Centralt stöd
Centralt stöd en omfångsrik delportfölj som innehåller systemstöd av olika slag för universitetets förvaltning och samverkan.
Delportföljen Centralt stöd
Centralt stöd är en omfångsrik delportfölj som innehåller systemstöd av olika slag för universitetets förvaltning och samverkan. Delportföljen ska stödja universitetsförvaltningen i dess uppgift att ge administrativt stöd och service till verksamheten så att universitetet på bästa sätt kan bedriva utbildning, forskning och samverkan. Detta sker genom att bland annat bidra till att myndighetsgemensamma processer stöds av moderna, ändamålsenliga och effektiva systemstöd.
Målgrupp
Medarbetare. Till störst del är det medarbetare som använder delportföljens system men resultatet av det som levereras inom Centralt stöd kommer till nytta även för studenter, forskare och allmänhet.
IT-tjänster/produktområden
Delportföljen innehåller ca 60 applikationer inom produktområdena arkiv- och diarium, beslutsstöd, ekonomihantering, fastighetsstöd, inköps- och upphandlingsstöd, personalhantering och ärendehantering.
Fokusområden i delportföljen HT25–VT26
- Fortsatt införande och utveckling av Qlik Sense, som är lärosätets analys- och beslutsstödsystem. Förbättra lärosätets förmåga inom datadrivna beslut genom att tillhandahålla verktyg för bättre beslutsunderlag för styrning och kvalitetsutveckling.
- Införa moduler till diariesystemet W3D3 för gallring och arkivuttag.
- Automatisering av ekonomiprocesser och därigenom effektivisera verksamheten.
- Arkivera data från den gamla lärplattformen Athena
- Konsolidering av lärosätets studieadministrativa system för internutbildning, eduAdmin.
- Digitalisering och effektivisering av timavlönades tidrapportering.
Verksamhetsrepresentanter och studentrepresentanter
Representant N-området: Karl Hagström
Representant H-området: Richard Hager
Studentrepresentanter: Ej aktuellt
Kontakt
Delportföljansvarig: Sten Nyberg
Delportföljsamordnare: Jens Chreisti