Jubileumsfirande: 10 år i pedagogikens tjänst
I tio år har Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) spelat en viktig roll i att främja kvalitativ och engagerande undervisning vid Stockholms universitet. Den 13 september firades detta jubileum med tal, föreläsning och mingel.
%20CeUL_jubileum.jpg)
Linda Barman och Klara Bolander Laksov. Biträdande föreståndare respektive föreståndare för CeUL. Foto: Annika Forslund
Det var en glad och uppsluppen stämning i G-salen i Arrheniuslaboratoriet på Frescati när Centrum för universitetslärarutbildnings (CeUL) 10-årsfirande ägde rum. Bland de sjuttiotal gästerna fanns universitetsmedarbetare som genom åren på olika sätt varit med och byggt upp det CeUL är idag och andra intresserade.
Rektor Astrid Söderbergh Widding öppnade firandet genom att berätta om CeUL:s bakgrund och utveckling, som hon följt under sina år som rektor för universitetet. Söderbergh Widding beskrev framväxten av en mycket lyckad verksamhet som hon idag är mycket stolt över. Genom att citera den senaste utvärderingen 2022 lyfte hon fram att CeUL är ett föredöme både lokalt och nationellt.
– Vi menar att SU har en ovanligt välfungerande högskolepedagogisk verksamhet. Den har i sammanhanget gott renommé och god legitimitet. CeUL har helhetsperspektiv på högskolepedagogisk utveckling och de pedagogiska ambassadörerna och nyhetsbrevet Aktuell högskolepedagogisk forskning är särskilt goda initiativ.
Citatet är taget ur den senaste utvärderingen av CeUL, som gjordes av Åsa Kettis och Anders Malmberg från Uppsala universitet.
Hur blir man en bra högskolelärare?
Jonna Bornemark är professor i filosofi vid Södertörns högskola. Hon var inbjuden som jubileumsföreläsare och lyfte vikten av det professionella omdömet som lärare, något som kan komma att bli särskilt värdefullt i AI-verktygens tidevarv. Hon pekade också på det centrala i att undervisande lärare ser studenter som hela människor med kropp och känslor. Och att det kanske är hög tid att synliggöra även sådana dimensioner i undervisningen. Slutligen tog hon upp vikten av att ha ett kollektivt omdöme när det gäller vad och hur vi organiserar undervisning och utbildning. Kollektivt omdöme är något som förhandlas fram i relationer mellan kollegor och därför är det viktigt med dialog om pedagogiska frågor vid institutionerna.
CeUL är inte några specifika personer, eller en särskild plats, utan ett ”community of practice".
Klara Bolander Laksov har drivit utvecklingen av CeUL sedan hon började arbeta som CeUL:s föreståndare 2014. Avslutningsvis reflekterade hon över vad CeUL är idag och hur det skulle kunna utvecklas framöver.
– CeUL består av universitetslärare med den gemensamma strävan att utveckla utbildning och undervisning med en stark känsla för studenters lärande, och med fokus på lärares möjligheter att utvecklas och lära sig, sa Klara Bolander Laksov.
Tio år av högskolepedagogisk utveckling
Efter evenemanget i G-salen bjöds gästerna in till mingel i foajén. Ballonger, banderoll och en dokumentationsutställning med historik och foton från 10 års högskolepedagogisk verksamhet bidrog till en livfull fond för firandet.
– CeUL har utvecklats mycket de här 10 åren, och bedriver idag en bred verksamhet som når ut till hela universitetet, där hundratals lärare deltar i kurser, workshops och andra aktiviteter varje år. Vi ser från utvärderingar att deltagarna överlag är väldigt nöjda med verksamheten, vilket förstås är glädjande för oss som är ansvariga. Vi är helt enkelt stolta över att ha Sveriges kanske främsta högskolepedagogiska centrum vid Stockholms universitet, sa Clas Hättestrand som är ordförande för CeUL:s styrelse.
Klara Bolander Laksov sa att hon ser fram emot att CeUL fortsätter växa och stärka sitt samarbete med institutionerna och fakulteterna för att gemensamt stimulera pedagogisk utveckling vid universitetet.
– Om tio år ser jag CeUL som ett starkt centrum med universitetslärare vid varje institution som kontinuerligt deltar i och skapar högskolepedagogiska dialoger som driver undervisningen framåt. Min förhoppning är också att vi kommer att ha en eller flera fysiska och digitala platser på campus där lärare kan mötas för att samtala, inspireras och dela erfarenheter.
Om CeUL
När den tidigare högskolepedagogiska verksamheten Universitetspedagogiskt centrum lades ner 2012 och dess medarbetare blivit integrerade på relevanta institutioner fattades sommaren 2014 beslut om att starta Centrum för universitetslärarutbildning. CeUL:s kansli är förlagt till Institutionen för pedagogik och didaktik. Men CeUL samlar pedagogiska utvecklare och undervisande forskare från flera institutioner vid universitetet. Under sina tio år har verksamheten arbetat för att skapa en bättre utbildningsmiljö genom att stärka den högskolepedagogiska kompetensen och knyta samman forskning och undervisning.