Handläggningsordning för diskrimineringsärenden avseende studenter

Rektor har 2025-01-23 beslutat om Handläggningsordning för diskrimineringsärenden avseende studenter (dnr SU FV-0155-25). Ersätter tidigare rektorsbeslut, Handläggningsordning för diskrimineringsärenden avseende studenter (SU FV-2330-19), 2019-08-22. Beslutet gäller tills vidare.

Ansvarig enhet: Personalavdelningen, Studentavdelningen

Kontaktperson: Parasto Rosencrantz, Sanna Lindberg (likavillkor@su.se)

Inledning

Denna handläggningsordning beskriver hanteringen av situationer då studenter vid Stockholms universitet upplever sig utsatta för kränkningar och diskriminering enligt diskrimineringslagen. Syftet med handläggningsordningen är att beskriva Stockholms universitets skyldigheter som utbildningsanordnare. Personalavdelningen ansvarar för att aktualitetsgranska regelverket årligen.

Vid Stockholms universitet är det Studentavdelningen som utreder eventuell diskriminering då en student känner sig utsatt av en annan student. Ärenden där en student känner sig utsatt av en anställd, inklusive doktorander, utreds av Personalavdelningen. (Personalavdelningen utreder även de ärenden där anställda känner sig utsatta av studenter eller andra anställda.) Chefen för Studentavdelningen respektive Personalavdelningen beslutar efter samråd med rektor om eventuella åtgärder. Disciplinnämnden kan besluta om disciplinära åtgärder. Kränkande särbehandling omfattas av arbetsmiljölagstiftningen och vid universitetet är arbetsmiljöfrågor delegerade till prefekten/motsvarande. Som stöd i arbetet med studenters arbetsmiljö finns och Studentavdelningen och Personalavdelningen tillgängliga.

Diskriminering

Diskrimineringslagen (SFS 2008:567) reglerar universitetets ansvar, i egenskap av utbildningsanordnare, för frågor om lika rättigheter och möjligheter avseende diskrimineringsgrunder.

Enligt 2 kap 7 § har en utbildningsanordnare som får kännedom om att en student eller sökande i samband med verksamheten anser sig ha blivit utsatt för trakasserier skyldighet att utreda omständigheterna kring de uppgivna trakasserierna.

Diskriminering enligt diskrimineringslagen omfattar direkt diskriminering, indirekt diskriminering, bristande tillgänglighet, repressalier, instruktioner att diskriminera och trakasserier på grund av någon eller flera diskrimineringsgrunder samt sexuella trakasserier.

Missgynnande eller trakasserier enligt diskrimineringslagen är ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Sexuella trakasserier är ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet.

Det är den som upplever sig utsatt för negativa handlingar som avgör vad som är kränkande, och i vissa fall behöver den personen klargöra att beteendet är ovälkommet eller att det upplevs som kränkande.

Utredning av påtalad diskriminering

  1. Agera
    En anställd vid universitetet som får kännedom om en förmodad kränknings- eller diskrimineringssituation ska omedelbart agera. Detta kan till exempel innebära att åtgärder vidtas så att pågående kränkningar upphör. När förmodade fall av diskriminering kommer till en utbildningsanordnares kännedom ska en utredning och åtgärder vidtas så att eventuella kränkningar upphör. Enklare konflikter bör kunna hanteras omedelbart.
  2. Lokal undersökning
    När upplevd diskriminering påtalas ska institutionen hålla enskilda samtal med berörda parter för att försöka fastställa vad som har hänt. Samtalen ska dokumenteras skriftligt. Ärendet ska behandlas konfidentiellt och skyndsamt. Syftet med de enskilda samtalen är att få det oönskade beteendet att upphöra. Personalavdelningen och Studentavdelningen finns tillgängliga för råd om diskriminering, utredningar och andra åtgärder.
  3. Central utredning
    Om det efter samtalen fortfarande finns anledning att klargöra om diskriminering har förekommit ska en utredning av omständigheterna genomföras.

Studentavdelningen utreder eventuell diskriminering då en student upplever sig utsatt av en annan student. Ärenden där både student och anställda är involverade utreds av Personalavdelningen. Chefen för Studentavdelningen eller Personalavdelningen beslutar, efter samråd med rektor, om eventuella åtgärder som utredningen föranleder.

Utredningen ska genomföras på ett opartiskt och objektivt sätt och förutsätter deltagande från berörda personer. Såväl den som påstår sig ha drabbats av diskriminering som den som misstänkts för diskriminering ska informeras om kontakt med Studenthälsan, studentkår, företagshälsovården eller facklig representant.

Utredningen utmynnar i ett beslut där universitetet tar ställning till om det som inträffat är diskriminering i lagens mening. Prefekten/motsvarande ansvarar för att eventuella åtgärder genomförs och följs upp. I de fall utredningen konstaterar att en student trakasserat annan student eller arbetstagare vid universitetet ska en anmälan om disciplinär förseelse upprättas av institutionen. Disciplinnämnden kan besluta om varning eller avstängning i upp till sex månader (se Regler och handläggningsordning för disciplinärenden dnr SU FV-4242-21).

Den som påtalar upplevd diskriminering, eller medverkar i en utredning om sådana, får inte utsättas för negativa åtgärder (repressalier) av universitetet. Studenter som är missnöjd med utredningsarbetet eller universitetets ställningstagande kan kontakta Diskrimineringsombudsmannen, DO. Beslut som strider mot diskrimineringsförbuden eller förbudet mot repressalier kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan, ÖNH.

Diskrimineringsombudsmannen, DO
Överklagandenämnden för högskolan, ÖNH

Senast uppdaterad: 2025-01-24

Sidansvarig: Personalavdelningen