Nyheter

Alla nyheter ska skapas i Nyhetsarkivet, som ligger under sidan Nyheter för medarbetare. Obs! Vi ska inte skapa nyheter någon annanstans i strukturen.

Hitta till nyhetsarkivet

När du är i redigeringsläget ser du nyhetsarkivet i navigationsträdet under sidan Nyheter för medarbetare. Nyhetsarkivet har en symbol som ser ut som ett arkivskåp. Om du klickar på pilen framför nyhetsarkivet ser du alla nyheter.

Nyhetsarkivet finner du under Vårt SU > Medarbetarinformation > Nyheter för medarbetare.

Skapa en nyhet

I redigeringsläget, hitta Nyhetsarkiv och markera det. Nyhets­arkivet ligger under Vårt SU > Medarbetarinformation > Nyheter för medarbetare.

  • Välj ”Skapa ny”.
  • Välj mallen ”Nyhetsartikel” och klicka på "OK".

Nu har du en nyhetsmall att fylla med innehåll. Följande saker ska du fylla i:

1. Rubrik

Nyhetens namn fyller du i högst upp på sidan där det står Rubrik. I verktygslisten kan du kontrollera vilken formatering rubriken har. Nyhetens namn ska alltid vara rubrik 1 och den ska aldrig ha fetstil eller kursivering.

Nyhetens namn ska alltid vara formaterad som Rubrik 1.

2. Ingress

  • En ingress är en inledande text som ska locka till läsning.
  • Den inleds med stor bokstav och avslutas med punkt.
  • Ingressen ska ligga under sidans namn – ha inte bilder eller brödtext ovanför ingressen.
  • Alla nyheter ska ha en ingress. Denna visas bland annat i puffar och hjälper sökmotorer att hitta innehållet.

Ingressen ska vara formaterad som ingress, kontrollera detta i verktygslisten högst upp.

Kontrollera alltid att ingressen är formaterad som ingress och inte som brödtext.

3. Innehåll: brödtext

I innehållsträdet till vänster heter textmodulen för brödtext "Innehåll". Du kan även skapa fler textmoduler (eller bildmoduler) i nyheten.

Brödtexten ska vara formaterad som brödtext.

Eventuella mellanrubriker ska du formatera med rätt rubriknivå, det vill säga:

  • den första rubriken i modulen "Innehåll" ska alltid vara rubrik 2.
  • Använd aldrig fetstil istället för rubrik.
  • Hoppa inte över rubriknivåer (den första rubriken får aldrig vara rubrik 3 eller 4).

4. (Eventuell) Bild

I nyheter får man gärna använda bilder som förstärker eller förklarar nyhetens budskap. På sidan Bilder i webbredaktörsmanualen finner du allmänna instruktioner för hur du jobbar med bilder:

Bilder

5. Nyhetsetiketter

Gå till kugghjulet i verktygslisten och välj Egenskaper och sedan Metadata. Där finner du Nyhetsetiketter att tagga din nyhet med. Välj en eller flera lämpliga etiketter, beroende på vad din nyhet handlar om.

Nyhetsetiketterna gör att man kan filtrera nyheterna på exempelvis Personal, Miljö eller IT.

6. Sidansvarig

Gå till kugghjulet upptill och välj Egenskaper och sedan Metadata.

Där fyller du i ditt avdelningsnamn, eller de avdelningar som är ansvariga för informationen.

Publicera

När du har fyllt i nyhetsmallen (de sex punkterna här ovanför) är det dags att publicera. Du trycker på Publicera i den svarta spalten till vänster.

Sitevison gör då en kvalitetskontroll, och kontrollerar att din nyhet inte innehåller trasiga länkar eller tillgänglighetsfel. Om det dyker upp ett fel, åtgärda det. När allt är godkänt, klicka på Publicera och visa.

Titta gärna igenom din nyhet när den väl är publicerad, så att allt ser rätt ut.

Avpublicera

Vissa nyheter har begränsad "livslängd", till exempel om ni lägger upp en nyhet om sommaröppettider eller tillfälligt inställda leveranser av fruktkorgar. Den typen av nyheter kan man välja att avpublicera när de inte längre är aktuella.

Du avpublicerar en nyhet genom att högerklicka på den i navigationsträdet och välja "Avpublicera".

Tidsinställning: publicera eller avpublicera vid ett senare tillfälle

Du kan i förväg lägga in när du vill att din nyhet ska publiceras.

  • Klicka på knappen Publicera.
  • I vyn som då visas väljer du Publicera vid ett senare tillfälle.
När man klickar på Publicera får man upp vyn där det går att välja olika alternativ för publicering.

Högst upp till höger finns alternativet Publicera sidan vid ett senare tillfälle.

Ställ in avpublicering

Om du från början vet att nyheten bara kommer att vara aktuell under en viss tidsperiod kan du välja att lägga in ett avpubliceringsdatum. Även detta finner du när du klickar på Publicera (titta under Datum och tider).

Nyheten avpubliceras då automatiskt när datumet och tiden har passerat.

Nyhetspuffar på sidan Nyheter för medarbetare

På sidan Nyheter för medarbetare visas alla nyheter som nyhetspuffar. Genom att klicka på en nyhetspuff kan man läsa nyheten i sin helhet.

Det som visas i nyhetspuffen är rubrik, datum, ingress och eventuellt bild.

I nyhetspuffen visas rubrik och ingress till vänster, puffbilden till höger.

Exempel på hur en nyhetspuff med bild ser ut.

Byt inte namn på modulerna i nyheten

För att nyhetens rubrik, ingress och bild ska visas som puffinnehåll behöver de modulerna heta Rubrik, Ingress och Bild i innehållsträdet (när du är inne i nyheten). Om du byter namn på modulerna skapas ingen koppling till nyhetspuffen.

I innehållsträdet finns modulerna Rubrik, Ingress, Bild och Innehåll.

För att nyhetspuffen ska ha rubrik, ingress och bild behöver dessa moduler heta Rubrik, Ingress och Bild i innehållsträdet.

Puffbilder för nyheter

Du kan välja att använda en bild i puffen till din nyhet. Sitevision hämtar automatiskt den bild vars modul heter Bild i innehållsträdet, och använder den som puffbild. Så om du vill att en bild ska synas som puffbild behöver du se till att modulen heter Bild (ingenting annat).

I innehållsträdet finns modulerna Rubrik, Rubrik, Ingress, Bild och Innehåll.

I innehållsträdet måste bildmodulen heta Bild för att den ska synas som puffbild.

Nyhetspuffar på startsidan

På medarbetarwebbens startsida finns plats för ett fåtal nyhetspuffar (och även kalenderpuffar). Dessa läggs in manuellt av Kommunikationsavdelningens Press och redaktion.

Kontakta redaktion@su.se om du har frågor om puffarna på startsidan.

Senast uppdaterad: 2024-10-02

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen