Hallå där – Merit Laine, ny konstintendent

Merit Laine är ny konstintendent och ansvarig för konstsamlingarna vid Stockholms universitet.

Merit Laine

Merit Laine är universitetets nya konstintendent med ansvar för konsten på campus och Spökslottet. Foto: Magnus Bremmer

Vem är du?

– Jag disputerade i Uppsala 1998 och blev docent i konstvetenskap 2008. Senare har jag också varit anställd som forskare vid Uppsala universitet. Närmast kommer jag från Institutionen för kultur och estetik på Stockholms universitet, där jag vikarierade som lektor i konstvetenskap under fem terminer – en mycket givande tid med undervisning, handledning och kursansvar.

– Tidigare har jag arbetat som intendent på Nationalmuseum och Kungl. Husgerådskammaren samt under kortare perioder på Medelhavsmuseet och Observatoriemuseet. Från dessa arbetsplatser har jag med mig en bred erfarenhet av föremålsforskning, textförfattande och utställningsverksamhet, från islamiskt 1300-tal till svenskt 1800-tal. Det material som engagerat mig mest är arkitekturritningarna och de äldre mästarteckningarna på Nationalmuseum samt de vävda tapeterna på Kungl. Husgerådskammaren.

Vad gör en konstintendent?

– Som konstintendent ansvarar jag för den konst som finns på Stockholms universitets campus och i Spökslottet (Schefflerska palatset). I arbetet ingår bland annat förvaltning, administration, konstplacering och praktisk hantering, samt att forska i och informera om konstsamlingarna. Konsten på Stockholms universitet liksom Spökslottet som samlingsmiljö är också en resurs för lärare och studenter. Konstverksamheten tar regelbundet emot praktikanter och genomför föreläsningar och seminarier i olika former. Ser man att Spökslottet eller konsten på campus på något sätt kan berika och fördjupa undervisningen är man varmt välkommen att höra av sig!

– Som forskare intresserar jag mig för visuell och materiell kultur som en verksam del i det större historiska skeendet, med fokus på 1600- och 1700-talen. Ett exempel är mitt senaste större forskningsprojekt, "The Visual Strategies and Court Culture of Adolf Fredrik of Holstein-Gottorp (1710–1771) and Lovisa Ulrika of Prussia (1720–1782), King and Queen of Sweden", finansierat av Berit Wallenbergs stiftelse. En viktig och vad gäller svenska förhållanden försummad föremålskategori i detta sammanhang är vävda tapeter, som jag ägnar pågående forskning. Man kan läsa mer i presentationen av panelen "Tapestries: Materiality, Meaning, and Intermediality in a Longue Durée Perspective" som jag nyligen anordnade tillsammans med Nationalmuseums samlingschef Martin Olin.

Är det några verk i samlingen du är särskilt fäst vid?

– Jag håller fortfarande på att lära känna samlingen. Det är många verk jag inte har sett, och jag kommer säkert att bli fäst vid många. Det är svårt att välja, men ska jag ta ett ur den äldre samlingen på Spökslottet kan det bli Cornelis de Vos "Mansporträtt", och ur konsten på campus, Ann Edholms "Fjorton föreställningar – Tango".

Senast uppdaterad: 2024-10-29

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen