Hallå där – Petra Lagerkvist, ny chef på IT-avdelningen

Petra Lagerkvist är ny chef på IT-avdelningen och kommer närmast från Sveriges Lantbruksuniversitet.

Petra Lagerkvist

Petra Lagerkvist. Foto: privat

Vem är du?

– Jag kommer senast från Sveriges lantbruksuniversitet där jag har haft motsvarande roll i över fem år. Jag trivs att jobba på universitet, som jag upplever som en väldigt dynamisk miljö där många samhällsviktiga frågor drivs framåt inom utbildning och forskning. Jag är också väldigt aktiv i IT-chefernas nätverk som finns inom sektorn.

– Som boende i Stockholm har jag pendlat de senaste åren till Uppsala. Det känns skönt att ha flyttat arbetsplatsen närmare hemmet.

Vad är prioriterat hos IT-avdelningen just nu?

– Jag har ingen heltäckande bild än, men några saker som kan nämnas är arbete med budgetplanering och planering av arbete för kommande år. Inom informationssäkerhet pågår en del kartläggningar. Det pågår förberedelser för några större projekt som till exempel MS365 och lärplattformen.

Vilka utmaningar står IT-avdelningen inför?

– Att bemöta en ökad hotbild avseende IT-säkerhet, att hantera ökade kostnader inom given budgetram och inte minst att attrahera och behålla duktig personal. Det är ett första, men inte slutgiltigt, facit efter min första månad på SU.

Hur fördriver du helst en ledig lördag?

– Den inleds för det mesta med en härlig sovmorgon. Träning, utan att behöva känna tidspress, ser jag fram emot till exempel yoga, tennis eller en löprunda. Det sistnämnda inte under pollensäsong och inte när det är för kallt heller. Det bli nog inte så ofta som jag vill tro.

– Om det är säsong så finns jag i trädgården och i övrigt lägger jag gärna tid på matlagning där grillat är godast och avnjuts bäst i sällskap av goda vänner eller familjen.

Senast uppdaterad: 2024-04-26

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen