Stockholms universitet får medel för nytt masterprogram i offentlig förvaltning och EU
Regeringen har beslutat att Stockholms universitet, Handelshögskolan och Göteborgs universitet får medel för att starta nya masterprogram med syftet att stärka svenskt inflytande i EU.
– Det är mycket glädjande att vi nu får medel för att kunna erbjuda en bred och sammanhållen utbildning för blivande statstjänstemän. Utbildningen kombinerar juridik, statsvetenskap och nationalekonomi, vilket ger studenterna en stabil grund för arbete inom offentlig förvaltning och EU, säger Göran Sundström, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Masterprogrammet startar hösten 2026 med två inriktningar, statsvetenskap och nationalekonomi, och är fullt utbyggt hösten 2028, då även en tredje inriktning med fokus på juridik erbjuds.
Stockholms universitet tilldelas 9 miljoner kronor under 2026 och beräknas få ytterligare 18 miljoner kronor från och med 2027. Det nya masterprogrammet är tvåårigt och kommer när det är fullt utbyggt att omfatta omkring 120 helårsstudenter.
Genom satsningen vill regeringen ge fler svenskar bättre förutsättningar att konkurrera om framtida jobb inom EU:s institutioner, myndigheter och organ. Utbildningarna ska också bidra till att stärka kompetensen inom svenska myndigheter och organisationer med koppling till EU-arbetet.
– De utvalda lärosätena har visat prov på det kvalitetstänkande som regeringen har efterfrågat och de olika masterprogrammen kommer att komplettera varandra väl. Jag är väldigt glad att vi nu kan få det här på plats för att stärka Sveriges röst i EU, säger gymnasie-, högskole- och forskningsminister Lotta Edholm i ett pressmeddelande.
Läs mer i regeringens pressmeddelande.
Tidigare debattartikel i Dagens Industri: Kunskapsnivån på framtidens EU-tjänstemän i risk.