Kommunikationskoncept för studentrekrytering
Universitetet arbetar med övergripande och sammanhållen extern kommunikation. I arbetet med att hålla samman kommunikationen används ett gemensamt kommunikationskoncept för att berätta om universitetets utbildning, forskning och samverkan och på så sätt stärka varumärket Stockholms universitet.
Gemensam bild av Stockholms universitet
Syftet med konceptet är att både öka kännedomen om SU och samtidigt attrahera nya studenter att söka till SU. Konceptet ska fungera för både nationell och internationell studentrekrytering. Det ska fungera över tid och revideras vid behov utifrån omvärlds- och invärldsförändringar. Det ska också kunna användas av alla verksamheter inom universitetet i studentrekryteringssyfte.
Uppgifterna för rekryteringskommunikationen är att:
- ge en samlad bild av universitetet gentemot målgrupperna nationell och internationell student
- stärka bilden av universitetet och underlätta studentrekrytering
- genom formspråket, som utgår från vår visuella identitet, skapa igenkänning över tid
- stärka Stockholms universitet som avsändare
Till grund för konceptet ligger Stockholms universitets strategier och Kommunikationspolicy som innehåller övergripande mål, kärnvärden och profiltexter.
Hela universitetet kommunicerar
Universitetet fokuserar på det egna innehållet i kommunikationen utifrån devisen att ”hela universitetet kommunicerar”. Vi fokuserar på innehåll och kommunikation i universitetets egna digitala kanaler året runt med syfte att ge en övergripande bild av universitetet som ett ledande forskningsuniversitet. Detta gör vi genom att:
- Identifiera specifika behov hos målgrupperna och planera, samordna, genomföra och följa upp strategiska kommunikationsinsatser för att möta dessa
- Stärka kopplingen mellan kommunikationsinsatser riktade till olika målgrupper – studenter, forskare, intressenter
- Tillhandahålla rådgivning, stöd och verktyg som underlättar och möjliggör sammanhållen kommunikation inom hela verksamheten
Verktyg och stöd
För att använda konceptet har följande verktyg tagits fram för att stödja kommunikationsarbetet.
- Mallar för affischer och digitala annonser för sociala medier finns i Produktionsverktyget
- Bilder finns i Mediabanken i mappen ”Studentrekrytering”. OBS! Bilderna i denna mapp ska enbart användas inom ramarna för studentrekryteringens koncept.