Nit och redlighet utdelad på Spökslottet

Den 27 maj delades utmärkelsen ”För nit och redlighet i rikets tjänst” ut till anställda vid Stockholms universitet som arbetat statligt i minst 30 år. Ceremonin skedde på Spökslottet i centrala Stockholm och 46 anställda av totalt 54 som i år får utmärkelsen var på plats för att ta emot den.

Gruppbild framför spökslottet på deltagarna

Mottagarna av Nit och Redlighet, foto: Richard Kilström

Jeanette Peterberg som är intendent och ceremonikoordinator vid Stockholms universitet ansvarade för utdelningen och är nöjd med dagen.

Hur var stämningen på utdelningen?

– Det var en fantastisk stämning under årets utdelning. Både avslappnad och högtidlig på samma gång. Det var många glada leenden.

Vad är Nit och redlighet?

– Uttrycket ”för nit och redlighet i rikets tjänst” betyder att arbetstagaren i stort sett har skött sig oklanderligt. Det är en utmärkelse som man får när man arbetat 30 år inom staten. Man kan också få utmärkelsen om man arbetat minst 25 år det år man går i pension.

Rektor Astrid Söderbergh Widding delade ut utmärkelsen

Rektor Astrid Söderbergh Widding delade ut utmärkelsen, foto: Richard Kilström

Den anställde kan välja mellan en guldmedalj, en kristallskål/konstglas eller ett armbandsur i guld. En av de som tog emot utmärkelsen på plats var Susanna Witt, professor i slaviska språk vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.

Hur känns det att få utmärkelsen?

– Bra, förstås, och lite högtidligt. Men jag blev förvånad att det redan gått 30 år. Jag har ju varit på lite olika ställen genom åren.

Vad har du valt att få?

– Medaljen. Den kändes mest speciell.

Under dina år på Stockholms universitet, finns det något minne som sticker ut lite extra?

– Väldigt svårt att rangordna sådant! Men det som jag uppskattat mest är den goda stämning och det kreativa klimat som jag alltid upplevt på vår institution, alla inspirerande kollegor och nyfikna studenter.

Senast uppdaterad: 2024-06-11

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen