Stockholms universitet stärker arbetet för koldioxidneutralitet
Klimatfärdplanen stakar ut vägen för hur universitetet ska bli koldioxidneutralt senast 2040. Den 12 december fastställde rektor klimatfärdplanens andra revidering för perioden 2025–2026. I den här versionen finns bland annat förslag på att undersöka möjligheten att anlita en resebyrå som är specialiserad på utrikes tågresor och att omarbeta policyn för grön IT.

Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet, och Magnus Breitholtz, rektorsråd för miljö och hållbar utveckling. Foto: Sören Andersson och Jens Olof Lasthein.
– Stockholms universitet står fast vid målet att nå koldioxidneutralitet till 2040 och arbetar fullt ut för att detta mål ska kunna nås. Jag är förhoppningsfull om att det ska förverkligas tack vare det starka stöd som finns, inte minst inom kärnverksamheten, säger Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet.
Den reviderade klimatfärdplanen har nu fler konkreta åtgärder för de kommande två åren. Den bygger vidare på arbetet med att kartlägga utsläpp från verksamheten och att utveckla och genomföra prioriterade insatser för att minska dem. En viktig nyhet är införandet av ett nytt mätbart mål som specifikt riktar sig mot utsläpp kopplade till inköp av varor och tjänster.
– Jag är först och främst mycket glad över att klimat- och miljöarbetet är så levande inom hela universitetet. Det lägger grunden till att vi ska kunna nå våra tuffa klimatmål och är anledningen till att vi som organisation fick väldigt mycket beröm vid den senaste externa miljörevisionen, säger Magnus Breitholtz, rektorsråd för miljö och hållbar utveckling.
Ett av klimatfärdplanens åtgärdsförslag är att utreda möjligheten att införa interna klimatavgifter som skulle kunna subventionera tjänsteresor med lägre klimatpåverkan än flyg. Dessutom föreslås en omarbetning av universitetets policy för grön IT, både generellt och med särskilt fokus på att hantera påverkan från datacenter och AI på ett hållbart sätt.
– Rektor har visserligen precis fastställt den här revideringen av klimatfärdplanen, men redan nu har en dialog med områdena påbörjats för att kärnverksamheten i nästkommande revidering ska bli mer involverad i framtagandet av åtgärdsförslag inom forskning, utbildning och samverkan, säger Magnus Breitholtz.
Kort om klimatfärdplanen:
- År 2019 undertecknade Stockholms universitet FN:s Climate Emergency Letter for Higher Education, vilket innebär ett åtagande att bli koldioxidneutralt senast år 2040.
- För att nå detta mål har universitetet utvecklat en klimatfärdplan i samarbete mellan Miljörådet och forskare inom klimat- och miljöområdet.
- Klimatfärdplanen uppdateras vartannat år för att kunna anpassas till ny kunskap och ändrade förutsättningar.
- Universitetets klimatarbete följs upp kontinuerligt genom mätning av utsläppen, bland annat med hjälp av det så kallade Klimatverktyget.
Läs mer:
Se Stockholms universitets klimatfärdplan 2020–2040, revidering för perioden 2025–2026