Regler och handläggningsordning för klassificering av kurs till utbildningsområde

Rektor har 2024-12-04 beslutat om Regler och handläggningsordning för klassificering av kurs till utbildningsområde (dnr SU FV-3900-24). Beslutet träder i kraft 2025-01-20 och ersätter tidigare beslutade Regler och handläggningsordning för klassificering av kurs till utbildningsområde (dnr SU FV-1.1.2-3626-19).

Ansvarig enhet: Ledningssekretariatet

Kontaktperson: Sophia Gustafsson Capkova

Observera att dokumentet återfinns i sin helhelt i PDF-filen längst ner.

(Dokumentet har aktualitetsgranskats 2025 och kommer revideras under året)

1 Inledning och syfte

All utbildning på grundnivå och avancerad nivå bedrivs i form av kurser. Varje kurs ska klassificeras till ett nationellt utbildningsområde. Vilka utbildningsområden som Stockholms universitet får avräkna helårsstudenter mot, vilka ersättningsnivåer som gäller för varje utbildningsområde samt hur stort belopp som totalt kan avräknas (takbeloppet) bestäms varje år av regeringen.1 I vissa fall anger staten även att bestämda kurser kan avräkna helårsstudenter mot ett specifikt angivet utbildningsområde. Detta förekommer till exempel för kurser inom lärarutbildning och vissa språk.

Vidare tillhör varje kursplan som fastställs ett ämne, dvs. ett kunskapsområde, baserat på nationella ämnesgrupper. Själva ämnesstrukturen med de s.k. SCB-ämnesgrupperna bestäms av Statistiska Centralbyrån (SCB) och Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och används för nationell statistik.2

Det är, i enlighet med propositionen Högre utbildning för ökad kompetens (Prop. 1992/93:169) och Budgetproposition för 1993/94 (prop. 1992/93:100, bilaga 1), kursens ämnesinnehåll som ska avgöra vilket utbildningsområde kursen tillhör. Utbildningsområde för en kurs får med andra ord inte bestämmas utifrån exempelvis resursåtgång, undervisningsformer eller att kursen ingår i ett utbildningsprogram som i övrigt har en annan klassificering (prop. 2011/12:1, Utgiftsområde 16, s. 46).3

Eftersom klassificeringsbesluten får ekonomiska konsekvenser är det viktigt att besluten är korrekta och konsekventa och att de fattas på lärosätesgemensamma grunder. De måste kunna förklaras och motiveras internt och externt, till exempel vid de granskningar som återkommande sker av Riksrevisionen och Universitetskanslersämbetet.

I detta styrdokument beskrivs vilka regler som gäller när en kurs ska klassificeras till utbildningsområde samt hur arbetet med att klassificera kurser till utbildningsområden ska gå till i praktiken. Till reglerna hör även tre bilagor, där klassificeringen av kurser inom olika SCB-ämnesgrupper med eller utan tillhörande huvudområden samt inom vissa utbildningsprogram framgår.

Reglerna gäller för samtliga kurser som kommer att ges vid Stockholms universitet fr.o.m. 2025-01-20 (terminsstart).

Senast uppdaterad: 2025-06-18

Sidansvarig: Rektors kansli