Befordran till professor

Det ställs olika krav för befordran till professor. Se vad som gäller vad gäller behörighet och bedömning.

Krav, kompletteringar och förtydliganden

De krav som ställs för befordran till professor framgår av:

  • Högskoleförordningen (HF) kap. 4
  • Anställningsordning för anställning som och befordran till lärare vid Stockholms universitet (AOSU).
  • Regler för befordran till professor från anställning som universitetslektor vid Humanvetenskapliga området (SU FV-1477-23)
Vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten gäller också nedanstående kompletteringar och förtydliganden. Flera av dessa baseras på fakultetens anvisningar till sakkunniga avseende befordran till professor (SU FV-1730-24).

Högskolepedagogisk utbildning

För befordran krävs dels forskarhandledarutbildning, dels högskolepedagogisk utbildning om minst 15 hp. Vid Samhällsvetenskapliga fakulteten är praxis att kravet på forskarhandledarutbildning uppfylls genom kursen Forskarhandledning i teori och praktik, 3 hp, och att kravet på högskolepedagogisk utbildning om minst 15 hp uppfylls genom kursen Universitetslärarutbildning 1 samt ytterligare 7,5 hp bestående av valfria universitetspedagogiska kurser. Samtliga kurser ges av Centrum för universitetslärarutbildning, CeUL. Kurser som bedöms som motsvarande dessa är högskolepedagogiska kurser av minst samma omfattning från annat universitet. Sökande som har genomgått högskolepedagogiska kurser omfattande mindre än 15 hp kan ges möjlighet att komplettera upp till 15 hp genom ytterligare kurser/workshops som ges av CeUL.

Handledning av doktorand

Vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten är ett krav för befordran till professor erfarenhet av framgångsrik forskarhandledning visad genom aktiv handledning av minst en forskarstuderande fram till godkänd disputation. Som aktiv handledning räknas att man under en längre eller avgörande period varit huvudsakligt ansvarig för handledarskapet. Detta ska kunna dokumenteras t.ex. genom intyg från medhandledare, studierektor eller prefekt.

Vetenskaplig skicklighet

Vikt läggs vid att framgångsrikt ha planerat, sökt och erhållit bidrag för forskningsprojekt från externa finansiärer.

Pedagogisk skicklighet

Särskild hänsyn tas till omfattning såväl som bredd och djup, kvalitet och aktuella pedagogiska kunskaper. Förutom erfarenhet av undervisning på samtliga nivåer, innebär det förmåga att:

  • Planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
  • Anknyta undervisningen till forskning i det aktuella ämnet
  • Förmedla engagemang och intresse för ämnet, samt att aktivera studenterna till eget självständigt lärande
  • Kommunicera med studenterna, samt förmågan till helhetssyn och förnyelse

Därtill ska även hänsyn tas till erfarenhet av handledning och till omfattningen av läromedelsproduktion. Som grund för bedömning av pedagogisk skicklighet ligger dokumenterade och styrkta pedagogiska meriter samt reflektion av den egna pedagogiska verksamheten där motiv, utvecklingsambitioner och resultat av utvecklingsarbete framgår. Sökanden bör dessutom ha bedrivit undervisning i en omfattning som ungefär motsvarar minst ett års heltidsanställning, dvs. ca 1100 klocktimmar.

Samarbetsförmåga

Hänsyn tas till dokumenterade och styrkta samarbeten inom forskning, undervisning och administration. I forskning visat genom deltagande i större forskningsprojekt som huvud- eller medsökande, forskarnätverk eller andra forskningsrelaterade samarbeten. I undervisning visat genom t.ex. pedagogiskt utvecklingsarbete i lärarkollegium eller motsvarande, kursansvar på kurs som involverar andra lärare. I administration genom dokumenterad erfarenhet av forsknings- eller utbildningsrelaterade förtroendeuppdrag, såsom prefekt, studierektor, ämnes- eller programansvar.

Kontakt

Om du har några frågor, mejla:

Rekrytering och befordran
samfakrekrytering@su.se

Docentur
samfakdocent@su.se

För övriga frågor kontakta relevant person på fakultetskansliet.

Senast uppdaterad: 2024-11-18

Sidansvarig: Samhällsvetenskapliga fakulteten