över dina moduler.

Du byter namn genom att högerklicka på modulen i innehållsträdet och välja "Byt namn".

Det finns två sätt att dela en textmodul, båda fungerar lika bra.

Metod 1: Dela med hjälp av verktygsfältet

  • Klicka på kugghjulet i verktygsmenyn högst upp på sidan, bredvid frågetecknet.
  • Klicka på "dela textmodul".
Skärmbild som visar att om man klickar på kugghjulet uppe till höger får man upp alternativet "dela textmodul".

Skärmbild: Här ser du kugghjulet där du kan välja att dela textmodulen.

Metod 2: Dela genom att högerklicka

Högerklicka var som helst i textfältet och välj "dela".

Skärmbild som visar alternativet Dela, som dyker upp i en lista med alternativ om man högerklickar i texten.

Skärmbild: Om du högerklickar i texten får du en lista med alternativ, där du kan välja "Dela".

Klistra in texten rent

För att undvika att få med formatering eller kod när man kopierar in text på en sida behöver man "klistra in texten rent". Det gör du genom att använda kortkommandot: Ctrl + Shift + V

Tänk på att du behöver hålla Ctrl och Shift intryckta medan du trycker ned tangenten V.

Rubriker

Rubriker ska beskriva vad texten handlar om. De ska vara lagom långa och ha rätt rubriknivå. Allt som fungerar som rubrik ska också formateras som rubrik – använd aldrig enbart fetstil som rubrik. Via länken nedan kan du läsa mer om hur du använder rubriker.

Rubriker

Länkar

Du kan skapa interna länkar (inklusive ankarlänkar), externa länkar, länkar till filer och e-postlänkar. Du skapar en länk genom att skriva en tydlig länktext och markera den. Sedan väljer du vilken typ av länk det ska vara. Du hittar länkalternativen i verktygsmenyn, eller genom att högerklicka på texten.

Kom ihåg att besökaren ska kunna förutsäga var hen hamnar om man klickar på länken – skriv tydlig länktext.

Skriv tydliga länkar

Interna länkar går till andra sidor på medarbetarwebben. När du väljer "Intern länk" får du fram innehållsträdet över medarbetarwebben. Där väljer du den sida som du vill länka till.

Interna länkar – det vill säga länkar till sidor på medarbetarwebben – ska öppnas på samma sida (inte i ny flik).

Ankarlänk till annan sida

Du kan länka till en rubrik på en annan sida på medarbetarwebben, en så kallad ankarlänk. Kom ihåg att vi inte ska göra ankarlänkar på samma sida.

För att göra en extern länk fyller du i länkadressen (url:en). Men tänk på att länktexten som är synlig för besökare inte ska bestå av hela url:en med https//:. Utan skriv en tydlig länktext istället.

Externa länkar ska öppnas i ny flik, så klicka i den rutan när du skapar länken. Kom ihåg att alla sidor utanför medarbetarwebben är externa, även länkar till su.se.

Du skapar en e-postlänk genom att fylla i e-postadressen.

Du kan länka till filer som finns uppladdade i filarkivet i Sitevision. Filer ska öppnas i ny flik.

Punktlistor

Du skapar punktlistor eller numrerade listor genom att klicka på symbolen för punktlista i den horisontella menyn.

  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Consectetur adipiscing elit.
    • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
    • Ut labore et dolore.
  • Ut enim ad minim veniam quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet
  2. Consectetur adipiscing elit
    1. Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
    2. Ut labore et dolore.
  3. Ut enim ad minim veniam quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Innehållsboxar

Det finns möjlighet att presentera innehåll i utfällbara boxar där bara titeln visas, så kallade innehållsboxar. Det är logiken för innehållet och läsbarheten på sidan som styr vad som kan och bör ligga i innehållsboxar.

Hur du skapar och redigerar innehållsboxar
Exempel på innehållsboxar

Metabeskrivning

Metabeskrivning är den text som används av sökmotorer för att beskriva sidans innehåll, men den syns inte på själva webbsidan. Beskrivningen kan visas i sökmotorernas resultatlista. Men exempelvis Google väljer ofta själv vilken text som visas. Trots det är det ändå viktigt att skriva in metabeskrivning.

Metabeskrivningen ska ...

  • vara kortare än ingressen (inte en kopia rakt av). Cirka 120 till 155 tecken är lagom.
  • beskriva innehållet på sidan och locka till klick
  • innehålla nyckelord som besökaren kan tänkas använda när de gör sina sökningar i exempelvis Google eller Bing.

Du hittar metabeskrivningen under Egenskaper > Metadata.

Där klickar du på fliken Generellt. Högst upp ser du fältet Metabeskrivning.

Sidansvarig

Varje sida ska ha en sidansvarig avdelning (ibland två, om det är ett samarbete). Du lägger in sidansvarig under Egenskaper > Metadata. Under fliken Generellt fyller du i sidansvarig.

Taggning

Alla artiklar ska taggas med tema och även med de verktyg/system, internutbildning eller dokument som är relevanta. Dessa visas då i högerspalten för den artikeln och även på sidorna uppåt i strukturen.

Taggning

Kontaktelement

Längst ner i din huvudartikel eller relaterade artikel kan du lägga in ett kontaktelement med kontaktuppgifter. Kontaktelementet fyller du med kontaktinformation till en funktion.

Kontaktelement

Senast uppdaterad: 2024-06-11

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen