Lärarutbildningsberedningens betänkande överlämnat

Betänkandet från utredningen ”Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna” har presenterats av den särskilda utredaren Peter Honeth.

Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag på hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas, hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, och hur utbildningsinnehållet kan reformeras med ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.

Utredningen föreslår ett högre betygskrav i svenska för den som påbörjar en lärar- eller förskollärarutbildning. För grundlärare och ämneslärare ska det krävas C i svenska från gymnasiet och för förskollärare blir kravet ett D i betyg.

– Svenska är lärarens viktigaste arbetsredskap, säger särskilda utredaren Peter Honeth i ett pressmeddelande. För många elever lär sig inte läsa och skriva tillräckligt bra och för att åtgärda det måste lärare själva ha goda kunskaper i språket. Att vara lärare är ett av samhällets viktigaste yrken och då är det rätt att ställa höga krav. På sikt kommer de också att höja statusen på läraryrket.

Utredningen föreslår också att innehållet i lärarutbildningarna ska bli mer konkret. Lärare som ska undervisa i grundskolans tidiga årskurser ska få mer undervisning om läs- och skrivinlärning. Högstadie- och gymnasielärare ska få mer ämnesdidaktik, dvs kunskaper om hur man ska undervisa om ett visst ämnesinnehåll. Alla blivande lärare ska också få lära sig mer om kognitionsvetenskap. Det handlar både om minnets funktioner och hur undervisningen bäst kan utföras.

– Lärarutbildningarna har på många håll varit alldeles för teoretiskt abstrakta. De blivande lärarna måste få lära sig hur de ska lägga upp sin undervisning och vara väl förberedda för den verksamhet i skolan som möter dem efter utbildningen, säger Peter Honeth.

Några förslag i korthet:

  • Betyg C i svenska föreslås krävas för grundlärar- och ämneslärarutbildning.
  • Betyg D i svenska föreslås krävas för förskollärarutbildning.
  • Lärosätena föreslås gemenssamt planera utbud och dimensionering för utbildning i hela landet.
  • Lärarutbildningarna föreslås bli mer skolnära. De mest teoretiskt abstrakta delarna ska tas bort.
  • Mer tid föreslås för ämnen och ämnesdidaktik: ökas med 15 hp.
  • Utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) föreslås minskas med 15 hp (Läroplansteori och övergripande pedagogiska teorier).
  • Evidensbaserade undervisningsmetoder och kognitiv inlärning betonas.
  • Kognitionsvetenskap föreslås tydligare ingå i examensmålen.
  • Lärarens ledarroll och konflikthantering föreslås stärkas i examensmålen.

Läs mer i betänkandet SOU 2024:81 Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Pressmeddelande Statens offentliga utredningar

Senast uppdaterad: 2024-12-17

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen