Skapa objekt i TimeEdit Core

I TimeEdit kallas bokningsbara resurser för objekt. Ett objekt kan vara fysiskt eller abstrakt.

Fysiska objekt används för resurser som är begränsade, som till exempel Lokaler, där TimeEdit gör en kollisionskontroll så de inte går att dubbelboka.

Abstrakta objekt är motsatsen till fysiska objekt och ingen kollisionskontroll görs på dessa vilket innebär att dessa alltid går att boka.

Skapa Studentgrupp

Studentgrupper måste skapas och användas i schemat om kursen innehåller seminarier/stugor/labbar/övningar med fler än två parallella grupper. Används grupper vid schemaläggning blir dessutom kurstillfället abstrakt (dvs dubbelbokningsbart), vilket underlättar schemaläggningen avsevärt. Därutöver får studenten möjlighet att filtrera sitt schema så den enbart ser schemapositionerna för den grupp den tillhör.

Studentgrupper kan man skapa i upp till tre nivåer, i hierarkisk ordning: Grupp, Undergrupp och Delgrupp:

  • Grupp: Alla
  • Undergrupp: Grupp 1, Grupp 2, Grupp 3, etc.
  • Delgrupp: Grupp 1A, Grupp 1B, Grupp 2A, Grupp 2B, etc.

Undergrupper är alltså medlemmar (eller "barn") till en grupp, och delgrupper är i sin tur medlemmar i resp. undergrupp.

Korrekt skapad medför grupphierarkin att systemet kan krockkontrollera grupperna, så att ex. en föreläsning i helgrupp inte kan schemaläggas samtidigt som någon av undergrupperna/delgupperna är schemalagd, medan samtliga undergrupper eller samtliga delgrupper kan schemaläggas parallellt (såtillvida det är olika lärare för varje undergrupp/delgrupp!).

Vanligast är att man behöver en grupp ("Alla" eller "Helklass") och ett antal undergrupper för seminarium eller likn. aktiviteter i mindre grupper.

Obs: Schemalägger man en kurs med studentgrupper måste grupper läggas på kursens samtliga bokningar, dvs. både när det gäller föreläsningar i helgrupp (grupp "Alla" el. dyl.) och när gruppindelning sker. Detta är nödvändigt för att studenterna ska kunna filtrera sina scheman utifrån sina gruppval.

Scenario 1 - lägga till undergrupper i en befintlig uppsättning

Finns det redan en gruppstruktur för kursen kan man utgå från den för att lägga till extraundergrupper. Exempel: Grupp Alla samt undergrupper Gr. 1-6 finns redan, men det behövs ytterligare två grupper, Gr. 7-8

  • Sök ut en av undergrupperna (t.ex. Gr. 1) i objektlistan, högerklicka på den och välj "Kopiera objekt"
Studentgrupper scenario 1


  • Redigera fälten Signatur, Namn och Engelskt namn. Lämna övriga fält oförändrade.
  • Klicka på knappen Spara.

Scenario 2 - skapa en ny gruppuppsättning

Exempel: Inga grupper finns att tillgå, och kursens undervisningsupplägg innebär föreläsningar i helgrupp och seminarier där helgruppen delas i flera mindre undergrupper. Det är enklast att börja skapa gruppen "Alla" först, för att sedan skapa undergrupperna som blir medlemmar i den.

  • Se till att vara i bokningsläget Schemaläggning
  • I valdalistan högerklicka på typen Studentgrupp och välj Ny Grupp, döp den till Alla (eller "Helklass" el. dyl.), gärna med kurskoden. Fyll i fälten Signatur, Namn och Engelskt namn:
Studentgrupper scenario 2-1


  • Lämna övriga fält oförändrade
  • Klicka på knappen Spara
  • I valdalistan högerklicka på Studentgrupp och välj Ny Undergrupp, döp den till Grupp 1, gärna med kurskoden. Fyll i fälten Signatur, Namn och Engelskt namn:
ny undergrupp - studentgrupp


  • Lämna övriga fält oförändrade
  • Klicka på redigera-ikonen vid rubriken "Medlemmar":
Studentgrupper scenario 2-3


  • Sök ut Alla-gruppen du just skapade:
Studentgrupper scenario 2-4


  • Klicka (enkelklick) på Alla-gruppen i kolumnen "Objekt" för att välja den, den flyttar sig från "Objekt" till "Valda"
  • Klicka på knappen Spara, och klicka igen på knappen Spara för att stänga objektredigeraren.
  • För att skapa de övriga undergrupperna kopiera enligt Scenario 1 ovan den första undergruppen du nyss skapade.

Skapa personalgrupp

Personalgrupp kan med fördel skapas och användas då man har behov av att boka ett större antal anställda på en bokning, ex. för lärarmöten, ledningstruppsmöten o. dyl. När man bokar en personalgrupp blir samtliga anställda i gruppen bokade och upptagna. Det går dock att tillåta dubbelbokning om man behöver boka en lärare samtidigt som den är bokad genom en personalgrupp (såvida personalgruppen tillhör samma institution som bokarens).

Skapa en ny personalgrupp

  • Välj bokningsläget Lokalbokning
  • I valda-listan, högerklicka på typen Personalgupp och välj "Ny personalgrupp"
skapa personalgrupp 1


  • Fyll i de obligatoriska fälten (markerade med asterisker)
  • Kryssa i rutan "manuellt objekt"
skapa personalgrupp 2


För att lägga till personer i gruppen, klicka på pennan vid "medlemmar" (se 3. ovan). I rutan som öppnas:

  • Välj "Person"
  • Filtrera på din institution för att underlätta utsökningen
  • Du kan i sökrutan söka ut specifika personer
  • I kolumnen "Objekt" klicka på personerna du vill välja att lägga till i gruppen
skapa personalgrupp 3

 

När du har valt alla personer som ska ingå i gruppen, klicka på "Spara".

Skapa objekt - Delkurs, moment och utrustning

Vissa typer av objekt kan du enkelt skapa själv, till exempel Delkurs, Moment och Utrustning.

  • Delkurs: Delkurs i TimeEdit är Ladoks moduler och importeras automatiskt därifrån. Saknar du en delkurs som bör finnas i TimeEdit ska du först kontakta TimeEdit Support innan du skapar en egen delkurs, då det kan skapa problem för integrationerna (konflikt när den "riktiga" delkursen ska importeras).
  • Moment: Moment är en mindre beståndsdel än en modul som kan behövas för att förtydliga schemat. Tips! Det finns ett par hundra Undervisningstyper – leta först bland dem innan du skapar ett nytt Moment!
  • Utrustning: Utrustning kan du skapa för schemaläggningen och för webbokning.

Om du redan skapat en delkurs tidigare kan du använda den som "mall". Sök ut den, högerklicka på den i objektlistan och välj "Kopiera objekt". Ändra de fälten som behöver ändras och spara. Om du vill skapa en ny:

  • I valdalistan högerklicka på Delkurs och välj Ny Delkurs
  • De rosa fälten är obligatoriska. Signatur är en förkortning och får vara högst 15 tecken långt. Namn och Engelskt namn får vara upp till 50 tecken långt.
  • Kryssa i rutan Manuellt objekt
  • Poäng (valfritt): ange poängtalet
  • Lämna övriga fält tomma/oförändrade
  • Klicka på Spara

Om du redan skapat ett moment tidigare kan du använda det som "mall". Sök ut det, högerklicka på det i objektlistan och välj "Kopiera objekt". Ändra de fälten som behöver ändras och spara. Om du vill skapa ett nytt:

  • I valdalistan högerklicka på Moment och välj Ny Moment
  • De rosa fälten är obligatoriska. Signatur är en förkortning och får vara högst 15 tecken långt. Namn och Engelskt namn får vara upp till 50 tecken långt.
  • Lämna övriga fält tomma/oförändrade
  • Klicka på Spara

Om du redan skapat en utrustning tidigare kan du använda den som "mall". Sök ut den, högerklicka på den i objektlistan och välj "Kopiera objekt". Ändra de fälten som behöver ändras och spara. Om du vill skapa en ny:

  • I valdalistan högerklicka på Utrustning och välj Ny Utrustning
  • De rosa fälten är obligatoriska. Signatur är en förkortning och får vara högst 15 tecken långt. Namn får vara upp till 50 tecken långt
  • Typ av utrustning (valfritt): välj en kategori för utrustningen du skapar
  • Lämna övriga fält tomma/oförändrade
  • Klicka på Spara
  • Vill du att objektet ska vara bokningsbart på webben för anställda på din institution kontakta timeedit.support@su.se.

Kontakt

Support TimeEdit
För information och frågor om de olika applikationerna av TimeEdit.

Senast uppdaterad: 2024-04-30

Sidansvarig: Fastighetsavdelningen