Anläggningsredovisning
Syftet med denna text är att beskriva flödet, processen och tillhörande regler för hantering av anläggningstillgångar. För ytterligare detaljer hänvisas till Handledning Anläggningstillgångar och ekonomiblanketter på medarbetarwebben.
Anläggningstillgångar
Redovisningen av anläggningstillgångar styrs bl.a. av;
- förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB) och
- förordning (2000:606) om myndigheters bokföring.
Till dessa förordningar finns föreskrifter och allmänna råd utgivna av Ekonomistyrningsverket (ESVFA 2022:1), (ESVFA 2022:2) och Handledning; Att redovisa materiella anläggningstillgångar.
ESV har även gett ut en specifik handledning avseende komponentredovisning, Redovisning av komponenter (ESV 2015:33).
I 5 kap. 2 § Ekonomistyrningsverkets föreskrifter och allmänna råd (ESVFA 2022:1) om årsredovisning och budgetunderlag framgår att, ” En tillgång ska redovisas i balansräkningen när det är sannolikt att de framtidaekonomiska fördelar eller den servicepotential som är förknippade med innehavet kommer att tillföras myndigheten och när dess värde enligt 5 kap. 3 eller 8 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.”
Anskaffning av anläggningstillgång
Anläggningsregistret
Inventarier och anläggningstillgångar registreras i enlighet med 22 § FBF (Förordning 2000:606 om myndigheters bokföring) i ett särskilt register i Raindance, anläggningsregistret (AR) och utöver den initiala bokningen på konto 1271 hanteras alla händelser i anläggningsregistret. Anläggningsregistret genererar därefter all nödvändig bokföring.
I 34 § Ekonomistyrningsverkets föreskrifter och allmänna råd (ESVFA 2022:2) om myndigheters bokföring framgår att;
- Myndigheten ska upprätta och föra register över sina inventarier och anläggningstillgångar. Av registret ska tidpunkt och belopp för samtliga förändringar i beståndet av tillgångar framgå (exempelvis anskaffning, avskrivning, avyttring). Registret ska innehålla uppgifter som gör det möjligt att identifiera tillgången.,
- Registret ska omfatta tillgångar vilkas anskaffningsvärde överstiger myndighetens beloppsgräns för mindre värde.
- Inventarier och anläggningstillgångar vilka bedöms vara stöldbegärliga eller för vilka registrering av andra skäl bedöms vara erforderlig ska registreras även om anskaffningsvärdet understiger denna beloppsgräns.
Upplägg av ny anläggning
Avstämning huvudboken - anläggningsregistret
Det är viktigt att förstå att huvudboken respektive anläggningsregistret är två olika moduler i Raindance och att inga differenser ska förekomma mellan dessa moduler. För att uppnå detta ska alla händelser, utöver den initiala bokningen på konto 1271, hanteras i anläggningsregistret. Anläggningsregistret genererar därefter all nödvändig bokföring som skickas till huvudboken.
Pågående anläggningstillgångar
I samband med rapportering per respektive tertialuppföljning ska samtliga institutioner/motsvarande kontrollera pågående anläggningstillgångar, konto 1270, 1271 och 1272 och skicka in blanketten Pågående anläggningar till ekonomiavdelningen. Dessa konton bör i regel vara noll, det vill säga, alla preliminära anläggningar ska vara definitivsatta. Om tillgången ingår i en större enhet som ännu inte tagits i bruk ska man inte definitivsätta den, se vidare blankett Pågående anläggningar på medarbetarwebben.
Tilläggsinvestering
Det går att göra en tilläggsinvestering av en preliminär anläggning till en redan definitiv anläggning. Numret på den befintliga definitiva anläggningen anges och tilläggsinvestering väljs. Anskaffningsvärdet för den befintliga anläggningen ökas då med motsvarande belopp och det nya anskaffningsvärdet kommer därefter att skrivas av under den ursprungliga anläggningens avskrivningstid. Observera att för tilläggsinvesteringen räknas avskrivningstiden då från den dag den första anläggningen anskaffades, vilket kan innebära en relativt stor första avskrivning. Om ni vill ha en annan avskrivningstid men med liknande anläggnings-ID, använd samma anläggnings-ID men ge den nya investeringen ett unikt löpnummer och fyll där i önskad anskaffningsdag.
Avskrivningar
Vid Stockholms universitet används planmässig avskrivning och avskrivningar görs varje månad under tillgångens nyttjandeperiod enligt vald avskrivningstyp. Avskrivningarna beräknas på antalet dagar i respektive månad. Först vid en definitivsättning börjar avskrivningarna att kostnadsföras och då fr o m valt anskaffningsdatum. Innan dess påverkas inte resultatet för universitetet.
Om angivet anskaffningsdatum ligger året innan anläggningen tas i bruk behöver datum för planmässig avskrivnings start ändras till innevarande år vid definitivsättning. Detta görs i fältet Planmässig avskr start.
Avskrivningar hanteras av ekonomiavdelningen via en månatlig körning.
Omföring av anläggningar
En anläggningstillgång bokförs på ett projekt (inkl. tillhörande koddelar). Avskrivningar bokförs på motsvarande projekt. Om en anläggningstillgång ska finansieras av annan verksamhet/projekt innan tillgångens ekonomiska livslängd är slut kan en omföring göras i anläggningsregistret till ett annat projekt. För att flytta en anläggning skickas blanketten Omföring anläggningstillgångar via serviceportalen till ekonomiavdelningen. Omföring av en anläggningstillgång mellan två olika projekt kommer att ske på kontot för ackumulerade anläggningstillgångar även om anläggningen är anskaffad under innevarande år, d.v.s. för en arbetsmaskin omförs värdet mellan två projekt på konto 1210. Detta innebär att totala saldot på konto 1210 är oförändrat.
Finns överenskommelse om att projektet som tar över anläggningstillgången ska stå för kostnaden för resterande avskrivningen behöver inga åtgärder vidtas. Däremot om det ursprungliga projektet ska stå för de kommande avskrivningar behöver motsvarande medel överföras från det lämnande projektet till det nya projektet, se vidare medarbetarwebben och blankett, Omföring av anläggningstillgångar, flik Anvisningar.
Avyttring av anläggningstillgångar
Avyttring av en anläggningstillgång innebära att tillgången utrangeras eller säljs. Se vidare på medarbetarwebben, blankett Utrangering av Anläggningstillgångar. Notera att samma blankett används vid både utrangering och försäljning.
Avyttring dvs försäljning eller utrangering av anläggningstillgångar ska genomföras affärsmässigt.
Inventering
För kontroll av anläggningstillgångar och inventarier ska inventering ske en gång per år och avse sista september.
För att lätt kunna identifiera objekten är det viktigt att nödvändig information finns i anläggningsregistret som placering, innehavare och eventuellt serienummer eller annan beskrivning. Det är också lämpligt att märka tillgångar så att identifieringen underlättas vid inventeringen. Om en anläggningstillgång saknas måste ni noga utreda vad som hänt innan objektet utrangeras av ekonomiavdelningen baserat på den av er inskickade blanketten för Utrangering anläggningstillgångar. Eventuellt restvärde blir en kostnad för institutionen/motsvarande.
Prefekten/motsvarande ska utse en inventeringsförrättare som ska utföra inventeringen och också upprättar ett inventeringsprotokoll i modulen Anläggningsinventering i Raindance. Efter genomförd inventering ska protokollet i PDF format undertecknas elektroniskt av inventeringsförrättaren och prefekten/motsvarande. Den som utses till inventeringsförrättare ska inte själv ha något direkt ansvar för de tillgångar som inventeras.
Ekonomiavdelningen ska i god tid före fastställt inventeringsdatum skicka ut inventeringsinstruktionen kompletterad med datum för när attesterat investeringsprotokoll ska vara ekonomiavdelningen till handa.
Egenutvecklade/-tillverkade anläggningstillgångar
För egenutvecklade/-tillverkade tillgångar gäller att anskaffningsvärdet ska kunna beräknas på ett tillförlitligt sätt och att denna beräkning dokumenteras.
Har arbete lagts ner på att utveckla eller tillverka en anläggningstillgång kan de upparbetade kostnaderna tas upp som anläggningstillgång. Exempel på kostnader som ska ingå i kalkylen är utgifter för material och tjänster, löner och andra personalkostnader och direkta kostnader. Institutionen ska spara underlag till varje kostnad som kopplas till anskaffningsvärde av anläggningen.
Konst på Stockholms universitet
Stockholms universitets hantering av konst styrs bl a av SFS 1990:195, om vård av statens konst.
Ledningssekretariatet är ansvarigt för Stockholms universitets innehav av statlig och inlånad konst och för förvaltning, registrering och inventering av konsten. Alla förändringar av konstinnehav ska ske i samråd med konstansvarig och nyanskaffning ska inte ske genom köp utan genom inlåning från Statens konstråd. Om du har några frågor rörande konst inom universitetet kontakta Konstintendenten vid Ledningssekretariatet.
För mer detaljerad information hänvisas till medarbetarwebben och av rektor beslutade, Regler för Stockholms universitets innehav av konst.