Tillgängliga presentationer

På den här sidan hittar du instruktioner och tips för hur du skapar mer tillgängliga presentationer i PowerPoint.

Alla ska kunna ta del av information i en presentation, oavsett funktionsnedsättning eller funktionsvariation.

Att skapa tillgängliga presentationer behöver inte vara svårt eller tidskrävande, bara du vet hur du ska göra och skapar din presentation i våra tillgänglighetsanpassade Office-mallar.

Ladda ner Office-mallarna

Du laddar själv ner Office-mallarna till din dator. I PowerPoint kan du välja mellan mallarna Stockholms universitet - Ljus och Stockholms universitet - Mörk.

Ladda ner till PC (SUA-dator)

  1. Öppna Software Center.
  2. Ladda ner den senaste versionen av Office-mallarna, som du hittar under Applications.
  3. När mallarna är installerade hittar du dem under Mallar, längst till vänster i verktygslisten i PowerPoint.

Ladda ner till Mac (SUA-dator)

  1. Om du har Office-mallar installerade sedan tidigare måste du först avinstallera de gamla mallarna:
    - När du står i Finder, klicka på Gå –> Gå till mapp… uppe i menyraden, alternativt klicka [shift + cmd + G].
    - Kopiera och klistra in den här sökvägen ~/Library/Group Containers/UBF8T346G9.Office/Användarinnehåll/Mallar.
    - Radera mallarna i den mappen.
  2. Öppna Arbetsplatstjänsten/Self service.
  3. Under “Office applications”, klicka på “Installera” under “v1.2-SU-mallar Office”.

Ej SUA-dator

  1. Logga in i Mediabanken.
  2. Sök på “Office”, så ska mapparna dyka upp i sökresultatet.
  3. Ladda ned installationspaketet, antingen för PC eller MAC.
  4. Öppna installationspaketet och följ instruktionerna.

Instruktioner i mallen

De första du möts av när du öppnat den mall du valt är tre dolda sidor med instruktioner och tips. Använd de som stöd!

Den första sidan innehåller information om layout, färger och typsnitt, det vill säga hur du följer Stockholms universitets grafiska profil.

Den andra sidan innehåller information om format och bilder.

Den tredje sidan innehåller grundläggande information om hur du tillgänglighetsanpassar din presentation.

Anpassa layouten

Du kan anpassa layouten i den valda mallen så att den passar ditt innehåll. Det går att välja olika layout på olika delar av presentationen. Exempelvis kan du byta bild på första sidan i presentatinonen, dela in en sida i två kolumner med innehåll, lägga till en kapitelsida eller ett citat.

Det finns två sätt att anpassa layouten:

Alternativ 1

  1. Gå till Startmenyn och klicka på Bildlayout i sektionen Bilder .
  2. Välj passande layout bland alternativen som visas.

Alternativ 2

  1. Högerklicka på den bild du vill byta layout på.
  2. Klicka på Layout.
  3. Välj passande layout bland alternativen som visas.

Rubriker

Ge varje bild en unik rubrik. Detta hjälper användare att navigera i presentationen. Även om en specifik sida vanligtvis inte har en synlig rubrik (se till exempel layouten ”Tom”) så ligger det en rubrikplatshållare utanför sidan där du bör fylla i en rubrik som kort beskriver sidans innehåll.

Texter

När du skapar text i din presentation, tänk på både muntlig presentation och självstudier. Målet är att all text ska vara lätt att ta till sig, oavsett hur presentationen används.

Vid muntlig presentation

  • Minimera textmängden: Undvik långa stycken. Mycket text gör det svårt för åhörare att lyssna och läsa samtidigt, vilket leder till förlorat fokus och trötthet.
  • Använd korta punkter: Fokusera på nyckelord och korta fraser. Utveckla innehållet muntligt under presentationen.
  • Använd anteckningar: Använd PowerPoint's anteckningsfält för ditt talmanus. Åhörarna ser bara presentationen, inte dina anteckningar.

Vid delning eller publicering:

  • Fyll på med information: Om presentationen ska läsas självständigt, se till att texten är tillräckligt utförlig för att förmedla budskapet utan din muntliga förklaring.
  • Överväg anteckningar som komplement: Bifoga dina anteckningar eller en transkription för att ge ytterligare sammanhang och detaljer.

Bilder och figurer

När du lägger in bilder eller figurer i din presentation finns det några saker du behöver tänka på för att göra dem tillgängliga för alla:

Infoga bild eller figur

För att presentationen ska bli tillgänglig är det viktigt att du infogar bilder eller figurer i de innehållsrutor som finns i mallen. Då blir läsordningen korrekt och innehållet följer samma logiska struktur som för den som ser presentationen.

Alternativtext

Bilder som kompletterar och förklarar innehållet ska ha alternativtext (alt-text). Alt-texten syns inte, utan läses upp för personer som använder tekniska hjälpmedel som skärmläsare.

  • Högerklicka på bilden.
  • Välj Visa alternativtext.
  • Beskriv kort vad bilden ska förmedla
    • Skriv max 40-70 tecken eller 15 ord.
    • Undvik "Bilden visar" eller liknande, eftersom skärmläsaren redan berättar att formatet är en bild.
  • Avsluta med punkt (.).

Du kan också kontrollera och lägga till alt-texter genom att klicka på Granska och Kontrollera tillgänglighet. I avsnittet Skärmläsare klickar du på Alternativtext och får upp rutan Alternativtext. Här kan du kontrollera alla dina bilder och illustrationer.

Dekorativa bilder

Bilder som enbart fungerar som dekoration och inte hjälper till att förklara innehållet behöver inte ha alternativtext. Kryssa i rutan Markera som dekorativt under Visa Alternativtext.

Du kan också markera bilder som dekorativa genom att klicka på Granska och Kontrollera tillgänglighet. I avsnittet Skärmläsare klickar du på Markera som dekorativt bilden på sidan markeras som dekorativ.

Generera alternativtext åt mig

Under Visa Alternativtext har du möjlighet att generera en automatisk alt-text med AI. Tyvärr fungerar det ofta dåligt och alt-texten som genereras blir sällan hjälpsam för den som behöver den.

Om du väljer att automatgenerera en alt-text till din bild, behöver du kontrollera att den verkligen beskriver vad bilden ska förmedla och inte börjar med "En bild som visar".

Kontraster

För att alla ska kunna se innehållet i din presentation är det viktigt att du har hög kontrast mellan exempelvis bakgrund och text.

Mallen är skapad med tillgänglighet och vår grafiska profil i åtanke, så ändra inte färg på texten.

Undvik att lägga text på bild. Detta minskar kontrasten och gör det svårare att läsa texten. Lägg istället till bakgrundsfärg på textrutan. Texten ligger nu på en tonad platta för att behålla hög kontrast och läsbarhet.

  • Högerklicka på textrutan.
  • Gå till Formatera figur och Alternativ för former.
  • Klicka på ikonen Fyllning och linje.
  • Välj Hel fyllning under Fyllning.
  • Välj en färg som skapar hög kontrast mellan texten och bakgrunden.
Skärmbild av inställningar för att skapa fylld bakgrund i textfigur. Hel fyllning är markerad under fyllning.

Undertexta video och syntolka ljudspår

Alla videor måste ha korrekta undertexter/textning. Detta är avgörande för hörselskadade och för de som tittar på videon utan ljud.

Videor ska inte spelas upp automatiskt när bilden visas. Låt användaren bestämma när videon ska starta.

Syntolkning

Om videon innehåller viktig visuell information som inte förmedlas via ljudspåret (till exempel handling, grafer, text på skärmen), behövs syntolkning.

Syntolkning beskriver det som händer visuellt under naturliga pauser i dialogen.

Var sparsam med animeringar

Använd animeringar med omdöme. Fråga dig själv: "Förbättrar denna animering förståelsen av mitt budskap för alla åhörare, eller riskerar den att skapa hinder?" Om du är osäker, är det nästan alltid bäst att utelämna den.

Tips!

  • Använd animeringar sparsamt, bara när de tillför tydligt värde. Undvid dekorativa animeringar som inte bidrar till förståelsen.
  • Undvik animeringar som kan utlösa anfall (ljuskänslig epilepsi).
  • Välj enkla, mjuka animeringar (t.ex. tona in/ut) framför snabba eller roterande effekter. Långsammare är bättre.
  • Säkerställ att animerade objekt läses i rätt ordning för skärmläsare. Se instruktion för hur du kontrollerar det under rubriken Kontrollera läsriktningen.

Länkar

För att alla användare, särskilt de med skärmläsare, ska förstå vart en länk leder, är beskrivande länktexter avgörande. Genom att använda beskrivande länktexter gör du din presentation enklare att navigera och förstå för alla.

Var specifik med länktexten

Istället för generiska fraser som "Läs mer" eller "Klicka här", använd en text som tydligt beskriver länkens destination.

Undvik hela webbadresser

Visa aldrig hela webbadressen (URL:en) som länktext, om det inte är absolut nödvändigt för att förstå innehållet (till exempel vid listning av referenser där URL:en i sig är viktig information). Långa URL:er läses upp tecken för tecken av skärmläsare, vilket är tröttsamt och meningslöst.

Inkludera kontext

Se till att länktexten har tillräcklig kontext så att den är begriplig även om den läses upp isolerat från omgivande text. Skärmläsaranvändare kan ofta välja att enbart få en lista över alla länkar på en sida.

Några exempel

Exempel 1:

  • Undvik: Klicka här för kursplanen
  • Använd istället: Kursplan för Introduktion till sociologi
  • Varför?Talar om exakt vad länken leder till.

Exempel 2:

  • Undvik: Läs mer om antagningskrav.
  • Använd istället: Antagningskrav för masterprogram i nationalekonomi.
  • Varför? Specifik och informativ.

Exempel 3:

  • Undvik: Se våra öppettider.
  • Använd istället: Studievägledningens öppettider och kontaktinformation.
  • Varför? Tydliggör innehållet och vem som är avsändare.

Kontrollera tillgängligheten

När presentationen är färdig kan du kontrollera tillgängligheten med Powerpoints egna verktyg under Kontrollera tillgängligheten som du hittar under fliken Granska. Verktyget hittar inte alla fel, med tar dig en god bit i rätt riktning.

Kontrollera läsriktningen

Under Kontrollera tillgängligheten kan du också kontrollera att alla delar i din presentaion läses upp i rätt ordning i en skärmläsare. Klicka på Läsriktningsfönster i avsnittet Skärmläsare och kontrollera läsordningen sida för sida. Läsordningen ska vara samma ordning som för den som kan se presentationen.

Spara som tillgänglig pdf

Innan du publicerar eller skickar ut en presentation kan du spara den som en tillgänglig pdf. Gör så här för att spara som tillgänglig pdf:

  1. Välj Arkiv och Spara som.
  2. Välj var pdf:en ska sparas.
  3. Välj PDF som filformat i listan Filformat.
  4. Klicka på knappen Alternativ och se till att rutorna Dokumentegenskaper och Visa taggar för dokumentstruktur är ikryssade.
  5. Klicka OK och spara pdf:en.

Senast uppdaterad: 2025-07-04

Sidansvarig: