Riktlinjer utbildning

Vissa riktlinjer är specifika för den humanistiska fakulteten, andra är centrala. Här kan du se vad som gäller för riktlinjerna inom utbildning.

Riktlinjer och mall för kursplaner

Beslutsprocessen för att skapa en kursplan involverar två viktiga beslut: ett om att skapa kursen och ett annat om att godkänna kursplanen. Beslut om inrättande fattas av dekanus på delegation från fakultetsnämnden.

Se vad som krävs för ny kursplan.

Anhållans utformning

I mejl om anhållan av kurs ska följande information finnas med:

Kurskod [mellanslag] kursens benämning [komma] utbildningsnivå [komma] högskolepoäng.

Exempel: JKA Japanska III, GN, 7,5 hp

Kurskod och kursbenämning ska framgå av mejlets ämnesrad (endast kurskoderna om det är flera i samma anhållan), det ska även framgå att anhållan är beslutad av institutionsstyrelsen eller motsvarade (se Besluts- och delegationsordning för Humanistiska fakultetsnämndens verksamhetsområde Pdf, 345.4 kB.).

Till anhållan bifogas blanketten: Anhållan om inrättande av kurs Word, 301.2 kB. samt ett kursplane-utkast som PDF-fil från SISU med samtliga basuppgifter ifyllda.

Tidsplan - deadline

Enligt Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Stockholms universitet (rektor, 2015-08-19) ska kursplaner vara fastställda senast en månad före sista ansökningsdatum. Det brukar innebära senast den 15 mars respektive 15 september. Du måste lämna in en ansökan om att skapa en kurs till fakultetskansliet senast tre veckor innan det sista ansökningsdatumet. Om det sista ansökningsdatumet infaller på en helgdag, ska du se till att ansökan är inlämnad senast på närmaste arbetsdag före den helgdagen.

Anhållan om inrättande av helt ny kurs

Inrättande av helt ny kurs ska i regel föregås av en behovs- och konsekvensanalys på institutionsnivå. Anhållan ska göras på blanketten Anhållan om inrättande av kurs Word, 301.2 kB..

Inför inrättande av kurs ska följande basinformation fyllas i SISU:

  • Kursens benämning på svenska och på engelska
  • Kurskod
  • Poängantal
  • Utbildningsnivå
  • Betygsskala
  • Huvudområde/SCB-ämne
  • Kursens fördjupningsnivå
  • Värdinstitution
  • Planerad termin från vilken kursplanen börjar gälla
  • Förkunskapskrav

Basinformationen är nödvändig för att kunna inrätta en kurs och kan inte ändras när beslut om inrättande är fattat och verkställt i SISU. Önskas en ändring av basinformationen krävs ett inrättande av ny kurs med ny kurskod.

Inrättande av kurs till följd av revidering av basinformation i befintlig kurs

Vid inrättande av kurs till följd av revidering av basinformation av befintlig kurs, ska institutionen utöver ovan nämnda uppgifter och beredningsgång även meddela vad som ska ske med befintlig kurs. (Precisera i kommentarsfältet i blanketten: Anhållan om inrättande av kurs)

Kurser med kursplaner som har särskild handläggningsordning

Kurser som tillhör den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) och kurser som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är fakultetsövergripande, och bereds och beslutas enligt särskilda riktlinjer och särskild handläggningsordning.

Beslut om avsteg från kursplaner

Dekanus vid Humanistiska fakulteten har bestämt att institutionerna kan ändra specificerade undervisningsformer, obligatoriska moment och examinationsformer för individuella kurser om det behövs. Det kan hända om det finns ett speciellt behov, till exempel för att minska risken för att Covid-19 sprids.

Riktlinjer och mall för utbildningsplaner

1. Bakgrund

Kurser får sammanföras till utbildningsprogram, vilka ska ha en utbildningsplan. Kurserna i ett utbildningsprogram ska tillsammans säkerställa att studenterna ges tillräckliga förutsättningar att uppnå examensmålen för utbildningen. Kursernas förväntade studieresultat ska med andra ord vara anpassade till examensmål och eventuella övriga programmål. Utbildningsplanen utgör ett viktigt styr- och informationsdokument och är juridiskt bindande för såväl universitetet som studenten. Det är därför viktigt att utbildningsplanen är heltäckande och informativ, samtidigt som den inte bör vara så detaljerad att den behöver revideras alltför ofta.

2. Ärendegång

Att erbjuda ett utbildningsprogram är ett större åtagande för lärosätet än att erbjuda en fristående kurs. Framtagandet av ett nytt utbildningsprogram föregås i regel av en utredning (behovs- och konsekvensanalys) på institutionsnivå.

Beredning av beslutsunderlag för inrättande av utbildningsprogram ska ske vid programmets värdinstitution och följa institutionens besluts- och delegationsordningen. Processen ska inkludera studentrepresentation.

Beslut om inrättande av ett program och fastställande av dess utbildningsplan fattas av Humanistiska fakultetsnämnden. Mindre revideringar kan beslutas av dekanus på delegation från Humanistiska fakultetsnämnden. Samtliga ärenden bereds vid fakultetskansliet före beslut. Anhållan ska därför inkomna i god tid. En utbildningsplan ska vara fastställd senast när anmälan till programmet öppnar.

För att ett program ska öppnas för ansökan krävs att programmets värdinstitution skapar programtillfälle i universitetets utbildningsdatabas SISU. För att programtillfälle ska kunna skapas krävs att programmet är inrättat. Programtillfällen behöver skapas i god tid innan ansökningen öppnar, eftersom de ska hinna granskas, godkännas och överföras till NyA av Studentavdelningen.

Handläggningstiden på fakulteten för anhållan om inrättande av nytt program och fastställande av dess utbildningsplan är normalt ca fyra veckor. Denna tid påverkas dock av hur mycket av innehållet som behöver kompletteras eller korrigeras för att följa gällande handläggningsordning och mall för utbildningsplaner. Handläggningstiden kan även påverkas av fakultetsnämndens sammanträdestider. Det är därför angeläget att institutionerna planerar arbetet med utbildningsplaner nogsamt och att anhållan inkommer till fakultetskansliet för beredning inför beslut i god tid.

Om anhållan om ett nytt utbildningsprogram även innehåller en ny examensinriktning se vidare i Stockholms universitets Regler och handläggningsordning för etablering och avveckling av utbildning för mer information.

Utbildningsplaner för någon av fakultetens lärarutbildningar följer inte denna ordning utan bereds och beslutas av Områdesnämnden för humanvetenskap enligt särskilda riktlinjer och mallar.

2.1 Inrättande och fastställande av nytt program

Allt arbete med utbildningsplaner ska ske i verktyget SISU och alla utkast till utbildningsplaner hanteras i form av pdf-filer skapade i SISU. Programmets värdinstitution anhåller hos fakultetsnämnden om inrättande och fastställande av nytt program. Anhållan skickas till utbildningsgruppen vid fakultetskansliet på utbildning@hum.su.se.

Enligt universitetets Regler och handläggningsordning för etablering och avveckling av utbildning ska anhållan om nytt program innehålla korta beskrivningar av nedanstående information (punkt 1–9). Anhållan ska förutom nedanstående information innehålla ett utkast på utbildningsplan (pdf-utkast från SISU), utkast på kursplaner för programkurserna (i möjligaste mån) och ifylld examensmålsmatris.

Motivering som ska innehålla information om:

a) Syftet med det planerade utbildningsprogrammet.
b) Behovet av utbildningen i relation till studenternas efterfrågan.
c) Behovet av utbildningen i relation till samhället och arbetslivet inklusive högskolesektorn.
d) Behovet av utbildningen i relation till liknande utbildningar inom och utom det egna lärosätet.

1) Måluppfyllelse
a) Beskriv noggrant programmets/examensinriktningens struktur (inklusive obligatoriska och valbara kurser) och progressionen inom utbildningen (använd examensmålsmatris).

2) Lärarresurser
a) Ange namnen på tillsvidareanställda lärare.
b) Ange lärarnas planerade undervisningstid inom utbildningen (omfattningen).
c) Ange lärarnas akademiska titel och deras vetenskapliga kompetens.
d) Ange lärarnas högskolepedagogiska kompetens.
e) Ange lärarnas möjligheter till kompetensutveckling inklusive forskning.
f) Ange eventuella planerade rekryteringar och pensionsavgångar inom de närmaste fem åren.
g) Ange om kurser inom programmet ges vid andra institutioner eller lärosäten och hur det i så fall påverkar lärarresurserna.

Uppgifterna a-f under punkt 3 behöver inte anges om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

3) Forskningsanknytning
a) Beskriv (gärna med konkreta exempel) på vilket sätt utbildningen präglas av ett nära samband mellan forskning och utbildning samt vilar på beprövad erfarenhet.

Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

4) Internationalisering, hållbar utveckling och breddad rekrytering
a) Beskriv internationella perspektiv i utbildningen.
b) Beskriv förutsättningarna för internationellt studentutbyte och lärarutbyte (inklusive virtuella utbyten).
c) Ange om det finns utbildningssamarbeten med andra lärosäten.
d) Ange om det förekommer undervisning på andra språk än svenska.
e) Ange om, och i så fall med hjälp av konkreta exempel på vilket sätt, hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk, social, etisk och global) beaktas i utbildningsprogrammet.
f) Beskriv på vilket sätt utbildningen arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande. Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

5) Jämställdhet
a) Beskriv hur jämställdhet har beaktats i utbildningens planering, innehåll och genomförande.

Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområdet.

6) Utbildningsmiljö
a) Ange den uppskattade och troliga studentvolymen som programmet/examensinriktningen kommer att ha när det är fullt utbyggt.
b) Ange om, och i så fall i vilka former, samläsning kommer att ske med andra studenter.
c) Beskriv tillgången på studie- och karriärvägledning vid berörd/a institution/er.
d) Beskriv förutsättningarna för att anordna praktik, om detta är relevant för utbildningsprogrammet.
e) Beskriv förutsättningarna för arbetslivskoppling inom programmet.

Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

8) Studentinflytande
a) Beskriv på vilka sätt man kommer att arbeta med studentinflytande.
b) Beskriv om det utöver beredande och beslutande organ t.ex. finns andra forum där studenterna kan delta och där studenternas synpunkter systematiskt kan tas tillvara.

Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

9) Ekonomi och infrastruktur
a) Ange om utbildningen ryms inom takbeloppet eller om extra resurser krävs.
b) Ange om ändamålsenliga lokaler finns eller om det finns behov av nya lokaler, och i så fall av vilket slag.
c) Ange även eventuella utrustningsbehov som finns.

Denna punkt behöver inte finnas med om anhållan om etablering av utbildningsprogram sker i samband med anhållan om etablering av huvudområde eller examensinriktning inom huvudområde.

Inrättade program vars utbildningsplan inte fastställts inom två år från inrättandet ska upphävas enligt punkt 4.

Notera att fastställande av en utbildningsplan kan innebära att den lokala examensbeskrivningen för huvudområdet/-en behöver revideras.

2.1.1 Program som ges i samarbete med andra institutioner

När ett program ges i samarbete med flera institutioner är det värdinstitutionen som har det övergripande ansvarat för programmet. Det innebär att det är värdinstitutionen som till fakulteten anhåller om inrättande och fastställande av nytt program eller efter revidering efter att samtycke har hämtats in från samtliga institutioner. 9 I dessa fall kan anhållan om revidering av utbildningsplan behöva beslutas av två institutionsstyrelser innan anhållan görs till fakultetsnämnden.

2.2 Fastställande av reviderad utbildningsplan

En utbildningsplan kan revideras en gång per termin, och då kan information inom vart och ett av fälten, förutom basinformationen, ändras. När basinformationen ändras måste programmet inrättas på nytt. Om revidering av utbildningsplanen innebär väsentliga ändringar ska
övergångsbestämmelser tillämpas. Ändringarna kan gälla tidigast från och med termin efter beslutet. Först när en utbildningsplan är fastställd får programmet öppnas för ansökan.

Det är programansvariga institutionen som anhåller hos fakultetsnämnden om fastställande av en reviderad utbildningsplan. Anhållan skickas till utbildningsgruppen vid fakultetskansliet på utbildning@hum.su.se.

Anhållan ska innehålla:
- missiv med information om vilka förändringar som har gjorts och varför.
- information om vilka som har berett och beslutat i ärendet på institutionen och hur studentrepresentant har varit delaktig.
- fullständigt utkast till utbildningsplan som skapas i SISU (pdf-fil)
- kursplaner för nya kurser (i möjligaste mån)

2.3 Inrättande och fastställande av nytt program som ersätter befintligt

När utbildningsplanens basinformation ändras ska programmet (med ny programkod) inrättas på nytt. Programmets värdinstitution anhåller hos fakultetsnämnden om inrättande och fastställande av nytt program som ersätter ett befintligt. Anhållan skickas till utbildningsgruppen vid fakultetskansliet på utbildning@hum.su.se.

Anhållan för inrättande och fastställande av nytt program som ersätter befintligt ska följa samma ordning som vid inrättande och fastställande av ett nytt program (punkt 2.1). Institutionen beskriver kortfattat för respektive punkt vad som har ändrats sedan programmets inrättande.

Med anhållan om inrättande och fastställande av ett utbildningsprogram som ersätter ett befintligt program ska institutionen även lämna kompletta uppgifter om det gamla programmet (namn, programkod, utbildningsnivå och högskolepoäng). När ett befintligt utbildningsprogram ersätts ska den gamla läggas ned.

När beslut om nedläggning har fattats påbörjas avvecklingsprocessen för det gamla programmet (se punkt 4).

Examensbeskrivning

Beslut om anhållande av fastställande av lokal examensbeskrivning tas av Institutionsstyrelsen. Anhållan och förslag till reviderad eller ny examensbeskrivning skickas till fakultetskansliet utbildning@hum.su.se för vidare beredning.

Mer information finns i dokumentet: Reviderade anvisningar för lokala examensbeskrivningar Pdf, 67.7 kB..

Mallar:

Regler för utbildning på avancerad nivå

Regler för utbildning som leder till generell examen på avancerad nivå vid Humanistiska fakulteten utgår från dokumentet: Regler för utbildning vid avancerad nivå, Humanistiska fakulteten Pdf, 224.5 kB..

Det här dokumentet förklarar hur man kan organisera avancerad högskoleutbildning för att få en generell examen. Det gäller oavsett om du går ett specifikt utbildningsprogram eller om du tar enskilda kurser för att uppnå examen. Dessa regler och villkor gäller för båda sätten att få examen.

Detta dokument vänder sig till studierektorer eller andra som arbetar med utbildningens utformning på institutionerna.

Regler och handläggningsordning

Se rektorskanslis information om regler och handläggningsordning för etablering och avveckling av utbildning. Det gäller kursplaner och utbildningsplaner både när kurser och program helt utgår ur utbildningsutbudet och när de ersätts med en likvärdig utbildning.

Riktlinjer för arbete med studentinflytande

Humanistiska fakulteten tillämpar Stockholm universitets centrala regler för studentinflytande. Har du frågor som rör studentinflytande på fakultetsnivå, kontakta handläggare Yliali Asp vid fakultetskansliet, yliali.asp@su.se

Till central information om studentinflytande.

Senast uppdaterad: 2024-04-16

Sidansvarig: Humanistiska fakulteten