Regler för visuell identitet vid Stockholms universitet
Rektor har 2023-10-27 beslutat om Regler för visuell identitet vid Stockholms universitet (dnr SU FV-1484-23). Beslutet träder i kraft 2023-10-27 och ersätter tidigare beslutade Regler för visuell identitet (dnr SU FV 1.1.2-4587-20).
Ansvarig enhet: Kommunikationsavdelningen
Kontaktperson: Clara Axtelius
Dokumentet har aktualitetsgranskats 2024.
Kommunikationsavdelningen har ansvaret för att styrdokumentet Regler för visuell identitet vid Stockholms universitet med tillhörande manual uppdateras och kommuniceras.
Kommunikationsavdelningen ansvarar även för uppföljning av Regler för visuell identitet där uppdatering sker löpande efter behov.
Inledning
Reglerna för den visuella identiteten beslutas av rektor och syftar till att Stockholms universitet ska vara en tydlig avsändare både nationellt och internationellt. Det är alla medarbetares ansvar att följa reglerna för visuell identitet i all typ av kommunikation, för att bidra till att på ett professionellt sätt förmedla en visuellt enhetlig bild av universitetet.
Stockholms universitets visuella identitet baseras på grundelementen i den grafiska profilen (logotyp, färger, typsnitt, bilder, grafiska element och avsändare). Anvisningar för hur de ska tillämpas återfinns i den grafiska manualen.
Logotyp
Logotypen, den främsta bäraren av universitetets renommé i omvärlden, är registrerad hos Patent- och registreringsverket och är upphovsrättsligt skyddad enligt upphovsrättslagen. Missbruk av universitetets logotyp kommer att beivras.
Universitets logotyp består av universitetets märke och en universitetsgemensam ordbild. Varje medarbetare ska säkerställa att universitetets logotyp alltid används när universitetet är avsändare.
Logotypen får inte förvanskas. Korrekta original ska alltid användas. Det är inte tillåtet för verksamheter att använda eller skapa egna logotyper. Det gäller även när nya verksamheter vid universitetet tillkommer.
Märket och ordbilden får inte frånkopplas varandra. Undantag från denna regel finns, till exempel i mindre digitala ytor där logotypen inte kan visas i sin helhet, på vissa profilkläder och i högtidliga sammanhang. Undantag vad gäller frånkoppling av märke och ordbild måste alltid godkännas av Kommunikationschefen, som också får fatta beslut att beskära märket. Kommunikationschefen får även i vissa sammanhang ge tillstånd till övriga delar av organisationen att använda märket som ett grafiskt element.
Studenter har rätt att använda universitetets logotyp på kandidat- och magisteruppsatser efter kontakt med sin institution. Om studenter vill använda logotypen i andra sammanhang krävs godkännande från Kommunikationsavdelningen.
Stående och liggande utförande
Logotypen finns i ett stående och ett liggande utförande beroende på tillämpning. Båda utförandena kan användas för tryck och för digital visning. Minsta storlek som den stående logotypen får återges i tryck är 20 mm bred, och digitalt 95 pixlar bred (svensk logotyp), och 87 pixlar bred (engelsk logotyp). Den liggande logotypen ska återges i tryck minst 32 mm bred, och digitalt 149 pixlar bred (svensk logotyp), och 141 pixlar bred (engelsk logotyp).
Färger och språkversioner
Logotypen finns på svenska och engelska och används främst i färgen universitetsblått. Den finns även som negativ (vit) och svart. Den engelska översättningen av logotypen används på material på engelska eller andra språk än svenska. I första hand ska universitetsblått om möjligt användas.
Logotypen med latinsk text och logotypen i guld används endast vid speciella tillfällen efter godkännande från rektor via Kommunikationsavdelningen.
Märket på latin eller i guld används endast i högtidliga sammanhang efter godkännande från rektor via Kommunikationsavdelningen.
Typsnitt
Typsnitt för Officepaketet och mejlprogram
Calibri används i rubriker och Times New Roman i brödtext.
Typsnitt för tryckta ytor
PMN Caecilia Com Roman används i universitetets logotyp, i huvudrubriker samt för att lyfta fram avsändare inom universitetet.
The Sans Plain och/eller Bold används i övriga rubriker, kapitelrubriker, mellanrubriker och underliggande rubriker. För texter som ska särskiljas från brödtexten, till exempel i faktarutor, ingresser, bildtexter och tabelltexter, används The Sans i olika vikter. Se manualens typsnittstabell för detaljerad information.
Sabon används i brödtext.
Typsnitt för digitala ytor
PMN Caecilia används i huvudrubrik på ingångssidorna på domänen su.se och i verksamhetsnamnet i sidhuvudet.
The Sans används i övriga rubriknivåer samt i bröd-, bild- och tabelltext.
Grafiska element
De grafiska elementen som hämtats från logotypens märke – olivkvisten, elden och kronorna – ska alltid vara utfallande åt minst ett håll och får inte beskäras för kraftigt. Det är inte tillåtet att enbart använda små detaljer ur de grafiska elementen. Kronorna används sparsamt och endast när Stockholm universitet kommunicerar som myndighet.
De grafiska elementen används i universitetsgemensamt material och kan användas av alla verksamheter inom universitetets organisation. Studenter får inte använda de grafiska elementen.
Ikoner
Ett urval av ikoner från typsnittet FontAwesome används för att förtydliga den centrala kommunikationen.
Piktogram
Ett speciellt framtaget bibliotek av piktogram används i skyltmanualen.
Bilder
Stockholms universitets bilder ska tillföra något utöver vad text kan förmedla.
Bildspråk
Bildspråket för fotografiska bilder ska förstärka bilden av ett modernt, internationellt, öppet och ledande forskningsuniversitet i huvudstaden. Bilder ska återspegla att Stockholms universitet är en naturlig och integrerad aktör i samhället.
Avsändare
För att vara tillgängliga, öppna och trovärdiga, både när universitetet kommunicerar övergripande eller som en enskild verksamhet, ska det tydligt framgå att Stockholms universitet är avsändare. Avsändarinformation ska alltid finnas med i all kommunikation i universitetets kanaler.
Namnstrategi
Varumärkesnamn och verksamhetsnamn placeras i en kommunikativ hierarki med två nivåer.
Nivå 1: Varumärkesnamn/logotyp. Denna nivå måste alltid finnas med och kan sedan kombineras med nivå 2 efter behov.
Nivå 2: Verksamhetsnamn. När kommunikationen utgår från en enskild verksamhet (fakultet, institution eller centrum) lyfts verksamhetsnamnet fram.
Nivå 3: Övriga namn, t.ex namn på projekt, aktiviteter mm.
Verksamhetsnamn bredvid logotypen
Verksamhetsnamnet får placeras under eller till höger om Stockholms universitets logotyp. I första hand placerar vi verksamhetsnamnet (Nivå 2) till höger om logotypen (Nivå 1).
Samprofilering
Samprofilering eller gemensam marknadsföring innebär att två eller flera varumärken marknadsför sig gemensamt. Universitetets logotyp får användas och/eller kombineras med andra logotyper endast vid samarbeten med avtalade partners utanför universitetet. Det kan gälla samarbete med andra universitet, myndigheter, organisationer eller företag. Tillstånd för samprofilering lämnas av Kommunikationsavdelningen.
Kategorier av samarbete:
- Stockholms universitet som huvudavsändare
- Stockholms universitet som en av två eller flera jämbördiga partners
- Stockholms universitet som partner till huvudavsändare
Vid samprofilering ska Stockholms universitets logotyp vara fristående och med egen bestämd/regelsatt placering.
Färger
Den mörkblå färgen universitetsblått ska alltid ingå på universitetsgemensamma trycksaker/enheter och om möjligt på institutioners och centrumbildningars trycksaker/enheter, exempelvis genom att använda logotypen i universitetsblått.
Sekundärfärgerna finns för att kunna lyfta fram delar i layouten, öka läsbarheten och skapa visuell variation. Sekundärfärgerna får inte användas på egen hand. Universitetsblå måste alltid vara närvarande för att skapa igenkänning.
Primärfärg
Stockholms universitet blå 100%
PMS 295 C - Bestruket
PMS 295 U - Obestruket
CMYK 100 69 8 54 - Bestruket
CMYK 99 51 8 36 - Obestruket
NCS 5540-R90B - Bestruket
NCS 5030-R90B – Obestruket
RAL Classic 5003
RAL Design 270 30 25
RGB 0 47 95
HEX #002F5F
Stockholms universitet blå 80%
RGB: 51, 88, 127
Hex: #33587F
CMYK 80 55 6 43 - Bestruket
CMYK 79 41 6 29 - Obestruket
Sekundärfärger
Himmel 100%
PMS 629 C - Bestruket
PMS 629 U - Obestruket
CMYK 36 0 9 0 - Bestruket
CMYK 32 0 10 0 - Obstruket
NCS 1020-B30G - Bestruket
NCS 1020-B50G – Obestruket
RAL Design 220 80 20
RGB 172 222 230
HEX #ACDEE6
Himmel 70%
RGB 196 232 237
HEX #C4E8ED
Himmel 35%
RGB 227 244 247
6 (8)
HEX #E3F4F7
Himmel 20%
RGB 238 249 250
HEX #EEF9FA
Vatten 100%
PMS 651 C – Bestruket
PMS 651 U - Obestruket
CMYK 38 14 1 2 – Bestruket
CMYK 34 11 1 0 – Obestruket
NCS 3020-R80B – Bestruket
NCS 3020-R90B – Obestruket
RAL Design 260 70 15
RGB 155 178 206
HEX #9BB2CE
Vatten 70%
RGB: 184, 201, 220
Hex: #B8C9DC
Vatten 35%
RGB: 220, 228, 238
Hex: #DCE4EE
Vatten 20%
RGB: 235, 240, 245
Hex: #EBF0F5
Oliv 100%
PMS 5777 C - Bestruket
PMS 5777 U - Obestruket
CMYK 25 9 56 20 – Bestruket
CMYK 28 11 51 4 – Obestruket
NCS 3030-G70Y- Bestruket
NCS 3020-G50Y – Obestruket
RAL Design 110 60 30
RGB 163 168 107
HEX #A3A86B
Oliv 70%
RGB: 190, 194, 151
Hex: #BEC297
Oliv 35%
RGB: 223, 225, 203
Hex: #DFE1CB
Oliv 20%
RGB: 237, 238, 225
Hex: #EDEEE1
Eld 100%
PMS 158 C - Bestruket
PMS 158 U - Obestruket
CMYK 0 62 95 0 – Bestruket
CMYK 0 50 84 0 – Obestruket
NCS 1080-Y60R – Bestruket
NCS 1070-Y70R – Obestruket
RAL Classic 2003
RAL Design 060 60 80
RGB 235 113 37
HEX #EB7125
Eld 70%
RGB: 241, 155, 102
Hex: #F19B66
Eld 35%
RGB: 248, 205, 179
Hex: #F8CDB3
Eld 20%
RGB: 251, 226, 211
Hex: #FBE2D3
Komplementfärger – endast för högtidliga sammanhang
Silver
PMS 877 C
CMYK 12 8 8 23
Guld
PMS 871 C
CMYK 30 40 80 15
Övriga färger – begränsad användning, se Grafisk manual
Grön
RGB: 73, 153, 67
Hex: #499943
Röd RGB: 176, 0, 32
Hex: #B00020
Röd 10 %
RGB: 247, 229, 232
Hex: #F7E5E8
Reglerna i pdf-format
Regler för visuell identitet vid Stockholms universitet Pdf, 244.6 kB.