Checklista vid hot och bombhot

Stockholms universitet ska vara en trygg och säker arbetsplats för medarbetare, studenter samt besökande. Här hittar du checklistor och information om förfarandet vid hot och bombhot.

Telefonhot

Registrera

• Om möjligt ta hjälp av någon för att medlyssna på samtalet.
  • Ta reda på vilken typ av hot det handlar om: bomb, sabotage eller annat samt var och när hotet ska verkställas.
  • För stödanteckningar i ”Checklista för telefonhot och bombhot Pdf, 146 kB.”.

Larma/informera omedelbart

• Polis på tel. 112 (om hotet är akut).
  • Universitetets säkerhetsteam, jourtelefon 08-16 17 18.
  • Ansvarig chef på den plats/verksamhet som hotas.

Tänk på

• Försök att vara lugn och saklig, både i samtalet med den som hotar och med de personer du larmar/informerar.
  • Alla hot som rör Stockholms universitets verksamhet ska rapporteras i incidentrapporteringssystemet.
  • Vid eventuella frågor från media kontakta universitetets presstjänst, jourtelefon 08–16 40 90, e-post press@su.se

Brevbomb/misstänkt bomb i lokalen

Agera

• Ring 112 och begär ”polisen” för omhändertagande av den misstänkta bomben.
  • Aktivera utrymningslarmet för att påskynda utrymning.
  • Utrym lokalen där föremålet finns och lås dörrarna eller spärra på annat lämpligt sätt av lokalen.

Larma/informera omedelbart

• Universitetets säkerhetsteam, jourtelefon 08-16 17 18.
  • Ansvarig chef för berörd plats/verksamhet.

Tänk på

• Försök att vara lugn och saklig i samtalet med de personer du larmar/informerar.
  • Vid eventuella frågor från media kontakta universitetets presstjänst, jourtelefon 08-16 40 90, e-post press@su.se

Vid hot via e-post eller i sociala medier

Registrera

• Spara e-postmeddelandet eller länken alternativt ta en skärmdump till bloggen, kommentarfältet till en artikel eller hemsidan.
  • Notera datum och klockslag när du mottog/upptäckte meddelandet.

Informera/informera omedelbart

• Din närmaste chef.
  • IT-supporten för att om möjligt spåra avsändaren.

Tänk på

• Svara inte på hotet innan du rådgjort med din närmaste chef.
  • Säkerhetsteamet kan bland annat ge dig råd om hur du ska agera, hjälpa till att upprätta en eventuell polisanmälan och ordnar, om nödvändigt, väktarstöd.
  • Presstjänst kan även hjälpa dig att kontakta ansvariga för webbsidor där hoten förekommer och bevaka sociala medier vid risk för nya hot.

Universitetets säkerhetsteam
Jourtelefon