Annonser och annonsbilagor – checklista för kontakt med säljare

I samband med universitetens rekryteringsperiod märker många att antalet telefonsamtal från annonssäljare ökar markant. Det kan handla antingen om annonser i dagspress eller om medverkan i annonsbilagor.

Nedan följer en checklista som förhoppningsvis kan underlätta kontakterna och besluten.

Om du blir uppringd av en annonssäljare, tänk på följande:

  • Vem talar du med? Namn, funktion och företag (säljare av annonser eller redaktör för textinnehåll eller annat alternativ – lyssna noga och be dem vara tydliga).
  • Vad är det hen vill sälja? Ren annons? Textlik annons? Erbjudande om text mot annons? Vem ska i så fall skriva?
  • Avsändare – vem står bakom bilagan eller tidningen?
  • Ska bilagan medfölja en dagstidning? Vilken? När? Ibland låter det som att det är DN, SvD eller Di som ringer, när det bara handlar om med vilken tidning bilagan ska bladas in i.
  • Målgrupp?
  • Be att få se tidigare exempel på denna eller liknande bilaga de gjort.
  • Kostnader? Kräv tydliga svar. Priser som snabbt sjunker från 50 000 till 15 000 är inte ett gott skäl att medverka.
  • Är bilagan återkommande eller en enstaka produktion?
  • Be om skriftliga svar och säg att du ska återkomma, inte de.

Att tänka på själv vid samtal med annonssäljare:

  • Är du rätt person att ta detta samtal? Har fler i din närhet fått samma samtal? Ofta ringer säljarna runt på en institution (eller motsvarande) tills de får napp. Ta inledande uppgifter och be sedan att få återkomma. Kolla med övriga kommunikatörer i din närhet eller med Kommunikationsavdelningen. Kom överens om vem som är kontaktperson hos er och hänvisa alla dylika samtal dit, så ni får överblick.
  • Beslutet om annonsering ska inte bero på om du eventuellt blir uppringd av en säljare, utan utgå från er totala kommunikationsplanering för året, som i sin tur utgår från er verksamhets behov och resurser.
  • Vem vill du nå och varför? Ta reda på vilka kanaler din tänkta målgrupp använder. Där ska du placera din betalda annons, om du bedömer att en sådan leder till bästa effekt i ett givet läge.
  • Annonser med Stockholms universitet som avsändare, som helhet eller i form av institution/motsvarande, ska vara tydliga och transparenta och följa universitetets Regler för visuell identitet. Om universitetet medverkar bland flera avsändare finns särskilda regler under rubriken Samprofilering.
    Regler för visuell identitet vid Stockholms universitet
  • Både större och mindre annonser i en redaktionell produkt bör alltså utformas som just annonser, inte försöka efterlikna en artikel. Att enbart bifoga logotypen i en textliknande annons bör aktivt undvikas.

Kontakt

Kommunikationsrådgivning
Kontakta gärna rådgivningsfunktionen på Kommunikationsavdelningen om du är osäker på vem du ska vända dig till. Vi vägleder dig till våra expertfunktioner.

Senast uppdaterad: 2025-02-07

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen