2.1 Inrättande och fastställande av nytt program
Allt arbete med utbildningsplaner ska ske i verktyget Ladok och alla utkast till utbildningsplaner hanteras i form av pdf-filer skapade i Ladok. Programmets värdinstitution anhåller hos fakultetsnämnden om inrättande och fastställande av nytt program. Anhållan skickas till utbildningsgruppen vid fakultetskansliet på utbildning@hum.su.se.
Enligt universitetets Regler och handläggningsordning för etablering och avveckling av utbildning ska anhållan om nytt program innehålla korta beskrivningar av nedanstående information (punkt 1–9). Anhållan ska förutom nedanstående information innehålla ett utkast på utbildningsplan (pdf-utkast från Ladok), utkast på kursplaner för programkurserna (i möjligaste mån) och ifylld examensmålsmatris.
Motivering som ska innehålla information om:
a) Syftet med det planerade utbildningsprogrammet.
b) Behovet av utbildningen i relation till studenternas efterfrågan.
c) Behovet av utbildningen i relation till samhället och arbetslivet inklusive högskolesektorn.
d) Behovet av utbildningen i relation till liknande utbildningar inom och utom det egna lärosätet.
1) Måluppfyllelse
a) Beskriv noggrant programmets/examensinriktningens struktur (inklusive obligatoriska och valbara kurser) och progressionen inom utbildningen (använd examensmålsmatris).
2) Lärarresurser
a) Ange namnen på tillsvidareanställda lärare.
b) Ange lärarnas planerade undervisningstid inom utbildningen (omfattningen).
c) Ange lärarnas akademiska titel och deras vetenskapliga kompetens.
d) Ange lärarnas högskolepedagogiska kompetens.
e) Ange lärarnas möjligheter till kompetensutveckling inklusive forskning.
f) Ange eventuella planerade rekryteringar och pensionsavgångar inom de närmaste fem åren.
g) Ange om kurser inom programmet ges vid andra institutioner eller lärosäten och hur det i så fall påverkar lärarresurserna.
Uppgifterna a-f under punkt 3 behöver inte anges om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
3) Forskningsanknytning
a) Beskriv (gärna med konkreta exempel) på vilket sätt utbildningen präglas av ett nära samband mellan forskning och utbildning samt vilar på beprövad erfarenhet.
Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
4) Internationalisering, hållbar utveckling och breddad rekrytering
a) Beskriv internationella perspektiv i utbildningen.
b) Beskriv förutsättningarna för internationellt studentutbyte och lärarutbyte (inklusive virtuella utbyten).
c) Ange om det finns utbildningssamarbeten med andra lärosäten.
d) Ange om det förekommer undervisning på andra språk än svenska.
e) Ange om, och i så fall med hjälp av konkreta exempel på vilket sätt, hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk, social, etisk och global) beaktas i utbildningsprogrammet.
f) Beskriv på vilket sätt utbildningen arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande. Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
5) Jämställdhet
a) Beskriv hur jämställdhet har beaktats i utbildningens planering, innehåll och genomförande.
Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområdet.
6) Utbildningsmiljö
a) Ange den uppskattade och troliga studentvolymen som programmet/examensinriktningen kommer att ha när det är fullt utbyggt.
b) Ange om, och i så fall i vilka former, samläsning kommer att ske med andra studenter.
c) Beskriv tillgången på studie- och karriärvägledning vid berörd/a institution/er.
d) Beskriv förutsättningarna för att anordna praktik, om detta är relevant för utbildningsprogrammet.
e) Beskriv förutsättningarna för arbetslivskoppling inom programmet.
Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
7) Studentinflytande
a) Beskriv på vilka sätt man kommer att arbeta med studentinflytande.
b) Beskriv om det utöver beredande och beslutande organ t.ex. finns andra forum där studenterna kan delta och där studenternas synpunkter systematiskt kan tas tillvara.
Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
8) Ekonomi och infrastruktur
a) Ange om utbildningen ryms inom takbeloppet eller om extra resurser krävs.
b) Ange om ändamålsenliga lokaler finns eller om det finns behov av nya lokaler, och i så fall av vilket slag.
c) Ange även eventuella utrustningsbehov som finns.
Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.
Inrättade program vars utbildningsplan inte fastställts inom två år från inrättandet ska upphävas enligt punkt 4.
Notera att fastställande av en utbildningsplan kan innebära att den lokala examensbeskrivningen för huvudområdet/-en behöver revideras.