Rekrytering nationella studenter
Målgruppen nationella studenter omfattar både presumtiva studenter 19–35 år i Storstockholm och befintliga studenter vid universitetet. Kommunikationsaktiviteterna är väl integrerade och omfattar både annonsering i egna och köpta kanaler under hela året.
Särskilt fokus läggs på kommunikation inför ansökningsdatumen i april och oktober samt vid terminsstart och särskilda aktiviteter som Öppet hus.
Koncept och syfte
Universitetets kommunikationskoncept syftar till att både öka kännedomen om SU och samtidigt attrahera nya studenter att söka till SU. Konceptet används både för nationell och internationell studentrekrytering. Det ska fungera över tid och revideras vid behov utifrån omvärlds- och invärldsförändringar. Det ska också kunna användas av alla verksamheter inom universitetet i studentrekryteringssyfte.
Kommunikationsinsatserna syftar till att öka andelen studenter som söker till Stockholms universitet i första hand och att de studenter som valt att läsa vid universitetet kan tänka sig att komma tillbaka för ytterligare studier även efter sin grundutbildning.
Samarbete inom universitetet
I rekryteringsaktiviteterna för Stockholms universitet deltar många olika parter, både från centralt håll och ute i organisationen. Centralt är det främst Studentavdelningen, Fakultetskanslierna och Kommunikationsavdelningen som samarbetar.
Expertkompetens finns även utspridd bland till exempel lärare, studierektorer, studievägledare, institutioner, informations- och kommunikationsfunktioner med flera. Olika roller behövs och bidrar på olika sätt till helheten.
Studentrekryteringsaktiviteter i olika kanaler
Löpande under året sprider Kommunikationsavdelningen utvalt innehåll i SU:s egna kanaler. I planeringen av kommunikationsaktiviteter eftersträvas en väl avvägd kombination av både varumärkesbyggande samt rekryterande budskapsformuleringar.
I val av kanaler arbetar vi för att få bästa möjliga effekt och skapa synergier mellan olika insatser. Kanalmixen har gått från traditionella tryckta kanaler mot mer digitala och riktade kanaler.
Inför ansökningsperioderna anordnas workshops för institutionerna för att de ska kunna använda kommunikationskonceptet för sina utbildningar.
Kontakt
För mer information om konceptet:
Gällande studentrekryterande aktiviteter
Har du tips, idéer och förslag?
Öppet hus: oppethus@su.se
Egentligen: egentligen@su.se
Stockholms universitets Magasin, mässor, och studentambassadörsverksamhet: studieinfo@su.se