Snabbguider för W3D3

Stockholms universitet använder W3D3 som diarieföringssystem. Här hittar du snabbguider/lathundar för W3D3 för dig som är huvudregistrator, registrator eller handläggare.

Mer information om hur du skriver in metadata i W3D3:
Snabbguider för diarieföring/metadata

Söka fram ärenden

  1. Logga in i W3D3
  2. Välj "Sök via Ärendekort" eller tryck Ctrl + 1 för att genomföra en sökning
  3. Välj serie i övre högra hörnet
    a. Serie SU FV (2013-) är exempelvis universitetsförvaltningens diarium från och med 2013-01-01
  4. Tryck på "Enter"

Sökning kan göras i enskilda fält eller kombinationer av fält.

Sök via ärendekort i serie.

Beskrivning av några olika fält i sökfunktionen:

Fält

Beskrivning

Ärendemening

Används för sökning av ord i ärenderubriker, till exempel utlysning, avtal, anställning, stipendium, entledigande. Även fritextsökning är möjlig.

Löpnummer

Det fyrsiffriga unika numret i ett diarienr, till exempel SU FV 4.2.9-0112-24.

Obs! Samma löpnummer kan finnas för olika år. Kontrollera därför alltid årtalet.

Punktnotations-nummer

Numret närmast före löpnumret, till exempel SU FV 4.2.9-0112-24.

Det går att söka på punktnotationsnummer i fältet ”Ärendetyp” i serier fr.o.m. 2013-01-01. I äldre serier kan man i stället söka på dossiébeteckning i fältet ”Diariebeteckning”.

Extern referens

Ibland kan det förekomma två diarienummer för ett och samma ärende. Det kan vara vårt eget diarienummer, men även motpartens (annan institution eller avdelning inom Stockholms universitet) eller en extern parts diarienummer som det i dessa fall går att söka på i detta fält.

Motpart eller avsändare/ mottagare (dubbel funktion)

Motpart kan vara namn på person, företag, myndighet eller organisation, som skrivits in i diariet som motpart när ärendet skapades.

Avsändare/mottagare: Namn på person, företag, myndighet eller organisation, vilken/vilka som har skickat dokumentet eller till vilken/vilka dokumentet har skickats.

Tips! Om tecknet % placeras mellan för- och efternamn får du även träff på namn med mellanliggande initial Till exempel får du träff på Anna G Andersson vid sökning på Anna%Andersson.

Registrera nytt ärende

  1. I navigeringslisten till vänster klickar du på "Initera ärende" under Registrera
  2. Kontrollera att du har valt rätt serie att registrera ärendet i
  3. Klicka på ”Nytt ärende”
  4. Klicka på ”OK”
  5. Fyll i ärendekortet
Registrera-fliken i navigeringslisten är öppen. Ikonen Initiera ärende, rullistan Ärendeserie, ikonen Nytt ärende och OK i popup-rutan är markerade med en röd fyrkant.
Obligatoriska fälten Ärendemening, Handläggare och Ärendetyp är markerade med en röd fyrkant.

Fält i ärendekortet

Fält

Obligatoriskt

Ärendemening

Ja

Ärendemeningen beskriver kort vad ärendet handlar om och vad det är för typ av ärende, till exempel en ansökan eller en överenskommelse.

Läs mer här: Ärendemening

Handläggare

Ja

Välj ansvarig handläggare för ärendet från listan över handläggare.

För att lägga till nya handläggare i listan, se Lägga till handläggare

Ärendetyp

Ja

Välj ärendetyp (punktnotationsnummer) från klassificeringsstrukturen eller informationshanteringsplanen.

Läs mer här: Ärendetyp

Motpart

Nej

Motpart ska användas när det finns en extern motpart i ärendet. Kan antingen vara en person eller en organisation.

Läs mer här: Motpart

JK-balans

Nej

Kryssa i rutan om ärendet ska redovisas till Justitiekanslern (JK). Använd kategorier/förval för vanliga typer av JK-ärenden.

Läs mer här: JK-balans

Ikoner på ärendekortet

Ikon

Beskrivning

ikon för ärende

Ny åtgärd/handling

Lägg till en ny handling i ärendet. I handlingskortet kan digitala handlingar bifogas.

ikon för ärende

Ärendelänkar

Lägg till länkar till andra ärenden. Se Skapa länkar mellan ärenden.

ikon för ärende

Kategorisera

Lägg till kategori med förifyllda metadata på ärendekortet. Endast huvudregistrator kan skapa nya kategorier.

ikon för ärende

E-post

Skicka e-post ur ärendet till handläggare eller annan mottagare.

ikon för ärende

Motpart

Lägg till en motpart eller flera motparter.

ikon för ärende

Direkt ärendeåtkomst

Ge handläggare åtkomst till ärenden som personen inte är handläggare i. Kan användas för att ge åtkomst till ärenden som är sekretessmarkerade eller där handläggaren inte har tillgång till serien/institutionens diarium.

ikon för ärende

Sekretess

Markera ärendet med sekretess. Lägg till "offentlig ärendemening" när ett ärende blir sekretessmarkerat. När ett ärende är sekretessmarkerat kan bara huvudregistrator, registrator och tilldelad handläggare öppna ärendet och läsa handlingarna. Andra användare ser bara den offentliga ärendemeningen.

Läs mer här: Sekretess

ikon för ärende

GDPR

Markera om ärendet som innehåller känsliga personuppgifter. Markeringen "skyddad" begränsar behörighet i ärendet. När ett ärende är skyddat kan bara huvudregistrator, registrator och tilldelad handläggare läsa handlingarna och se vem som är avsändare/mottagare och motpart i ärendet.

Läs mer här: GDPR

ikon för ärende

Generera rapport

Hämta uppgifter och lista över handlingar ur ärendet. Går att spara som pdf-fil.

Registrera handlingar i ett ärende

  1. Klicka på "Ny åtgärd/handling" i ärendet för att öppna ett handlingskort. Varje handling i ärendet ska ha ett eget handlingskort.
  2. Bifoga/ladda upp filer i handlingskortet antingen genom att klicka på "Bifoga fil" eller genom att dra filer till handlingskortet. Det går att bifoga flera filer i samma handlingskort, till exempel om en handling har flera bilagor.
  3. Fyll i fält i handlingskortet.
    a. OBS! Kryssa i rutan Fysisk handling på handlingskortet om det finns en fysisk originalhandling som måste bevaras. Läs mer här: Fysisk handling
  4. Klicka på Spara.
Ikonen Ny åtgärd/handling är markerad med en röd fyrkant och ett handlingskort visas.
Ikonen Ny fil och rutan Dra filer hit för att ladda upp dem är markerade med en röd fyrkant.
De obligatoriska fälten Åtgärd/Handl.*, Riktning, Datum och Namn är markerade med en röd fyrkant. Ikonen Spara likaså.

Beskrivning av fälten i handlingskortet

Fält

Alternativ

Obligatoriskt

Beskrivning

Åtgärd/Handl.*


Ja

Beskriv kortfattat vad handlingen handlar om, till exempel ansökan, beslut, avtal eller yttrande.

 

Läs mer här: Åtgärd/handling

Riktning



Ja


Läs mer här: Riktning



Inkommande



Handlingar som har inkommit till Stockholms universitet




Utgående




Handlingar som har expedierats (skickats ut externt)




Upprättat




Handling som har upprättats internt vid Stockholms universitet

Datum



Ja

Datum när handlingen inkom, upprättades eller expedierades. OBS! Det är inte alltid samma datum som i fältet Reg. Datum

Läs mer här: Datum

Handlingsstatus


Nej

Välj "Pappersoriginal" om det finns en fysisk originalhandling

Extern ref.


Nej

Används i de fall avsändaren angett ett ärende- eller diarienummer på handlingen

Namn


Ja

Förnamn och efternamn på avsändare eller mottagare.

 

Läs mer här: Avsändare/mottagare

Org.


Nej

Fyll i namn på extern organisation vid behov.

E-post


Nej

Fyll i e-postadress vid behov.

Ikoner på handlingskortet

Ikon

Beskrivning

ikon för ärende

E-post

Skicka handling med e-post.

ikon för ärende

Lägg till motparten som avsändare/ mottagare

Lägga till den motpart som finns registrerad i ärendet som avsändare/mottagare.

ikon för ärende

Lägg till avsändare/ mottagare

Lägga till flera avsändare/mottagare på varje handling.

ikon för ärende

Ta bort avsändare/ mottagare

Skicka e-post ur ärendet till handläggare eller annan mottagare.

ikon för ärende

Sekretess

Markera en handling med sekretess. När en handling är sekretessmarkerad kan bara huvudregistrator, registrator och tilldelad handläggare läsa handlingen.

Läs mer här: Sekretess

ikon för ärende

GDPR

Markera om handlingen innehåller känsliga personuppgifter. Markeringen "skyddad" begränsar behörigheten till handlingen. När en handling är skyddad kan bara huvudregistrator, registrator och tilldelad handläggare läsa handlingen.

Läs mer här: GDPR

Skapa länkar mellan ärenden

Ett ärende kan höra samman med ett eller flera andra ärenden utan att de bör vara ett och samma ärende. Det kan till exempel gälla ärenden som hör till samma forskningsprojekt, överklagande av beslut i ett ärende eller avtal som förnyats.

För att underlätta för dig som handlägger ett sådant ärende kan du välja att direkt lägga in en länk till varje av dessa ärenden direkt på det aktuella ärendets ärendekort.

  1. Klicka på ikonen Ärendelänkar i det ärende du vill länka till ett annat ärende.
  2. I fönstret som öppnas klicka på "Ny ärendelänk".
  3. Skriv in ärendenummer på det ärende du vill länka till. Ärendenumret måste vara exakt angivet så som det står på ärendekortet, inklusive bindestreck och eventuella mellanslag, annars hittar inte W3D3 ärendet.
  4. Klicka på Spara.
Ikonen Ärendelänkar är markerad med en röd fyrkant.
I fönstret som öppnas när man klickar på Ärendelänkar är ikonen Ny ärendelänk markerad med en röd fyrkant.
Rullgardinsmenyn till fältet Ärendenummer och ikonen Spara är markerade med varsin röd fyrkant.

Söka fram öppna ärenden

Alla ärenden som inte har rutan "ad acta" ikryssad räknas som ett öppet ärende.

  1. Klicka på Sök och på Sökbyggaren.
  2. Välj den ärendeserie som du vill söka i.
  3. Välj "Öppna ärenden" i rullistan Publika sökningar
  4. Klicka på Sök.
    a. En lista över samtliga öppna ärenden i institutionens ärendeserie visas under Sökresultat.
  5. Klicka på ikonen Exportera till Excel (csv) om du vill spara sökresultatet i excelformat.
Ikonen Sökbyggaren i navigeringslisten är markerad med en röd fyrkant.
Rullgardinsmenyerna för Sök i ärendeserie och Publika sökningar är markerade med en röd fyrkant. Likaså ikonerna Sök och Exportera till Excel (csv).

Avsluta ärenden (ad acta)

När ett ärende är färdigbehandlat och alla handlingar som hör till ärendet blivit registrerade ska ärendet avslutas i W3D3.

  1. Avsluta ärendet genom att markera rutan Ad acta* på ärendekortet
Rutan Ad acta är ikryssad på ärendekortet


*Uttrycket Ad acta kommer från latinets ad aʹcta och betyder "(lägga eller lagd) till handlingarna".

Lägga till handläggare

För att kunna lägga till handläggare behöver man ha behörigheten huvudregistrator.

  1. Klicka på Huvudregistrator i menyn
  2. Klicka på Handläggare
  3. Klicka på ikonen för ny handläggare
  4. Om handläggaren har inloggning till W3D3:
    1. Använd rullistan "koppla till användare" för att koppla handläggare till inloggningskontot, namn, E-post och beskrivning fylls då i automatiskt.
    2. Klicka på Spara.
  5. Om handläggaren inte finns med i listan/inte har inloggning i W3D3:
    1. Fyll i handläggarens namn och e-postadress.
    2. Klicka på Spara och OK.

Efter att handläggare lagts till på ärendet kan du söka vem som står som handläggare och har ansvar för ärendet.

Huvudregistrator och Handläggare i navigeringslisten till vänster är markerade med varsin röd fyrkant.
Ikonen för Ny handläggare är markerad med en röd fyrkant.

Inaktivera handläggare när personen har slutat:

  1. Klicka på Huvudregistrator och därefter på "Handläggare".
  2. Klicka på handläggarens namn och därefter på "inaktivera".

Om handläggaren har inloggning i W3D3, meddela registraturen att kontot ska inaktiveras.

Skapa kategorier (mallar för ärenden)

Om många liknande ärenden ska registreras så kan det löna sig att skapa en kategori, så att information såsom ärendemening, ärendetyp och JK-balans kan sättas med en knapptryckning.

Kom ihåg att unika uppgifter i ärendet som till exempel ärendets motpart fortfarande behöver registreras manuellt.

För att skapa en ny kategori behöver man ha behörighet som huvudregistrator.

1. Klicka på fliken Huvudregistrator i navigationslistan

2. Välj kategorier

Huvudregistrator och Kategorier är markerade med röd text i navigeringslisten.

Fyll i mall

  1. Skriv vad kategorin ska ha för namn och en beskrivning av hur kategorin ska användas
  2. Skriv färdig ärendemening eller de element av ärendemening som ingår i alla ärenden som kategorin ska användas för. Offentlig ärendemening behöver bara användas för ärenden som ska vara sekretessmarkerade
  3. Kryssa för JK-balans om kategorin ska användas för ärenden som ska granskas av JK
  4. Välj ärendetyp och klicka på Spara
I fönstret Ny kategori är fälten Namn, Beskrivning, kryssrutan JK-balans och rullgardinsmenyn Ärendetyp är markerade med röd text.

Eventuella tillägg:

Det går också att lägga till handläggare som förval om det alltid är samma handläggare som ska handlägga ärendet.

För ärenden som innehåller uppgifter med sekretess eller känsliga personuppgifter går det att ställa in sekretessmarkering/GDPR-skydd som förval.

Kontakt

Registraturen
Besöksadress
Universitetsbibliotekets informationsdisk
Universitetsvägen 14D
114 18 Stockholm
Besökstider
09:00-11:00 (helgfria vardagar förutom klämdagar)

Senast uppdaterad: 2024-12-30

Sidansvarig: Stockholms universitetsbibliotek