Befordran till universitetslektor
Det ställs olika krav för befordran till universitetslektor. Se vad som gäller vad gäller behörighet och bedömning.
Krav, kompletteringar och förtydliganden
De krav som ställs för befordran till universitetslektor framgår av:
- Högskoleförordningen (HF) kap. 4
- Anställningsordning för anställning som och befordran till lärare vid Stockholms universitet (AOSU).
- Regler för befordran till universitetslektor från anställning som biträdande lektor vid Humanvetenskapliga området (SU FV-1464-23)
Vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten gäller också nedanstående kompletteringar och förtydliganden. Flera av dessa baseras på fakultetens anvisningar till sakkunniga avseende befordran till universitetslektor (SU FV-1729-24).
Högskolepedagogisk utbildning
För befordran krävs högskolepedagogisk utbildning om minst 15 hp. Vid Samhällsvetenskapliga fakulteten är praxis att kravet uppfylls genom kurserna Universitetslärarutbildning 1 & Universitetslärarutbildning 2. Dessa kurser ges av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). Kurser som bedöms motsvara dessa är högskolepedagogiska kurser av minst samma omfattning från annat lärosäte. Sökande som har genomgått högskolepedagogiska kurser omfattande mindre än 15 hp kan ges möjlighet att komplettera genom ytterligare kurser/workshops som ges av CeUL.
Vetenskaplig skicklighet
För befordran ska den sökande forskningsmässigt ha uppvisat en betydande progression under tiden som biträdande lektor och genom sin forskning vara etablerad i forskarsamhället nationellt eller internationellt. Med betydande progression avses publicerade eller på annat sätt dokumenterade och styrkta självständiga forskningsinsatser motsvarande minst 2/3 av en doktorsavhandling av god kvalitet. Om den sökandes forskningstid utgör mer än 51 procent av tjänsten skärps kravet i proportion till forskningstidsandelen.
Pedagogisk skicklighet
Särskild hänsyn tas till omfattning såväl som bredd och djup, kvalitet och aktuella pedagogiska kunskaper. Förutom erfarenhet av undervisning på, i normalfallet, både grundnivå och avancerad nivå innebär det förmåga att:
- Planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
- Anknyta undervisningen till forskning i det aktuella ämnet
- Förmedla engagemang och intresse för ämnet, samt att aktivera studenterna till eget självständigt lärande
- Kommunicera med studenterna, samt förmågan till helhetssyn och förnyelse
Därtill ska även hänsyn tas till erfarenhet av handledning och till omfattningen av läromedelsproduktion. Som grund för bedömning av pedagogisk skicklighet ligger dokumenterade och styrkta pedagogiska meriter samt reflektion av den egna pedagogiska verksamheten där motiv, utvecklingsambitioner och resultat av utvecklingsarbete framgår.
Samarbetsförmåga
Vid bedömning av samarbetsförmåga ska hänsyn tas till dokumenterade och styrkta samarbeten inom forskning, undervisning och administration. I forskning visat genom deltagande i större forskningsprojekt som huvud- eller medsökande, forskarnätverk eller andra forskningsrelaterade samarbeten. I undervisning visat genom t.ex. pedagogiskt utvecklingsarbete i lärarkollegium eller motsvarande, kursansvar på kurs som involverar andra lärare. I administration genom dokumenterad erfarenhet av forsknings- eller utbildningsrelaterade förtroendeuppdrag.
Kontakt
Om du har några frågor, mejla:
Rekrytering och befordran
samfakrekrytering@su.se
Docentur
samfakdocent@su.se
För övriga frågor kontakta relevant person på fakultetskansliet.