Från Riksdagsbiblioteket till Gripsholms slott – SU-veteraner erbjuder ett brett utbud av aktiviteter

Stockholms universitets veteraner är en ideell och partipolitiskt obunden förening vid universitetet för pensionärer och deltidspensionärer som varit eller är anställda vid Stockholms universitet. Föreningen anordnar cirka 4-5 aktiviteter varje termin och hade runt 70 medlemmar under 2023.

Besök vid Wiks slott. Foto: SU-veteraner

Ellen Maal, tidigare studievägledare i företagsekonomi och ordförande i föreningen och beskriver en stor bredd på aktiviteter som medlemmarna kan delta på.

– Under hösten 2023 besökte vi till exempel SEB:s fantastiska konstsamling i Solna, Dansmuseet och det vackra Riksdagsbiblioteket. Under våren 2024 består programmet bland annat av ett besök i Anna Lindhagens museum och en guidad visning i Östra Ryds kyrka. I maj har vi dessutom vår årliga dagsutflykt som denna gång går till Mariefred och Gripsholms slott.

Den som är pensionär eller deltidspensionär och är eller har varit anställd vid Stockholms universitet är välkommen att gå med i föreningen. Medlemsavgiften är för närvarande 200 kr per år. Därutöver tillkommer mindre avgifter vid vissa aktiviteter.

– Man borde bli medlem dels för att kunna delta i föreningens många trevliga aktiviteter, ofta till ställen som bara är öppna för grupper, och dels för att träffa andra tidigare anställda från Stockholms universitet, menar Ellen Maal.

Mer information om föreningen finns på SU-veteraners sida på Medarbetarwebben.

Senast uppdaterad: 2024-04-17

Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen