Åtgärdsplan för det naturvetenskapliga området 2021-2022

Naturvetenskapliga områdets tvååriga åtgärdsplan.

Forskning och utbildning

Områdesgemensamma åtgärder

Området ska

  • verka för att områdets forskning och utbildning bedrivs på ett sätt som är förenligt med SU:s klimatfärdplan och FN:s hållbarhetsmål
  • stärka forsknings- och utbildningssamarbetet inom Stockholm Trio
  • förbereda förslag till forskningsprofilering av Stockholms universitet inför införandet av nya prestationsbaserade principer för FUF-fördelning till universiteten 2023
  • följa upp alla institutioner/motsvarandes arbete mot en anslagsekonomi i balans
  • diskutera och besluta om en strategisk användning av en eventuell utökad FUF-budget
  • följa upp parametrarna för kvalitetssäkring av forskning i dialog med institutionerna
  • vid behov initiera riktade utvärderingar av forskningsmiljöer där kvalitetssäkringen indikerar särskilda utmaningar
  • stärka områdets dialog med Vetenskapsrådets ämnesråd för naturvetenskap och teknik, NT-rådet, och råd för forskningens infrastrukturer, RFI, inom ramen för URFI
  • undersöka möjligheten att öka finansieringen av områdets forskningsinfrastruktur via RFI:s utökade budget och nya utlysningar
  • verka för att områdets lärare och forskare uppmärksammar och nyttjar de nya och de stärkta Nationella Forskningsprogrammen (NFP:s) hos de statliga forskningsråden
  • stärka områdets stöd till lärares/forskares arbete med större forskningsansökningar
  • verka för att institutionerna stärker sitt stöd för arbete med projektansökningar
  • i samarbete med SUB implementera rutiner för lagring av forskningsdata
  • verka för att vetenskapliga data görs tillgängliga genom open access och FAIR-dataprincipen
  • verka för att elektroniska labb-böcker används

Riktade åtgärder

  • följa upp arbetet med implementeringen av universitetsgemensamma rutiner och regler för laborativ säkerhet
  • följa upp utbyggnaden av verksamheten inom ämnet analytisk kemi och dess organisatoriska integration inom MMK
  • följa upp utvecklingen av den nya centrumbildningen SUCCeSS, inom cirkulära system
  • följa upp utvecklingen inom det nya ämnet beräkningsmatematik gällande forskning, undervisning och lärarkapacitet
  • undersöka möjligheten att inrätta ett centrum i strålningsvetenskap
  • verka för att lösa finansieringen av ombyggnaden av Askölaboratoriet
  • verka för möjligheten att brett utveckla forskning i anslutning till forskningsstationen Tarfala, genom en strategisk lärarrekrytering
  • säkra Norditas framtid som en internationellt ledande forskningsmiljö i teoretisk fysik
  • utreda hur MISU:s forsknings- och utbildningsverksamhet bäst organiseras
  • följa upp utvecklingen av klimatforskningssamarbetet med KTH inom ramen för Bolincentret
  • följa upp arbetet med externa forskningsbidragsansökningar vid MND
  • säkra det naturvetenskapliga och matematiska ämnesperspektivet inom en eventuell ny organisation av lärarutbildningar inom det Humanvetenskapliga området
  • beakta KRC:s och PRIM-gruppens placeringar vid en eventuell omorganisation av lärarutbildningen

SciLifeLab-åtgärder

  • arbeta fram en plan/strategi för hur SU ska delta i och påverka utvecklingen av RoadMap 2020–2030 för SciLifeLab, och ”Data-Driven Life Science”
  • verka för att SFO-medlen eller motsvarande basanslag garanteras för en långsiktig finansiering av verksamheten vid SciLifeLab, med fokus på ett Stockholm Trio-drivet excellent forskningscenter vid Campus Solna
  • verka för den fortsatta utvecklingen av en excellent forskningsmiljö vid Campus Solna, som samspelar med den nationella infrastrukturen
  • agera för att SU och dess forskare/lärare har goda förutsättningar att verka vid Campus Solna som forskningsmiljö, och uppmuntra/stimulera en bred användning av den nationella infrastrukturen
  • delta aktivt i skapandet av koordinerade forskningsprogram/kluster inom SciLifeLab och överväga att rekrytera framtida Fellows och eventuellt seniora forskare/lärare (lektorer/professorer) inom dessa
  • som del i att stödja miljöområdet vid SciLifeLab, stödja den fortsatta utvecklingen av exposomics både som forskningsområde och som servicefacilitet
  • stödja utveckling av teknologier och kandidatfaciliteter inom SU som har god potential att bli framtida SciLifeLab infrastrukturfaciliteter, t.ex. genom utlysning av medel för medeldyr utrustning

Samarbetsåtgärder

  • beakta möjligheten att genom samfinansiering med H-området rekrytera biträdande lektorer till verksamheten runt CPG – Centrum för paleogenetik
  • följa upp utvecklingen av neurovetenskap som ett interdisciplinärt forskningsområde på SU och inom Stockholm trio
  • verka för att, t.ex. inom ramen för Stockholm trio-samarbetet, utveckla lokal, regional och nationell forskningsinfrastruktur i Stockholmsområdet
  • öka engagemanget i SeRC, Swedish e-science Research Centre
  • stimulera forskares användning av nationella forskningsinfrastrukturer som t.ex. MAX IV, ESS och SciLifeLab
  • inom Stockholm trio-samarbetet inventera befintlig forskningsinfrastruktur inom fakulteten (och på SU) och uppdatera fortlöpande informationen om dessa på webben

Åtgärder för utbildning på forskarnivå

  • genomföra och följa upp enkät rörande forskarutbildningens kvalitet
  • följa upp pandemins effekter på forskarutbildningens kvalitet
  • ta fram förslag på hur jämlikhetsaspekter kan integreras mer i forskarutbildningen
  • inrätta en struktur för organisation och finansiering av områdesgemensamma doktorandkurser
  • utveckla indikatorer för säkring av forskningskvalitet som rör forskarutbildningen
  • utvärdera alternativ för plagiatkontroll av avhandlingar
  • utveckla formerna för halvtidskontroll i forskarutbildningen
  • bevaka införandet av det digitala systemet för individuella studieplaner i samarbete med det Humanvetenskapliga området
  • verka för en stärkt arbetsmarknadsanknytning inom utbildning på forskarnivå
  • stärka samarbetet inom CIVIS med avseende på utbildning på forskarnivå

Åtgärder för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

  • öka utbildningssamarbetet mellan områdets institutioner genom strategiska satsningar på utvecklingsprojekt
  • verka för en hållbar finansiering av sjukhusfysikerutbildningen på SU och nationellt i samverkan med Region Stockholm
  • verka för att SU tar ett samlat grepp om MOOC-ar och genomför en central upphandling av en plattform för denna undervisningsform
  • underlätta skapandet av tvärvetenskapliga utbildningar, även områdesöverskridande sådana
  • utreda om området bör ha färre och bredare utbildningsprogram
  • ta fram en modell för hur vi kan erbjuda metod- och breddningskurser (exempelvis programmering, matematik, statistik, klimat, hållbarhet, etc.) inom våra utbildningar
  • fortsätta arbetet med att ha mobilitetsfönster för internationellt studentutbyte på våra utbildningar, framförallt kandidatprogrammen
  • identifiera och dra nytta av positiva effekter på våra utbildningar under corona-pandemin
  • verka för att nå upp till takbeloppet (utbildningsuppdraget) med bibehållen kvalitet
  • utvärdera satsningen på livslångt lärande och överväg fortsatta satsningar på detta område
  • verka för en stärkt arbetsmarknadsanknytning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå
  • stärka samarbetet inom CIVIS med avseende på utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Åtgärder för lärarutbildning

  • säkerställa att rekrytering av lärarstudenter sker genom antagning till kandidatprogrammen och genom att studenter antagna på alla kandidatprogram informeras om KPU
  • följa implementeringen av den nya VFU-modellen och verka för att det blir en väl fungerande och likvärdig VFU för alla lärarstudenter
  • om lärarutbildningsorganisationsutredningens förslag genomförs,
  • säkra, i samarbete med H-området, N-områdets inflytande på lärarutbildning, lärarrekrytering och forskning inom NV- och matematikdidaktik
  • säkra att NV-området får fortsatt fullgott stöd inom högskolepedagogik och ämnesdidaktik

Kommunikationsåtgärder

  • stärka kommunikationsarbetet och tydliggöra uppdrag och mandat för informationsberedningen
  • stärka samarbetet mellan Informationsberedningen och Grundutbildningsberedningen, GB
  • stärka Informationsberedningens studentrekryteringsarbete
  • stärka institutionernas och fakultetens kommunikations- och rekryteringssamarbete med Vetenskapens hus
  • utveckla och stärka kompetensen för att arbeta med digitala event
  • i samband med projekt Webb2021 göra en översyn av den information som ligger på fakultetswebben
  • utveckla information på webben om gymnasiearbeten och forskarskolan för gymnasieelever
  • marknadsföra våra kandidatutbildningar för studenter på basåret, orienteringskurser och hos andra utbildningsanordnare
  • möjliggöra att institutionerna på ett effektivt sätt, med tillgång till funktionella administrativa verktyg, kan nå ut till alumner och presumtiva studenter

Åtgärder för rekrytering och kompetensutveckling

  • värna möjligheterna till strategiska lärarrekryteringar under arbetet med en ekonomi i balans
  • utarbeta rutiner för och initiera halvtidsutvärderingar för alla biträdande lektorer som är anställda enligt ”nya” förordningen (SFS 2017:844)
  • säkerställa att institutionerna erbjuder goda startvillkor och utvecklingsmöjligheter för nyanställda lärare
  • se över proceduren för nominering av interna WAF-kandidater
  • verka för att icke-svenskspråkiga lärare lär sig svenska
  • säkerställa att alla ledamöter i lärarförslagsnämnder utbildas i rekryterings- och jämställdhetsfrågor
  • inrätta avstämningsmöten, för erfarenhetsutbyte och uppföljning av jämställdhetsfrågor, med lärarförslagsnämndernas ordförande och vice ordförande
  • rekommendera att institutionerna inför ett system för nedsättning av undervisning i anslutning till föräldraledighet, med bibehållen möjlighet till pedagogisk meritering för biträdande lektorer
  • följa upp institutionernas jämställdhetsarbete vid institutionsbesök
  • analysera löneutvecklingen för olika lärarkategorier med särskilt fokus på underrepresenterat kön
  • genomföra en enkät till alla lärare och självständiga forskare för att få underlag för vidare stödåtgärder samt behov av ändrade rutiner
  • utveckla en utbildning för forskningsledare med fokus på ledarskap ur ett jämställdhetsperspektiv
  • utvärdera bedömningsprocessen vid befordran och vid docentansökningar i relation till tillämpningen av kriterier och bedömningsgrunder, med hjälp av sakkunnig granskare

Samverkan och samhällsutveckling

Området ska

  • verka för att områdets samverkan bedrivs på ett sätt som är förenligt med SU:s klimatfärdplan och FN:s hållbarhetsmål
  • skapa bra kommunikations- och informationsflöde med Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd
  • inventera och synliggöra fakultetens samverkan i form av mobilitet, affiliering, adjungering, samarbeten och sampublikation med icke-akademiska parter, deltagande i samhällsdebatten, expertroller, etc.
  • öka samverkan med Stockholms stad och Region Stockholm
  • synliggöra samverkan på webben
  • verka för ett ökat samarbete med Folkuniversitetet
  • ge förutsättningar för en god utveckling av Bergianska botaniska trädgården
  • arbeta för en långsiktig finansiering av Bergianska botaniska trädgården

Verksamhetsstöd

Området ska

  • verka för att det centrala administrativa verksamhetsstödet fullt ut svarar mot institutionernas behov även med en ekonomi i balans
  • verka för goda planeringsförutsättningar för institutionerna avseende hyreskostnader, universitets- och fakultetsgemensamma kostnader
  • verka för att minska hyreskostnaderna
  • bevaka arbetet avseende upphandlingsfrågor
  • verka för en god dialog mellan kärnverksamhet och förvaltning gällande det centrala IT-stödet och dess budget
  • medverka till att institutionerna följer universitetets policy och riktlinjer för informationssäkerhet
  • implementera den nya organisationen av fakultetens mekaniska verkstäder
  • bevaka att nyanställda lärare, inklusive de med experimentell verksamhet, får snabb tillgång till erforderliga lokaler/laboratorier, även när ombyggnation krävs
  • följa upp institutionernas systematiska arbetsmiljöarbete vid institutionsbesöken
  • bevaka det centrala stödet till institutionerna avseende internationalisering av utbildning
  • bevaka områdeskansliets förutsättningar att utgöra ett funktionellt verksamhetsstöd
  • verka för befintlig teknisk och administrativ personals möjligheter till kompetens- och karriärutveckling
  • bevaka institutionernas möjligheter att rekrytera kvalificerad teknisk och administrativ personal.

Senast uppdaterad: 2024-10-04

Sidansvarig: Områdeskansliet för naturvetenskap