Astrid Söderbergh Widding: Det akademiska ledarskapet i fokus

Ledningen har ordet: Ledarskapet vid ett universitet, som ju också är en förvaltningsmyndighet, bygger på att den som delegerar – ytterst rektor – kan ha tillit till att den som mottar delegationen också kan hantera den klokt.

Astrid Söderbergh Widding, President of Stockholm University.

Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet. Foto: Sören Andersson

 

Denna senhöst aktualiseras det akademiska ledarskapet och chefs- och ledarskap generellt inom Stockholms universitet på olika sätt. Universitetsstyrelsen och hörandeförsamlingen står i begrepp att påbörja arbetet för att ta fram en kravprofil för ny rektor från 1 februari 2025. Själv har jag just utsett vicerektorer och dekaner som ska leda våra områden och fakulteter under den kommande treårsperioden. Övertygad som jag är om det skiktade ledarskapets betydelse för att få en stor organisation som Stockholms universitet att fungera väl, med våra omfattande delegationer, är det otroligt viktiga beslut. Jag är trygg i förvissningen att de nu utsedda dekanerna och vicerektorerna kommer att fylla sitt uppdrag väl.

Under hösten har universitetsdirektören också rekryterat en ny chef för studentavdelningen, och en ny IT-chef samt en säkerhetschef är under rekrytering, alltsammans nyckelfunktioner för en välfungerande universitetsförvaltning. Och i nästa vecka ska Åsa Borin och jag tillsammans besöka det nya chefsprogrammet, där vi träffar både nya prefekter, administrativa chefer och avdelningschefer i förvaltningen. Det brukar alltid vara ett välkommet tillfälle för öppet utbyte om ledarskapets möjligheter och utmaningar tvärsöver vårt breda universitet.

Även temat för rektors prefektmöten under hösten har varit ledarskap, med fokus på prefektrollen – det enligt min mening svåraste men också viktigaste ledarskapsuppdraget inom universitetet. Själv är jag övertygad om att polariseringen mellan ledarskap i linjen och kollegialitet är av ondo. Att de akademiska ledarna har ett förtroende från kollegiet är a och o – även chefer inom förvaltningen och administrativa chefer behöver förstå och respektera kollegialitetens betydelse. Samtidigt är det i dagsläget, med det alltmer komplexa ledarskap som krävs vid våra lärosäten, omöjligt att tillämpa kollegialitetsprincipen in absurdum, t ex genom att helt fritt underifrån välja prefekter och dekaner. Ledarskapet vid ett universitet, som ju också är en förvaltningsmyndighet, bygger på att den som delegerar – ytterst rektor – kan ha tillit till att den som mottar delegationen också kan hantera den klokt. Det kräver goda insikter i en mycket komplex verklighet, alltifrån utbildnings- och forskningsfrågor till rena förvaltningsfrågor.

Jag vill gärna framhålla hur stolt jag är över att Stockholms universitet hävdar sig så väl i rekryteringssammanhang – många vill söka sig hit därför att vi har gott rykte som akademisk miljö. Det beror i högsta grad på ett gott ledarskap från dekaner, prefekter och chefer.

Texten är skriven av rektor Astrid Söderbergh Widding under vinjetten ”Ledningen har ordet” där universitetets ledning turas om att skriva om aktuella frågor. ”Ledningen har ordet” ingår i ett nyhetsbrev som skickas ut till alla medarbetare vid universitetet.

Publicerad 20 november 2023.

Senast uppdaterad: 2024-09-13

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen