Mediabankens funktion och nyheter

Här finns information om Mediabankens funktioner samt nyheter.

I Mediabanken finns universitetetsgemensamma bilder, mallar, presentationsmaterial, logotyper och andra underlag för nerladdning av anställda och användas i våra kanaler. Mappen för pressbilder är öppen även för andra. Medarbetare loggar in med sitt universitetskonto. Leverantörer och övriga kontaktar visuellidentitet@su.se för inloggningsuppgifter.

Övrig information om t.ex. bildspråk, riktlinjer och stöd:
Bild (under Kommunikation)

Nyheter och nya bilder

Rensning av studentrekryteringsbilder

På grund av att samtycke - och användarrättigheter har löpt har vi behövt rensa bort en större mängd bilder från 2018 ur mappen Studentrekrytering. Gå igenom dina publicerade bilder och se att du använder aktuella bilder.

Bilder till studentrekrytering

Nya och gamla bilder samlas i en ny mapp som heter "Studentrekrytering" och ligger i nivå med mappen ”Alla kanaler”. Bilderna är sökbara med ”studentrekrytering” samt ”koncept”. Dessa bilder har en egen ton och ska enbart användas inom ramarna koncept för studentrekrytering under utbildning.
Bilder som tidigare låg i mappen "Studentkommunikation" och som inte har ett utpräglat rekryteringskoncept kan fortsätta att användas för övrig kommunikation, men ligger fördelade i mapparna t.ex. "Livsstil" eller "Utbildning". Bilderna har behållit sina bildnummer och är sökbara på det sättet.

Nya bilder

Nedan listas bilder som lagts in i Mediabanken senaste halvåret, nyast överst.
I mediabanken finner du nya bilder genom att välja funktionen ”Relevans” > Uppladdad”. Då visas nya bilder överst.

Augusti - December 2023. 125 nya bilder. Bland annat:

• Forskarporträtt. 20 bilder
  • Forskning. 20 bilder
  • Evenemang. Bl.a. Doktorspromotion, Hållbarhetsforum, Nobel. 67 bilder
  • Drönarbilder Albano. 20 bilder

Maj- juni 2023

• Atmosfär, miljö. Infodisken, Studenthuset i Frescati. 6 bilder.
  • Utbildning. Masterstudenter, Askölaboratoriet. 15 bilder.
  • Forskarporträtt (pressbilder). 53 bilder.
  • Magisterpromotion 12/5. 20 bilder.
  • Forskning. 15 bilder.
  • Tranströmerbiblioteket, öppna föreläsningar. 8 bilder.
  • SU:s nya styrelse.

April 2023

• Forskning. Inst. för molekylär biovetenskap, MBW. 68 bilder
  • Evenemang. Välkomstdagen HT22, 26 bilder. Öppet hus VT23, 10 bilder.
  • Öppna föreläsningar, Tranströmerbiblioteket.
  • Stockholm Trio, rektorsporträtt.

Januari 2023

• Porträtt. Forskare o ledning. 47 bilder.

Att söka och hitta bilder

Bilderna i Mediabanken ligger organiserade i mappar enligt nedan bildkategorier:

• Atmosfär och miljö
  • Destination
  • Evenemang
  • Forskning
  • Internt
  • Livsstil
  • Samverkan
  • Utbildning
  • Press

Mappen Alla Kanaler

Här finns högupplösta bilder som kan laddas ner i olika anpassade format, se formaten nedan.

Mappen Digitala kanaler

Här ligger bilder som är lågupplösta och som inte kan användas för tryck. Denna mapp skapades ursprungligen när SU köpte in vissa bilder separat för webben, så alla bilder här finns inte i "Alla kanaler". Innehållet i de olika mapparna Alla kanaler/ Digitala kanaler, speglar alltså inte varandra, så om du söker bilder mapp-vägen kan det löna sig att titta i båda.

Sökfunktion

Mediabanken har även en sökfunktion. Denna funktion är bra att använda eftersom bilder på t.ex. "livsstil" kan vara placerade i andra mappar. Bilderna är märkta med ett antal begränsat antal ord som är sökbara, se wordfil. Om bilderna är märkta med en beskrivande text kan man även söka på dessa ord. I vanlig ordning kan du söka på fil-namn, fotograf osv.

I wordfilen finner du de sökord bilder i Mediabanken är märkta med.
Sökord mediabanken Word, 164 kB.

De fem bildformaten

För att ladda ner en bild, ska ett format i dropdownmenyn väljas. Det finns fem olika format. Benämningarna i dropdownlistan (och därefter i de nerladdade filernas namn), anger största "mått" för liggande respektive stående bild. Formatet för utskrift är här 15 cm bredd, men kan skrivas ut mindre. Önskar du en större bild väljer du formatet som har 2000 pixlar (25 cm), eller originalet. Samtliga bilder laddas ner i jpg-format.

1. Original
Används till tryck. Behåller originalstorleken. Eftersträvar upplösning 300 ppi och minst 6 MB (motsvarar ca A4), men kontrollera alltid upplösningen

2. Utskrift på skrivare 15 cm
(1181 px) bredd/höjd. Upplösning: 200 ppi.

3. Gamla webb (728px)
728 px bredd/höjd. Upplösning: 72 ppi

4. Webb, ppt, digitalt (1000px)
1000 px bredd/höjd. Upplösning: 72 ppi