Så här beställer och installerar du Adobe programvaror

Adobe programvaror erbjuds i huvudsak som namngivna användarlicenser (Named User). Dock finns det fortfarande vissa Adobe programvaror som erbjuds som köplicenser (s.k. perpetuella licenser). Nedan försöker vi besvara frågor gällande avtal, beställning, och installation som är relevanta för Stockholms universitet.

Vad har vi för avtal med Adobe?

Stockholms universitet har två avtal med Adobe:

• 1. Adobe VIP (prenumerationslicens)
    Under detta avtal finns de flesta av Adobes programvaror med undantag av Acrobat Pro, Photoshop Elements och Premiere Elements. Licenserna under Adobe VIP erbjuds som namngivna användarlicenser samt licenser för delade datorer (s.k. SDL = Shared Device License).
  • SDL ska endast användas för datorer som används av ett flertal personer, exempelvis datorsalsdatorer.
  • Licenserna är prenumerationslicenser vilket innebär att de förnyas varje år vid årsdagen (30 september) för ett år i taget. Det går inte att avbryta en prenumeration under pågående avtalstid, utan det är vid årsdagen som licensen kan sägas upp.

2. Adobe CLP (köplicens)

• Under detta avtal finns ett antal Adobe programvaror som erbjuds som s.k. perpetuella licenser. Perpetuell innebär att licensen ”varar för evigt” och är således inte en hyrlicens som förnyas varje år. Licensen som beställs ger ”evig rätt” att använda den specifika version och utgåva som beställningen avser. Detta innebär i sin tur att om behov av senare version uppstår krävs att en ny licens köps in.
  • Observera att även om licensen ger en evig rättighet, kommer den inköpta licensens version en dag att gå End of Life (EOL)/End of Support (EOS). Detta innebär att leverantören (Adobe) en dag slutar supportera och skicka ut uppdateringar/säkerhetspatchar för den specifika versionen. Att ha en programvaruversion som gått EOL installerad innebär en säkerhetsrisk.

Senast uppdaterad: 2024-04-15

Sidansvarig: IT-avdelningen