Arrangera blandat intensivprogram (BIP)
Lärosäten kan, tillsammans med minst två andra lärosäten från två andra programländer, anordna gemensamma program för grupper av studenter, lärare samt administrativ personal.
Dessa korta intensivprogram bygger på mer flexibla former för mobilitet och kombinerar en fysisk och en virtuell del.
Den fysiska delen kan äga rum på det mottagande lärosätet eller någon annanstans i det mottagande programlandet. Den virtuella delen har ingen definierad varaktighet och kan äga rum antingen före, under eller efter den fysiska delen.
Arbetet genomförs tillsammans, det vill säga både den fysiska och den virtuella delen sker genom deltagarnas gemensamma arbete och gemensamma målsättningar och läranderesultat.
Kursen ska generera minst 3 ECTS.
Upplägg
Gruppmobilitet för studenter och/eller lärare/övrig personal.
- Minst 3 lärosäten (med ECHE) från 3 olika programländer
- Anordnande lärosäte är mottagande lärosäte (coordinating university and receiving university by default) och är ansvarig för kursen och den fysiska mobilitetsdelen i hemlandet.
- Sändande lärosäten: Deltar aktivt i kursen och måste uppfylla kraven på sammanlagt minst 15 deltagande (exklusive lärare och studenter från mottagande lärosätet)
- Andra lärosäten/organisationer från program- och partnerländer kan också delta
- Minst 15 deltagare (mobiliteter som finansieras av Erasmus-medel/exklusive lärare som undervisar)
- Minst 3 ECTS (för studenter)
- Kortare kurs/aktivitet som inkluderar:
- Gemensam fysisk mobilitet 5-30 dagar
- Gemensam virtuell komponent.
Mer information finner du på Erasmus+ webbplats:
Lärosäten utformar gemensamt blandade mobilitetskursplaner och aktiviteter för studenter samt för akademisk och administrativ personal. BIP:er bör ha ett mervärde jämfört med befintliga program och kurser:
- Bör vara ämnesövergripande och problemlösande
- Gärna ha koppling till samhällsutmaningar och hållbarhetsmål
- Bör ha innovativa undervisnings- och lärandemetoder
- Även den virtuella komponenten innebär gemensamt arbete
- Även den virtuella delen måste erkännas formellt.
Avtal
För att kunna skicka eller ta emot deltagare i en BIP krävs det ett giltigt Erasmusavtal mellan sändande och mottagande lärosätet (som tecknas digitalt via EWP), eller så tecknar alla lärosäten i BIP-samarbetet ett multilateralt Erasmusavtal (pappersversion). Om blandad mobilitet inte är inkluderat i avtalet bör detta kommas överens om separat.
Mall för Multilateral Inter-Institutional Agreement Word, 91.8 kB.
Finansiering
Blandade intensivprogram finansieras genom de Erasmusmedel som lärosäten med en ECHE (Erasmus Charter for Higher Education) kan söka om varje år.
Institutioner som vill koordinera en BIP
Institutioner som vill koordinera en BIP ansöker till Erasmuskontoret senast 31 december läsåret innan det blandade intensivprogrammet ska utföras. Koordineringen av det blandade intensivprogrammet kommer involvera flera olika roller på institutionen, ex. utbyteskoordinator, ekonom med flera och det är därför viktigt att det stäms av i organisationen. Ansökan ska skrivas under av prefekt. Erasmuskontoret kommer sedan att ansöka om medel för att koordinera en BIP. Vid positivt besked skickar Erasmuskontoret ut ett avtal som ska signeras av institutionens prefekt. Institutionen skapar ett projektkonto för det blandade intensivprogrammet dit BIP-organisationsmedel sedan överförs efter genomförandet av kursen förutsatt att villkoren uppfyllts.
Institutionen ansvarar själv för att det blandade intensivprogrammet som skapats tillsammans med minst två andra lärosäten formellt etableras som kurs vid Stockholms universitet enligt gängse rutin genom att en kursplan inrättats och fastställts. Detta krav gäller kurs på grundnivå och avancerad nivå. För kurs på forskarnivå kan kursplan eller kursbeskrivning beslutas enligt institutionens praxis. Det är därför viktigt att tidigt etablera kontakt med ansvarigt fakultetskansli för att möjliggöra detta tidsmässigt.
Inresande studenter administreras som utbytesstudenter av institutionens utbyteskoordinator och studenterna registreras som vanligt på ett utbytestillfälle i Ladok.
Information om administration av inresande studenter.
Kontakta gärna erasmusutbyte@su.se i ett tidigt skede för att få stöd i planerandet av det blandade intensivprogrammet.
Institutioner som vill delta i en BIP
Institutioner som vill delta i en BIP och skicka deltagare lämnar in en ansökan om att delta i ett blandat intensivprogram till Erasmuskontoret senast tre månader innan kursstart men gärna så tidigt som möjligt så att budgeten kan planeras. Deltagandet i det blandade intensivprogrammet kommer involvera flera olika roller på institutionen, ex. utbyteskoordinator, ekonom med flera och det är därför viktigt att det stäms av i organisationen. Ansökan ska skrivas under av prefekt.
När institutionen valt ut vilka studenter som ska delta och därmed söka Erasmusstipendier skickas en deltagarlista till Erasmuskontoret senast två månader innan kursstart. Erasmuskontoret kontaktar sedan studenterna med information om hur de söker sina stipendier. Deadline för stipendieansökningar är senast sex veckor innan kursstart.
Utresande studenter administreras som utbytesstudenter av institutionens utbyteskoordinator och studenterna registreras som vanligt på ett utbytestillfälle i Ladok.
Information om administration av utresande studenter.
Lärare som ska delta i ett blandat intensivprogram ansöker om medel för lärarmobilitet förutsatt att villkoren uppfylls.
Ansökan
Institutionerna som vill koordinera eller delta i en BIP ansöker till Erasmuskontoret genom att lämna in en ifylld ansökningsblankett, underskriven av projektkoordinatorn vid Stockholms universitet (ex. ansvarig lärare) och prefekt, till erasmusutbyte@su.se.
- Deadline ansökan för att koordinera en BIP: 31 december året innan
- Deadline för att ansöka om att delta i en BIP: Senast tre månader innan kursstart men gärna så tidigt som möjligt.
Handläggning av studenter
Studenter administreras som utbytesstudenter av utbyteskoordinatorer vid institutionerna:
Rapportering
Beviljade BIP rapporteras i systemet Beneficiary Module (BM). Bidragen för mobiliteten rapporteras av sändande lärosäten som kopplar deltagare i deras respektive beviljade projekt i BM och länka dem till relevant BIP.
Vid slutrapportering kommer genomförandet av BIP att poängsättas och ligga till grund för fördelning vid nästkommande utlysning.
Blandade intensivprogram (BIP) inom Civis
Inom Civis finns möjlighet att planera och anordna så kallade BIP, dvs kortare kurser om 3-6 ECTS som innehåller både en fysisk och en virtuell kursdel – tillsammans med andra partneruniversitet. En förutsättning för SU:s deltagande är att detta är välförankrat enligt gängse interna rutiner och praxis vid berörd institution redan i planeringsfasen innan ansökan till Civis skickas in. En annan förutsättning för en BIP-kurs är att kursen ges tillsammans med minst två andra Civis-universitet i Erasmus programländer och att minst 15 studenter med Erasmusstipendium från andra Civis-universitet deltar.
Studenter, lärare och personal som deltar i en mobilitet inom BIP kan ansöka om Erasmusstipendium.
För information om BIPs inom Civis – kontakta Anna Koch Öster (anna.koch@su.se), Civis Education Officer