Erasmus+ International Credit Mobility (ICM)

Erasmus+ International Credit Mobility (ICM) möjliggör samarbeten mellan lärosäten i utomeuropeiska länder och kan omfatta mobiliteter i båda riktningar. Programmet ska bidra till att höja kvaliteten inom utbildningen genom samarbeten och mobilitet av både studenter och personal. Ansökan till programmet görs genom en lärosätesgemensam ansökan till UHR som international Office samordnar.

International Credit Mobility

Utöver den traditionella europeiska mobiliteten inom Erasmus+ programmet avsätter EU-kommissionen externa medel för utbytessamarbeten för studenter och personal även utanför Europa genom programdelen International Credit Mobility (ICM).

Det huvudsakliga målet med ICM är att erbjuda möjligheter till akademisk, professionell och personlig utveckling för studenter, lärare och annan personal vid de lärosäten som deltar. Tanken är att kvaliteten på de deltagande verksamheterna ska höjas genom ökat kvalitativt internationellt samarbete, internationalisering och strategisk kompetenshöjning.

Lärosäten som deltar ska arbeta i enlighet med grundläggande principer inom Erasmus+ inom följande områden:

  • Inkludering och mångfald
  • Grön hållbarhet
  • Digital omställning
  • Aktivt medborgarskap

Länder vars organisationer som kan delta som partner i ICM projekt fördelas i 12 geografiska områden/regioner:

  1. Western Balkans
  2. Neighbourhood East
  3. South Mediterranean
  4. Russian Federation
  5. Asia
  6. Central Asia
  7. Middle East
  8. Pacific
  9. Sub-Saharan Africa
  10. Latin America
  11. Caribbean
  12. US and Canada

Inom varje område/region kan det finnas restriktioner gällande riktning och utbildningsnivå för studentmobilitet.

Deltagande länder per utlysningsår

Budgeten för ICM är uppdelad i dessa 12 områden/regioner med olika stor budget för olika områden/regioner. Det kan även finnas specifika riktlinjer för tilldelning till visa länder inom ett område/ en region.

Budgeten för ICM Call 2024

  • Studenter: terminslång mobilitet för heltidsstudier (2–12 månader)
  • Undervisande personal: undervisningsmobilitet (5–60 dagar exkl. restid) där minst 8 undervisningstimmar per vecka ingår.

Erasmus+ ICM administreras av Universitets- och högskolerådet (UHR) och lärosäten har möjlighet att årligen ansöka om finansiering för mobilitet för studenter och personal. Det finns dock vissa begränsningar för utresande studenter på grund- och avancerad nivå beroende på område/region.

Om ett lärosäte vill söka stöd genom Erasmus+ ICM, ska en lärosätesgemensam ansökan skickas in till UHR. Vid SU är det International Office som samordnar den universitetsgemensamma ansökan. Den universitetsgemensamma ansökan består av två delar: en del som är gemensam för hela SU och en del som består av en ansökan per område/region där International Office har fått interna ansökningar från institutioner/enheter.

Projektet kan starta tidigast den 1 augusti det år ansökan skickas in och ska avslutas efter 36 månader den 31 juli tre år senare. De mobiliteter lärosätet beviljas medel för ska genomföras inom den kontraktsperiod sin gäller för ansökningsomgången och kan inte flyttas till andra ICM-projekt med annan kontraktstid.

Innan institutionen skickar en intern ansökan till International Office ska den vara förankrad vid institutionen. Det är viktig att antalet mobiliteter och dess längd är förankrat hos utbildningsansvariga och att prefekten stöttar ansökan.

Institutionen/enheten ansvarar för en stor del av administrationen och projekten har inte fullkostnadstäckning. Kostnader som tillkommer för en institution kan t.ex. vara kostnader för arbetstid och overheadkostnader.

 

Intern ansökan

Institutioner som är intresserade av att ansöka om medel för ett ICM-samarbete mejlar en intern ansökan, godkänd av prefekt, senast den 4 december, kl. 23:59 till International Office, e-post: projektstodutbildning@su.se

Följande dokument ska bifogas i ansökan:

International Office gör därefter en genomgång av ansökningar och ev. ett urval. Urvalet baseras på fastställda interna kriterier (se nedan).

International Office skriver den universitetsgemensamma ansökan med stöd av inkomna interna ansökningar samt i samråd med utsedd projektledare/-ägare vid respektive institution.

International Office ansvarar för att skicka in den universitetsgemensamma ansökan till UHR.

UHR meddelar resultat, vanligen i maj, samma år som ansökans deadline.

Följande kriterier kommer beaktas vid prioriteringar och eventuellt urval:

  • Förslag till projekt med samarbetspartner där det redan finns en upparbetad kontakt med god kommunikation, vilket stärker förutsättningar för långsiktiga och starka samarbeten.
  • Förslag till projekt som har förankrats vid båda lärosäten/institutioner och där det finns en tydlig input från respektive partner.
  • Förslag till projekt som har en tydlig plan för hur samarbetet kan integreras inom utbildningen, utvecklas genom tillvaratagande av deltagarnas erfarenheter och förmedlas vidare inom den egna verksamheten,
  • Samarbeten som ligger i linje med strategier för Stockholms universitet 2023–2026, områdets strategier samt Global Engagement Plan för Stockholms universitet.
  • Förslag till projekt som förhåller sig väl till regionsbudgeten (t.ex. att förslaget inte avser hela budgeten för det specifika område/region).
  • Institutioner/enheter som redan har beviljats medel i ett visst land eller region inom ICM prioriteras lägre ifall den beviljade projektperioden fortfarande pågår och är för samma region.
  • Vid fler ansökningar inom samma område/region och vid behov kommer SU att prioritera ansökningar där ämnesområden och/eller mobilitetsformer kompletteras varandra. Detta för att kunna skriva en mer konkurrenskraftig ansökan.

International Office meddelar UHR:s beslut till berörda institutioner och skriver kontrakt med UHR för samtliga lärosätets beviljade medel. Fortsatt gäller följande steg för den institutioner som blivit beviljade medel.

  1. International Officer bjuder in respektive institutions till informationsmöte.
  2. Institutionen skriver Erasmusavtal (inter-institutional agreeement) med respektive partneruniversitet.
  3. Institutionen lyser ut platserna och gör urval.
  4. Institutionen meddelar urval till International Office vilka kontaktar berörd person med information om Erasmusstipendium och rutin för utbetalning.
  5. Institutionen handlägger mobiliteten och signerar relevanta Erasmusdokument.
  6. Institutionen slutrapporterar sin del av projektet och skickar underlaget till International Office, vilka sammanställer lärosätets slutrapport och skickar den till UHR.

2024-11-15

Informationsmöte

2024-12-04

Deadline för institutioner att skicka den interna ansökan till International Office

Feb 2025 (prel.)

Ansökan lämnas till UHR

Kontakt

Projektstödutbildning
För frågor om KA2 projekt

Frågor besvaras av Erasmushandläggare vid International Office via e-post: projektstodutbildning@su.se

Ytterligare frågor om ICM-programmet finner du på UHR:s hemsida.

Senast uppdaterad: 2024-11-05

Sidansvarig: